Fiske är det en sport eller djurmisshandel

Jag har aldrig förstått mig på ett fiske där man fångar den, för att sedan släppa tillbaka den. Ok om det inte råkade va rätt storlek, men!
Det sägs ju att det ska finnas "krokar" utan hullingar som inte skadar fisken. Men den bör ju iaf bli krokad spå nåt sätt för att man ska kunna få upp den och ta en selfies med den..
Fiske där man fångar fisken och tillagar den ute i naturen. Det acepterar jag, även dem som tar med fisken hem och tillagar den senare..Men förstår int njutningen av att fånga en fisk, för att sedan släppa den tillbaka..

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Fiske på turen för att få mat?

Kul skämt!😆

Skämt och skämt, det är snarare regel än undantag att mitt 7delade flugspö är med i ryggsäcken om jag fjällvandrar där det finns möjlighet att ta en Öring eller Röding till kvällsmat.

Däremot förlitar jag mig aldrig på att man kommer få fisk till mat, det finns aldrig några garantier vid fiske oavsett hur duktig eller rutinerad man än är.

Man får se det mera som en bonus.

Jag har aldrig förstått mig på ett fiske där man fångar den, för att sedan släppa tillbaka den. Ok om det inte råkade va rätt storlek, men!
Det sägs ju att det ska finnas "krokar" utan hullingar som inte skadar fisken. Men den bör ju iaf bli krokad spå nåt sätt för att man ska kunna få upp den och ta en selfies med den..
Fiske där man fångar fisken och tillagar den ute i naturen. Det acepterar jag, även dem som tar med fisken hem och tillagar den senare..Men förstår int njutningen av att fånga en fisk, för att sedan släppa den tillbaka..
Det jag tycker är verkligt fascinerande är att en del fiskare har uppfattningen att det är det enda acceptabla fiskesättet.🤔

Det är lätt att glömma att sportfiskare även gör insatser för fisken, fiskeföreningar resturerar vattendrag som blivit förstörda under timmerflottningaens era, anlägger lekgrus på bottnar, hjälper ursprungliga stammar komma tillbaka genom att sätta ut yngel från rom, för opinjon för fler omlöp vid vattenkraftverk, mm mm.

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!
För att få igång tråden om djurmisshandel så är vi då inne på ett oundvikligt kapitel dvs alla skadeskjutna älgar varje år.
Det ursäktas med att det genast blir sökjakt men älgen måste lida enormt den tiden det tar att hitta älgen och göra slut på lidandet med ett nådaskott.
Hur känner sig jägaren som har orsakat skadeskjutningen, en axelryckning med att det är sånt som händer?

Det där som Jureskog sa i intervjun att han ger älgen lite gräs som en sista måltid för att hedra älgen???
Älgen är ju död och kan inte äta, så varför då rättfärdiga sitt dödande genom att ge den dödade älgen mat??

Kan tillägga att jag äter enorma mängder kött men djurhållning och slakt ska ha gått etiskt till för att jag ska äta köttet.

Senast ändrad:
För att få igång tråden så om djurmisshandel så är vi då inne på ett oundvikligt kapitel dvs alla skadeskjutna älgar varje år.
Det ursäktas med att det genast blir sökjakt men älgen måste lida enormt den tiden det tar att hitta älgen och göra slut på lidandet med ett nådaskott.
Hur känner sig jägaren som har orsakat skadeskjutningen, en axelryckning med att det är sånt som händer?

Jag trodde att tråden handlade om fiske och inte jakt men såklart ska någon in och börja diskutera det. Och när det gäller jakt så är det INGEN som skjuter ett djur för att sen släppa tillbaka det skadat.

Vill du diskutera djurplågeri i samband med jakt så föreslår jag att du skapar YTTERLIGARE en tråd om det eller väcker någon av de tidigare surdegarna till liv. Enklast så.

Senast ändrad:
Om vi säger att en fiskare kan ta upp fisk utan att den blir skadad så behöver ju färre fiskar dö om fiskaren släpper tillbaka den oskadd direkt efter fångst. ett fiskevatten blir ju inte utfiskat om man inte tullar på beståndet. Fler har då möjlighet att fiska och fisken kan växa sig större.
Jag fiskar inte själv, så jag vet inte om fiskare resonerar såhär.

/Patrik

Fiske på turen för att få mat?

Kul skämt!😆

Kanske inget direkt skämt. På sista biten in mot Nikkaluokta träffade jag ett par (utgick från det eftersom det var en man och en kvinna men så fördomsfull kanske man inte ska vara) med två tonårspojkar. De var från Nederländerna eller Belgien om jag minns rätt. De berättade att de var väldigt utmattade eftersom de ätit så lite. De hade med sig fiskespön eftersom "alla" hade sagt att man inte behöver ha med sig mer än lite basmat och sen fixar man resten genom att fiska. Och när jag frågade om de inte hade köpt mat i stugorna de hade passerat så sa de att det hade de inte haft råd med. Fiskekort visste de inte heller vad det var för fiske ingår i allemansrätten.

Om vi säger att en fiskare kan ta upp fisk utan att den blir skadad så behöver ju färre fiskar dö om fiskaren släpper tillbaka den oskadd direkt efter fångst. ett fiskevatten blir ju inte utfiskat om man inte tullar på beståndet. Fler har då möjlighet att fiska och fisken kan växa sig större.
Jag fiskar inte själv, så jag vet inte om fiskare resonerar såhär.

/Patrik

Om fiskare resonerar så vet jag inte men om all fisk som är liten i storlek blir kvar i vattnet (i sjöar) så innebär det inte att alla blir stora matfiskar. Vet inte om du hört talas om tusenbröder men det är abborrvatten där i stort sett alla utom ett fåtal förblir småa pga brist på föda.

Där jag bor hade vi en fiskare som fiskade abborre extremt hårt och sålde till restauranger i Frankrike. Lokalborna kallar det för abborrpinnar och ingen skulle ens fundera på att äta så små fiskar. Det var dock så hårt fiske att de större fiskarna också försvann närmast kusten och det var inte i någon liten sjö utan i havet.

Det där var ett konstigt argument. Det är liksom inte en naturlag att fisk måste fiskas.

Jag har en bekant som jobbade länge på en stor akvarieanläggning i Kanada. Han hatar det här. Han säger att fisken får skador och dessutom ofta drar på sig infektioner och svampangrepp p.g.a. dessa.

Inte jätteengerad i frågan, men spontant tycker jag det är märkligt att det anses OK att fånga och släppa djur för sitt nöjes skull, dessutom på ett sätt som förutom stressen måste medföra ytterligare lidande.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.