Vilket också är en vanlig, kanske den vanligaste, metoden att bedöva fisk innan man avlivar den om man ska behålla den... för att återvända till tråden.För 50 år sedan innan koloxid så var bedövningen på grisar innan slakt, att smacka en stor påk i deras skalle så att skallen spräcktes. Det ger kanske grisarna minst lidande även om det är makabert. Det finns ju en anledning att den metoden togs bort.
En annan sak är hur den som anställdes till det jobbet såg på djur? Måste ha blivit (eller var redan) helt avtrubbad och likgiltig för djurliv.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fiske är det en sport eller djurmisshandel
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
Tycker också att tråden blivit lite ”bred”…Dom som väldigt gärna vill diskutera hur man dödar grisar kan väl starta en egen tråd.
Man får fiska. Då är det inte djurplågeri.
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Jag är inte emot dödande av djur, däremot är jag emot onödigt plågande av djur. Det är inte sant att det inte finns bättre alternativ än gasning för att bedöva grisar. Blir det en bra diskussion när ljuger och säger att det inte finns bättre alternativ? Möjligheten finns att bedöva varje gris med bultpistol. Detta tar dock längre tid, vilket leder till dyrare fläsk. Det är nämligen det det handlar om. Det skall vara billigt.Okej, återigen, vad menas med smärtupplevelse?
Trampar du ihjäl en kackerlacka om den letar sig in på ditt köksgolv? Isåfall är du en djurplågare! eftersom kackerlackan anses kunna uppleva smärta. Se t.ex https://pub.epsilon.slu.se/32356/1/berg-c-et-al-20231221.pdf
Visst är koldioxidnarkos ett ganska tveksamt alternativ, absolut, men i nuläget får man ändå ställa det mot alternativet ingen sövning alls före slakt, eftersom det inte finns andra och bättre metoder i bruk inom industrin. Sen är det förstås bra att det pågår försök och forskning kring bättre metoder. Det är lite magstarkt att kalla någon som förespråkar koldioxidnarkos för djurplågare.
Kosherslakt och halalslakt på obedövade djur är sju resor värre, och det är rimligtvis i relation till de slaktmetoderna vi ska bedöma koldioxidnarkos, sen som sagt titta framåt och leta ännu bättre alternativ.
Man kan naturligtvis ha olika uppfattning om vad som är djurplågeri, men min kommentar gällde påståendet att det är att förmänskliga djur att säga att de kan känna lidande. Detta är ett mycket kontroversiellt påstående. T ex står det i lagboken om vad som räknas som djurplågeri: "Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, döms för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år." Obs att lagtexten använder ordet LIDANDE, det som tidigare talare hävdar att djur inte kan uppleva. Som jag skrev är detta ett utmärkt ideologi för de som vill plåga djur. Kan inte djur uppleva lidande, varför hålla igen? Kör på!
Att rättfärdiga en slaktmetod med att det finns metoder som är värre tycker jag inte är övertygande. Resonerar du så när det gäller annat också? Så länge det finns något som är sämre så är det OK.
När det gäller slakt av kor så används bultpistol, inte gasning. Varför anser du att inte korna också skall gasas?
Men det där var väl också en provokation?Du fortsätter att provocera i den här tråden, vad får du ut av det? Kom med något vettigt inlägg istället för att punktmarkera med provokation!
Jobbigt med djurrättsaktivister som alltid ska bråka och gnälla.
Du påstår att jag ljuger fast jag tydligt skrivit att det är en tveksam metod och att vi bör fortsätta söka bättre metoder...Jag är inte emot dödande av djur, däremot är jag emot onödigt plågande av djur. Det är inte sant att det inte finns bättre alternativ än gasning för att bedöva grisar. Blir det en bra diskussion när ljuger och säger att det inte finns bättre alternativ? Möjligheten finns att bedöva varje gris med bultpistol. Detta tar dock längre tid, vilket leder till dyrare fläsk. Det är nämligen det det handlar om. Det skall vara billigt.
Man kan naturligtvis ha olika uppfattning om vad som är djurplågeri, men min kommentar gällde påståendet att det är att förmänskliga djur att säga att de kan känna lidande. Detta är ett mycket kontroversiellt påstående. T ex står det i lagboken om vad som räknas som djurplågeri: "Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, döms för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år." Obs att lagtexten använder ordet LIDANDE, det som tidigare talare hävdar att djur inte kan uppleva. Som jag skrev är detta ett utmärkt ideologi för de som vill plåga djur. Kan inte djur uppleva lidande, varför hålla igen? Kör på!
Att rättfärdiga en slaktmetod med att det finns metoder som är värre tycker jag inte är övertygande. Resonerar du så när det gäller annat också? Så länge det finns något som är sämre så är det OK.
När det gäller slakt av kor så används bultpistol, inte gasning. Varför anser du att inte korna också skall gasas?
Självklart styrs detta av pengar, nåt annat har aldrig varit på tal.
Du är oförskämd och vantolkar.
Tack och hej i den här tråden.
Aktuellt
ANNONS
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Min mening är att du förolämpar en stor del av svenska folket dvs de som äter svenskt griskött t ex bacon och de anställda i livsmedelsbranchen.Jag tycker att du bagatalisera djurs lidande genom att säga att det är att förmänskliga djur. Med det resonemanget kan man behandla djur hur som helst. Att grisar lider av CO2-gasning finns det mycket skrivet om. Jag länkade till något om det. Naturligtvis kan du uppfatta mina inlägg som kränkande, men ska jag vara helt ärlig så blir jag mycket kränkt av att läsa saker som "lidande låter som i mina öron som en tolkning från någon som förmänskligar ett djurs situation". Likaså att grisarna blir lugnare av gasningen. Jag tycker att det är fullständigt avskyvärda uttalanden. ( Om det nu är viktigt att tala om hur kränkt man känner sig. )
Om du känner till ett skonsammare sätt att slakta grisar så läser jag gärna om det i tråden.
Thure
Nej absolut inte, det var en uppmaning.Men det där var väl också en provokation?
Fantastisk med möjligheten för vandrare och campare att testa fiske, och förhoppningsvis få något och sen laga till en smarrig måltid. Men lite jobbigt och trist att det är ganska krångligt. Tusentals små FVO med olika regler och fiskekort och gränser. Speciellt om man är ute på roadtrip och vill prova lite här och där.
Ja, det ger liksom en extra dimintion åt fjällvandringen att sitta på stranden i kvällningen och spana medans Rödingvaken närmar sig.....dom gånger väder och fiskegudarna är på rätt humör.
Dessutom är det inte fel med en smörstekt Rödingfile på Trangiaköket.
Fler borde prova på.
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 635
Dela: