Finns det mygg på fjället?

Re: Helags den 29:e juli

Boludo; sa:
Det är helt fel, för om man ska vandra i värmen med dryga 20 kilo på ryggen, då blir det hemskt att gå med långbyxor och långärmat.
Att myggen i fjällen skulle vara snällare är inte min erfarenhet alls. Mot mig är de aggressivare. Igår bet de till och med igenom två lager tyg på mina vandrarbyxor!
Mitt råd är alltså: Ta med mycket myggmedel!

Snacka om fjollmentalitet. Klarar man inte att svettas lite bör man nog inte ge sig upp i fjällen. Påminner mig om lumpen när vi hade en dags strid i 25 grader och sol med full utrustning mot kem vapen. En kille var de tvungna att ta till akuten på grund av vattenbrist. Dock håller jag med om att myggorna är aggressivare i fjällen men har man ett par riktiga brallor så kan de inte bita igenom.

hehe....ja, det råder ju utan tvekan delade meningar om fenomenet mygg. Vi anländer på tisdag så vi får väl hoppas på lite blåst och trötta mygg ;)

TACK för alla inlägg i debatten ;)

//jonas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Helags den 29:e juli

crazy; sa:
Snacka om fjollmentalitet. Klarar man inte att svettas lite bör man nog inte ge sig upp i fjällen.

Det var hårda bud i mellerud. Att man klarar av att svettas innebär väl knappast att man vill bylta på sig så man svettas innan man ens börjat vandra *L*.

mygg i storlien

Kommer precis hem från en tur som vi hade kring sylarna, och det är klart att det är lite mygg, men inge värre än vanligt... Hade dessutom väldigt fint väder och lite blåst, men man vänjer sig efter ett tag. Brukar vara i storlien trakterna och där brukar det vara lite mer och aggresivare mygg.

Hoppas ni får lika fint väder som vi hade! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips