Fiske vid Kebnekaise

avslutad210712

Gäst
Funderar på om det går att fiska vid Kebnekaise och i så fall var. Skall upp till veckan för att gå upp på toppen och funderar på att ta med fiskegrejorna ifall det blir mycket väntetid. Självklart ser jag på kartan att det finns en del bäckar men sen är frågan hur djupa och/eller strida de är.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

avslutad210712

Gäst
Misstänkte nästan det. Vet att det finns en sjö med bra rykte en bit bort mot Singi men det blir en hyfsad dagspromenad för att fiska lite :-(

Beror på hur lång bort?

Om man går till Singi och följer Kungleden norrut ca 6-8 km och tar av och följer nordkalottleden västerut har man ett par bra rödingsjöar där (ex. Vuolimus). Dock fantastiskt mycket mygg. Det tar ca 1½ dag att ta sig dit eller en dag om man går fort.

avslutad210712

Gäst
Om man går till Singi och följer Kungleden norrut ca 6-8 km och tar av och följer nordkalottleden västerut har man ett par bra rödingsjöar där (ex. Vuolimus). Dock fantastiskt mycket mygg. Det tar ca 1½ dag att ta sig dit eller en dag om man går fort.

De sjöarna har jag fiskat i och den ena hade jag 7-8 napp på under mindre än en timme och fick upp någon fisk så dit skall jag eventuellt vid en senare sväng i sommar :)

Tänkte närmast på Jiertajaure (tror den heter så) som är på vägen mot Singi men man behöver inte gå ända fram till Singi utan man svänger av uppe på passet. Funderar dock på om det är för lång dagstur eftersom tanken är att ligga vid Kebnekaise och invänta bra väder för en topptur. Tyvärr verkar www.yr.no lova lite trist väder nästa vecka :-(

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips