Fiskars Bil- och fritidsskyffel

Ska ge mig ut på min första vintertur på skidor och måste köpa mig en spade. Jag har inte riktigt ekonomin att köpa en spade för flera hundra kronor och har därför tittat lite på

Fiskars Bil- och fritidsskyffel

Hittar dock inte någon recension om den eller andras erfarenhet. Är det någon som har någon erfarenhet av den som kanske skulle vilja dela med sig av den? Om inte kanske du har något tipps på någon annan bra spade, helst relativt billig?

Ska åka och känna på den i någon butik för att se om det är något man vågar lite på.

/Henrik
 
En sån där har jag haft i bilen i många år! Med tanke på att jag är 193 så är den lite kort, men det är ju självklart pga typen av skyffel, en riktig snöskyffel är bättre att använda så klart. Min har blivit lite deformerad i fram pga frusna plogvallar runt bilen och att jag har brukat stora mängder grovt, trubbigt våld på dom, men det var inga som helst problem att rätta till det i efterhand! Det är mao en väldigt bra och robust skyffel, och utan att ha jämfört med andra skyfflar av samma typ, bara riktiga snöskyfflar, så tror jag den står sig väldigt bra!

Biltema har ju en riktigt billig snöspade annars: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snospade-37430/
 
Det beror på lite vad du ska använda den till. Att bara skyffla lite lätt snö då och då duger den till t ex att ha i bilen om man skulle behöva skotta nån gång då och då, men inte om man ska använda den t ex som lavinspade. Det gör inte biltemaspaden i plast heller. Jag har en fiskarsskyffel som allroundskyffel på bron och den har fått sprickor i nitinfästningen till bladet.

Men den gör förmodligen sitt jobb om du inte ska gräva mycket i hård packad snö eller ska ha den som räddningsspade tänkt att gräva i lavinkägla. Plast skulle jag inte alls överväga, det funkar i lätt snö men är nästan helt värdelöst i riktigt hårt packad snö.

En riktigt bra lavinspade som t ex Voilé kostar några hundralappar men skillnaden är också markant i att gräva i riktigt hård snö mot en billig med sladdrigt alublad (för att inte tala om plast).

På Freeride finns mycket skrivet (men då i första hand inriktat just på lavinspadar).
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=73413
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=45959
 
Vintertur på skidor tolkar jag som långskidor och ingen tonårsdrömmar utmed alptoppar, så jag bortser från diskussionerna om hur man gräver sig ur en lavin.

Jag hade själv denna spade på min första vintertur och den har varit med ett tag. Funkade bra för mig tills en styrketränande 18åring använde den i lite för hård snö och lyckades böja bladet. Efter det så var man tvungen att räta ut den då och då till den grad att den pensionerades.

Men var lite försiktig bara och hacka inte i frusen snö med den så funkar den bra.
 
Jag har en sån där Fiskars i skotern.

Den tål såklart inte att bryta med riktigt hård snö, men den är ganska robust.

Sen är det som så också, att man får ju ha litet känsla. Man känner ju när man bryter för hårt, och då får man byta teknik =)


Fördelen med aluminium är att OM den går sönder så är det vid infästningen (nitarna). Kvar har man ett skaft med en vass ände som går att hacka och bryta med, samt ett blad som man kan skyffla med.
En plastspade spricker nog inte på det sättet alla gånger =)
 
Har en sådan i bilen, mest blir det att skotta fram bilen efter snöfall (inga hittills i år). Har det hänt att jag var tvungen att hacka mig genom en ca 75 cm hög, ihopfrusen mur snösvängen dragit upp bakom bilen och det har den klarat utan skador.
 
Vintertur på skidor tolkar jag som långskidor och ingen tonårsdrömmar utmed alptoppar, så jag bortser från diskussionerna om hur man gräver sig ur en lavin.

Jag hade själv denna spade på min första vintertur och den har varit med ett tag. Funkade bra för mig tills en styrketränande 18åring använde den i lite för hård snö och lyckades böja bladet. Efter det så var man tvungen att räta ut den då och då till den grad att den pensionerades.

Men var lite försiktig bara och hacka inte i frusen snö med den så funkar den bra.

Precis, skidtur med pulka och övernattning i tält. Av vad jag läst så tror jag spaden kommer fungera till det jag tänkt. Enklare grävning för lägerplats. Var bara lite orolig över kvalitén, men folk verkar ju ha våldat med den utan att den trasat sönder helt.
 
Lika viktigt som spaden är grävtekniken. Att bryta loss packad snö är det få spadar som håller för, även de dyrare riskerar att gå sönder. Skär istället ut block ur snön och lyft bort dem utan att bryta så borde det inte vara några problem.
Som lavinspade tror jag inte den duger, och den är knappast praktisk att ha med sig i en liten ryggsäck, men nu var det ju inte det du skulle göra heller.
 
Förut hade fiskars en mindre spade med kulhandtag i toppe. Senaste versionen har T handtag. jag har sett den på jula i höst så den borde finnas och det är en lätt och stark spade. Har använt min på fjället. sönerna använder dem stadigt och oömt för allt från tunnlar till hopp framför allt i packad snö. Används även flitigt vid vinterfiske när det är mycket snö. Bättre för packad snö än lössnö då den har bladstorlek som en lavinspade. Vass och stabil att skotta med. hittar ingen bild nu i brådskan. Kostar mellan 100-150 kr och min är minst 10 år.

Black och diamond gör en bra isärtagbar lavinspade i basmodell för ca 350 kr. Har en men har inte grävt tillräckligt för att bedömma styrka. Den ser stabil och bra ut och är lätt att packa . Mer kupat blad.

Bosse
 
Om inte vikten (drygt 1.3 kg) är ett problem kan du ju alltid skaffa en gammal fältspade med snöblad för en billig penning (150:). Dessutom kan du använda spaden som stekpanna, yxa eller att dräpa påkörda djur med...

http://militarlagret.se/public_html...=1579&osCsid=c741b74afd3e004b8f79d3ba5a291241

INkluderat i ovanstående ingår även risk för kärvande skruvled vilket ska beaktas. Som med all kronmatriel så unviks det till stor del med korrekt vård - dvs infetting men man ska inte dra åt skruven för kung och fosterland i ihopafällt läge och gör man det i utfällt läge kanske man får leva med en utfälld spade tills man har grova verktyg till hjälp.
 
De har ocksa en tendens att frysa fast men det loser man med koket. Har en latt och en vikspade med om jag ar tva annars bara forsvarets vikspade. Hopplos att skotta lossno med men hugger genom karnis. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.