Fire maple volcano gas stove?

(...) Att novan fungera bra med stor dynamik och inte primus och andra brännare med förgasarrör i lågan beror på brännarens utformning och värmeflödet tillbaka till brännaren för att underhålla förgasningen och vid svag pådrag så når inte lågan till koppens väggar och värmer nedåt i tex omnifuel, blandningen blir också blir fel då det blandandas in för mycket luft av jetsrålen bränslegas från munstycket vid lägre pådrag och det brinner för magert och man får låglyft och köket helt plötsligt slocknad om man drar ned under en viss nivå och en liten vindpust...
(...)
Brännare med förgasarrör i lågan har samma bekymmer att när lågstorleken är i nivå lätt blått tunt skinn utspridd över brännarytan yta vid sjudning under locks så får inte förgasarröret någon värme från lågan för att den är för liten och förgasningen avtar och till slut börja det poffa och kommer eldbollar för att oförgasad bränsle sprutar genom munstycket.
Tack för denna som vanligt perfekt pedagogiska utredning! Jag ska erkänna att jag bara testat/jämfört renodlade gasbrännare, dessutom bara i de lättare viktklasserna; Nova väger dryga 400 g och faller redan av den anledningen utanför min horisont ;).
Känner precis igen din beskrivning av hur brännaren på min 118 beter sig, när man försöker skruva ner lågan i vätskematningsläget - efter några försök har jag som framgår ovan kommit fram till att ev. fördelar inte väger upp riskerna och nackdelarna, och återgått till min enkla, lätta och alltid pålitliga FM117.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.