Fiske i Padjelanta

Tvekade om jag skulle lägga det här inlägget i Fiskedelen av forumet eller ej, men lägger den här trots allt. Jag chansar på att de fjällvandrare som fiskar är fler än de fiskare som fjällvandrar :)

Jag ska traska Padjelantaleden i Augusti, första två veckorna för att vara mer exakt. För att dryga ut couscous/potatismos/snabbmakaron-kosten så tänkte jag slänga med fiskespöet och pröva lyckan på fjället (jag tänker dock inte lita fullt ut på fiskelyckan utan har såklart med mig mat för alla dagarna).

Jag tänkte vara lite fräck och be om lite tips. Jag har sökt igenom forumet och försökt ta till mig allt jag kan, men för det mesta har det varit ganska fattigt med svar på de trådar jag hittat.

Jag tänker ha med ett teleskopspö (för att undvika att det knäcks om man skulle dratta omkull). I betesväg har jag förstått så mycket att man bör slänga med några mässingsspinnare och ett par skeddrag (vilken färg bör dessa ha? Mässing?)

Så, vad bör jag ha med mig mer i betesväg? Även om jag vet att fiskare är hemlighetsfulla så kanske ni kan dela med er till en nybörjare :)

Finns det några sjöar som är naturligt fiskfria? Så att man inte "slösar" bort en kväll på fiske i en hopplös sjö.

Tack på förhand! :)
 
Man får fiska 1 km från Padjelantaleden. Här kan du läsa mer info om vilka regler som gäller och vilket fiskekort du behöver:
http://www2.lansstyrelsen.se/NORRBOTTEN/SV/DJUR-OCH-NATUR/FISKE/FJALLFISKE/Pages/default.aspx
Och här kan du ladda ner en fiskekarta över området:
http://www2.lansstyrelsen.se/norrbo...ges/fiskekortsbilaga-for-jokkmokkskortet.aspx

Nu brukar jag ffa fiska med fluga men jag skulle rekommendera några spinnare i olika färger; det är svårt att säga något generellt, ibland är fisken på hugget, ibland inte. :) Sen hjälper det om man kan "läsa" vattnet och lära sig var fisk brukar stå.
 
Tolkade

ditt inlägg fel innan jag läste och kollade kartan. Fiske alltså tillåtet inom 1 km från Padjelantaleden.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Finns det några sjöar som är naturligt fiskfria? Så att man inte "slösar" bort en kväll på fiske i en hopplös sjö.

Tack på förhand! :)

När du går efter Padjelantaleden passerar du inte så många sjöar som ligger inom 1 km-gränsen. Dessutom går den norra delen av leden till en hel del rätt långt upp på berget så det blir en del traskande uppför och nerför om du skall fiska. Mellan Tarraluopal- och Tuottar passerar du dock alldeles inpå ett antal sjöar så lägg gärna ner lite tid på att fiska där.
 
Sjöarna innan Tuottar (från Tarra-hållet) hade jag redan bestämt mig för. Tur att det finns folk som bekräftar att det var ett bra val, så att man inte känner sig dum då man sitter där med ett spö i handen :)

Hur är det med det strömmande vattnet runt leden? Finns ju en hel del småjåkkar, men också rejälare åar (typ Tarraätno genom Tarradalen, vid Låddejåkkåstugan och Miellädno strax efter Árasluokta) i direkt anslutning.

Om man skulle köpa på sig några flugor och ta med och prova, vad bör man satsa på för några? Torr eller våtfluga? Färg? Speciellt märke? Vet att många ser det som en yrkeshemlighet vilka flugor man använder, men man kanske får tjuva till sig ett par tips ändå :cool:

Kan ju tillägga att jag mest är van vid bäcköringsfiske i de norra hälsingeskogarna och att min sjöfiskeerfarenhet är begränsad till aborre och gädda :) Därav min nyfikenhet av hur man ska bete sig med annan sorts sjöfisk :)
 

avslutad210712

Gäst
Sjöarna innan Tuottar (från Tarra-hållet) hade jag redan bestämt mig för. Tur att det finns folk som bekräftar att det var ett bra val, så att man inte känner sig dum då man sitter där med ett spö i handen :)

Hur är det med det strömmande vattnet runt leden? Finns ju en hel del småjåkkar, men också rejälare åar (typ Tarraätno genom Tarradalen, vid Låddejåkkåstugan och Miellädno strax efter Árasluokta) i direkt anslutning.

Om man skulle köpa på sig några flugor och ta med och prova, vad bör man satsa på för några? Torr eller våtfluga? Färg? Speciellt märke? Vet att många ser det som en yrkeshemlighet vilka flugor man använder, men man kanske får tjuva till sig ett par tips ändå :cool:

Kan ju tillägga att jag mest är van vid bäcköringsfiske i de norra hälsingeskogarna och att min sjöfiskeerfarenhet är begränsad till aborre och gädda :) Därav min nyfikenhet av hur man ska bete sig med annan sorts sjöfisk :)

Du går nära Tarraätno på ett antal ställen och pröva gärna att fiska där. Har dock för mig att nedre delen en bit ovanför Kvikkjokk är undantagsvatten men är inte säker så kolla det på fiskekartan. Har ingen aning om vilka flugor du skall satsa på men torrflugefiske är alltid skoj. När du passerat Tarrekaise-stugan kan du gå ner till Tarraätno och där finns en rätt fin tältplats och jag gissar att där är rätt bra fiske. Under bron var det en hel del fisk som tyvärr var lite för små att dra upp men där det finns liten fisk finns det oftast stor fisk. Dessutom hade jag bara fiskekort för Arjeplogs kommun så jag ville inte fiska där.
 
Om man skulle köpa på sig några flugor och ta med och prova, vad bör man satsa på för några? Torr eller våtfluga? Färg? Speciellt märke? Vet att många ser det som en yrkeshemlighet vilka flugor man använder, men man kanske får tjuva till sig ett par tips ändå :cool:

Haha nja inte riktigt yrkeshemlighet.. torrt eller vått beror helt enkelt på hur det ser ut för stunden. Ser man att fisken vakar och äter insekter på ytan = torrt. Är det dött på ytan så får man gå ner under och testa.. De varianter man ffa använder är natt- och dagsländor i olika varianter och stadier. Torrflugefiske är ju roligast tycker jag eftersom man ser fisken och får smyga på den och lägga ut "presentera" flugan och försöka få fisken att hugga. Några grundläggande flugor kan vara:

Europea-12 (E12) i några storlekar och färger - för att imitera nattsländor
Klinkhamer - imitera kläckande dagslända
Dagsländeimitation i varierande storlekar
Något nymfstadie
Superpuppa

Eller så går du in på första bästa fiskebutik (helst en flugfiskebutik) och berättar var du vill fiska så hjälper dom dig.

På rackelhanen finns en hel del info också (samt andra forum som t ex edgeflyfishing)
http://www.rackelhanen.se/swe/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiske i Padjelanta Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Enpilgrim Fiske Vistasdalen Fjällvandring 2
Lappen69 Vandringstur med bra fiske i Norrbottensfjällen Fjällvandring 2
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
Trimokasi Fjällvandring med fiske??? Fjällvandring 7
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
bahlgren8 Kombitur vandring & fiske Fjällvandring 5
fr3dr1k Lättillgängligt ställe för vandring och fiske? Fjällvandring 4
Velta Fiske i Lunndörren? Fjällvandring 8
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
Markus Sjöberg Inspirationsfilm, Vandring/fiske m.m i Femundsmarka national park 2012 Fjällvandring 20
svebban Vandring/fiske Børgefjell Fjällvandring 7
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Cajmon Vandring i Funäsfjällen Fjällvandring 0
Petter11 Vandring och fiske i juli Fjällvandring 1
JonathanSv Vacker natur + Fiske Fjällvandring 6
bernekorn Vandring, fiske och avkoppling i Norge Fjällvandring 7
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
andreas_lund fiske kring jämtlandstringeln v28 och v29 Fjällvandring 0
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
Unnah Fiske vid Kebnemassivet Fjällvandring 18
iwalkalonelyroad Nybörjare, Abisko eller Sarek? Fiske... Fjällvandring 18
Mackan99 Fiske Fjällvandring 3
Marcus_bw Fjällvandring kombinerat med fiske? Fjällvandring 5
Sparta Fiske norr om tårneträsk Fjällvandring 0
mickesommar Sjöar runt grövelsjön med bra fiske Fjällvandring 3
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
majjen Fiske i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 11
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0
-vickan- Tegefjäll/Åre - Bra Fiske /Kanot/Vandring? Fjällvandring 2
greendanger fiske... Fjällvandring 6
greendanger Vassijaure och fiske Fjällvandring 10
shadowfire Sylarna - Toppstigning o fiske? Fjällvandring 16
Björn A vandring och fiske Fjällvandring 4
peter notstrand fiske ark Fjällvandring 1
joa_bj Fiske runt Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen? Fjällvandring 2
Dorsander Vandring och fiske Fjällvandring 1
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fjällvandring 11
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
Önskar tips på fiske i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 6
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
Homie Vandra 7-10 dagar med inriktning mot fiske! Fjällvandring 0
nisse_ Fiske i Jotunheimen Fjällvandring 0
Ulf.N Fiske längs följande rutt! Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.