Fiskars yxor X18 eller X24

Har tittat på Fiskars yxor X18 45 cm och X24 60 cm, någon som vet om det är bra yxor, och har någon erfarenhet om Fiskars yxor, har en gammal Gränsfors vildmarksyxa, men börjar bli glapp i huvudet.

Glappar huvudet på din gamla yxa så byt skaft.
Vid byte av skaft kan du själv fixa till skaftet så att det passar dig.
X18 är en yxa för snickeri vilket innebär att den inte blir förstörd av att kapa mot träådrorna (hugga av grenar). X24 är en klyvyxa som kan bli förstörd av det som X18 påstås klara.
X24 är gjord för att hugga ved och inget annat.
Fiskars yxor är inte vassa vid inköp och de blir lite bättre om de slipas upp innan de används.
Själv tittade jag länge på fiskars yxor innan jag bestämde mig för en gränsfors bruk liten skogsyxa.
Sedan finns även Gerber som gör liknande fiskars yxor.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips