Finns det olika diametrar på 27-tumsdäck??

Har en gammal herrcykel med 27-tumshjul (27x1-3/8x1-1/2). Köpte nya däck på Biltema.

Dessa verkar dock ungefär en tum större på diametern!!

Det står även 630 på dessa modernare däck. Finns det olika 27-tummare???
 
622 och 630

Moderna racercyklar och många mtb har 622-fälgar. Dvs 622 mm diameter. Detta är en exaktare benämning än tumstorlekar som ofta förvirrar. 630 mm fälgar är en äldre dimension på "27 tums hjul".

630 mm däck passar inte bra på 622 fälgar. Värre kan det vara att sätta på 622-däck på 630-fälgar.

Motsvarande problem finns även på "26 tumshjul" där mtbdimensionen är 559 mm medan äldre cyklar ofta har lite större fälgar med dimensionen 584 mm. Här blir det helt omöjligt att sätta 559 däck på 584 fälgar.

Thure
 
Re: 622 och 630

thureb; sa:
Moderna racercyklar och många mtb har 622-fälgar. Dvs 622 mm diameter.

Normala storleken för MTB är 559 mm

Det finns olika sätt att ange däckdimensioner.
I ditt fall skall du ha 27x1 1/2 dvs 609 mm
Du har fått tag i ett 27x1 1/4 dvs 630mm

Det roliga är att 28" (622mm) är mindre än 27" (630mm)?????

"If God meant for man to use the British system He'd given us twelve fingers"

Skall vi se'n klydda till det riktigt finns det även ett franskt system där t.ex. 28" (622mm) heter 700C

Tag alltid för regel att använda ERTRO-systemet. Då hade du upptäckt att ditt däck hade hetat 40-609 och det däcket du köpte 32-630.

Jag såg i efterhand att din dimension var 27x1-3/8x1-1/2 alltså en underdimension till 27X1/2.
Ditt däck heter alltså 37-609, men ett 40-609 passar på din fälg.

Jag vill också tillägga att Bilteme inte säljer däck. Produkten kan på sin höjd kallas fälgskydd.
Din dimension är på utgående, men jag tror att Nokian har kvar din dimension.

/Martin
[Ändrat av Martin O 2005-05-06 kl 19:05]
 
Mitt däck verkar "heta" 37-630 enligt http://www.biltema.

Jag skulle nog haft 40-609.

Om jag fick bestämma skulle diametermåttet oavsett enhet avse innerdiameter och då egentligen fälghornsdiametern.
Om det sedan som i mitt fall finns två mått till skulle detta rimigen avse sektionshöjden och bredden.

Men nu har ju förstås nån annan bestämt. :)

Ska rapportera om fälgskydden från Biltema är väsentligen sämre än de befintliga däcken; de har hållit sedan 80-talet (kanske längre!). (Cykeln har dock bara rullat några hundra mil eller mindre. Det längsta jag cyklat på den, vid ett tillfälle, är dryga två mil, och det har i högsta grad varit undantagsvis.)




[Ändrat av Mezzner 2005-05-07 kl 01:39]
 
Hm, enligt den gode Brown och hans tabell verkar "27xanything" alltid ha samma diameter. Det var det jag trodde men inte längre tror...
 
Ännu mer info om däckdimensioner...

...finns på http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Dock finns fortfarande bara 27 x anything för 630 mm. Dock finns en passus en bit ner på sidan "Most of this information was compiled by John Allen for Sutherland's Handbook For Bicycle Mechanics, the bible of bicycle technology. Sutherland's has a more detailed, more thorough version of this chart".

/Niklas
 
27X1 1/2 är en typisk svensk dimension.

De enda cyklarna jag sett denna dimension på är Svenskproducerade samt Puch. Möjligtvis finska Sisu också hade den.

Dimensionen var populär på sjuttiotalet.

/Martin
 
Stämmer nog bra; min cykel är en oväxlad Monark från 70 eller 80-tal. Tror det var en snikvariant, fast den har ju hållit rätt länge ändå.
 

Guest

Gäst
Man blir så trött.

Standarder är alltid överlägsna i såna här sammanhang, och det borde man ha fattat redan för 40-50 år sen, eftersom man hade andra standarder då.

Egentligen behövs inte olika storlekar för olika cyklar (med undantag för de med signifikant mindre hjul, där det behövs för styrkans skull, eller för barncyklar, av uppenbara skäl...) utan man skulle kunna enas om en enda världen över.
Tänk vad det vore fint att veta att man alltid har hela utbudet av fälgar, däck, och ramar att mixa ihop efter tycke och behov.

Sen skulle man gå samma väg med alla andra detaljer, som styrens storlekar. Det finns nämligen ingen anledning att ha storlekar som skiljer sig en millimeter eller två åt. Man skulle lika gärna kunna enas om, till exempel, en tum exakt, för alla styren och liknande detaljer.
Då kan man helt fritt välja vilken typ av bromsar, bromshandtag, växelreglage och styrändar man vill ha, oavsett om det är racerstyre eller rakt MTB-styre.
Idag är man helt i händerna på tillverkarnas godtycke och man är tvingad att välja den ena eller den andra produktgruppen. Och bara av en enda anledning - tradition! Och jag gör ingen hemlighet av att jag hatar traditioner...

Sen kan man sluta göra olika form på "ankaret" på bromskabeln beroende på om det är till racer eller MTB.
Man väljer en, den som är bäst på det mesta. Förmodligen skulle det bli MTB-varianten om man skulle testa.

Ok, nu har jag avreagerat mig... :)
 
biketivist; sa:
Man blir så trött.

Standarder är alltid överlägsna i såna här sammanhang, och det borde man ha fattat redan för 40-50 år sen, eftersom man hade andra standarder då.

Egentligen behövs inte olika storlekar för olika cyklar (med undantag för de med signifikant mindre hjul, där det behövs för styrkans skull, eller för barncyklar, av uppenbara skäl...) utan man skulle kunna enas om en enda världen över.

Vi börjar få standard på prylarna idag.
Nuförtiden använder vi endast två dimensioner på standardcyklar 559 och 622mm. Desvärre finns det oseriösa kedjor som tar in udda storlekar t.ex. 26*1 3/8 (590mm), vilket gör att det tar längre tid att bygga upp en standard.

Tittar jag tillbaka 10 år i tiden hade man ett tjugotal olika pakethållare i lager för att täcka upp alla cykeltyper. Idag har vi fått universal 24-28", vilket reducerat sortimentet till ett par modeller. Här kan vi tala om standard :)

Jag kan däremot inte förstå att man envisas med att ange en hjulaxels diameter i mm, men stigningen i tum.

Skulle vi nu ha en utvecklad standard skulle inte kunderna tvingas till fackhandlaren för att få rätt pryl :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
Kal-P-Dal Finns kunskap om gammaldags fotbroms? Långcykling 3
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
Erik_B Navväxel OCH skivbroms? finns det? Långcykling 12
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
argento Finns cykelväskhållare för fjädrad framgaffel? Långcykling 6
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
Brune Elektrisk ringklocka, finns det ? Långcykling 14
erik r. finns min cykel??????????? Långcykling 11
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
ulfbn Finns det franskgängade SPD-pedaler? Långcykling 3
igs Finns det cykelvägar längs Rhen ? Långcykling 3
ThomasRaden Här finns en liten resguide till Nordsjörutten Långcykling 0
Rendar Vad skulle ni ha valt? (Kona Sutra och Surly LHT med olika mått) Långcykling 9
Martin_GBG Är vi skapta så olika ? Långcykling 34
PK Neelix Varför har herr och damcyklar olika ramgeometri? Långcykling 21
rab Nybörjare undrar om Shimanos olika växeltyper? Långcykling 8
vid skifta mellan olika drev krävs det att kedja byts? Långcykling 18

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.