Fiske vid Kebnekaise

avslutad210712

Gäst
Funderar på om det går att fiska vid Kebnekaise och i så fall var. Skall upp till veckan för att gå upp på toppen och funderar på att ta med fiskegrejorna ifall det blir mycket väntetid. Självklart ser jag på kartan att det finns en del bäckar men sen är frågan hur djupa och/eller strida de är.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

avslutad210712

Gäst
Misstänkte nästan det. Vet att det finns en sjö med bra rykte en bit bort mot Singi men det blir en hyfsad dagspromenad för att fiska lite :-(

Beror på hur lång bort?

Om man går till Singi och följer Kungleden norrut ca 6-8 km och tar av och följer nordkalottleden västerut har man ett par bra rödingsjöar där (ex. Vuolimus). Dock fantastiskt mycket mygg. Det tar ca 1½ dag att ta sig dit eller en dag om man går fort.

avslutad210712

Gäst
Om man går till Singi och följer Kungleden norrut ca 6-8 km och tar av och följer nordkalottleden västerut har man ett par bra rödingsjöar där (ex. Vuolimus). Dock fantastiskt mycket mygg. Det tar ca 1½ dag att ta sig dit eller en dag om man går fort.

De sjöarna har jag fiskat i och den ena hade jag 7-8 napp på under mindre än en timme och fick upp någon fisk så dit skall jag eventuellt vid en senare sväng i sommar :)

Tänkte närmast på Jiertajaure (tror den heter så) som är på vägen mot Singi men man behöver inte gå ända fram till Singi utan man svänger av uppe på passet. Funderar dock på om det är för lång dagstur eftersom tanken är att ligga vid Kebnekaise och invänta bra väder för en topptur. Tyvärr verkar www.yr.no lova lite trist väder nästa vecka :-(

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips