Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots?

Jag har Lundhags Syncro och det funkar bra tycker jag. Kör med hyfsat långa remmar som jag drar åt så in i helvete. 1-2 minuter på att ta fram och sätta på. Man kanske inte ska såsa på men rejält strömmande jokkar och liknande har gått kanon. Har blivit så kaxig så att jag sällan tar ur sulor och strumpor, då man räknar med att blii blöt, om det inte är mycket vatten.

Jag har lundhags och det flödar upp vatten vid snörningen.
 
Veck..? Har aldrig haft problem med plösen, viks i kanterna och ligger dikt an mot benet. Regnbyxorna viks så de ligger platt mot kängan. Rem virad platt två varv något förskjutet så anläggningsytan är större än bredden (25mm).

Har gjort detta med framgång sedan lumpen (Haglöfs Alaska) och med två par professional och två par Jörn...

//J

Precis som på joannas bild så kommer det upp vatten vid snörningen och jag kan inte se annat att det är helt omöjligt att få tätt där då lädret är veckat samt alla krokarna ställer till det.
 
det flödar upp vatten vid snörningen (...) Precis som på joannas bild så kommer det upp vatten vid snörningen och jag kan inte se annat att det är helt omöjligt att få tätt där då lädret är veckat samt alla krokarna ställer till det.
"Tätt" är en grad- eller rättare sagt tidsfråga. Samma gäller ju materialet/sömmarna i regnbyxorna, och de skulle kanske ge sig tidigare än skorna. Men i mitt fall är bägge helt enkelt tillräckligt täta för ändamålet.
Det "flödar" inte in vatten, lädret har i sämsta fall blivit långsamt genomfuktat, men det är ju inget problem i den sortens skor.
Det "värsta" jag varit med om var i stället att ett remspänne släppte. Men även med helt vattenfylld sko var det varmare (vattnet strömmade ju inte kring foten), skönare och utan tvivel säkrare att vada, än mina första "barfota"-experiment.
Efteråt hällde jag ut vattnet, stoppade in innersula och ullstrumpor, och fortsatte utan att vara mer kall eller blöt om den foten än den andra.
 
Precis som på joannas bild så kommer det upp vatten vid snörningen och jag kan inte se annat att det är helt omöjligt att få tätt där då lädret är veckat samt alla krokarna ställer till det.

Som jag redan har skrivit så sitter remmen högre upp på skaftet. Vattnet tränger upp mellan regnbyxan och skaftet till det stoppas av remmen som är snörd runt skaftet.

Om din sko läcker nere vid plösen så spelar det ju ingen roll att man tätar mellan skaftet och regnbyxan med en rem. Då är det vård som gäller, skovax tätar sömmen på plösen.

//J
 
Engelska försvaret har en av Dunlop byggd överstövel som "Gassko", har sett engelsmän vada med dem. Sett dem på dv engelska surpulusaffårer.
 
Som jag redan har skrivit så sitter remmen högre upp på skaftet. Vattnet tränger upp mellan regnbyxan och skaftet till det stoppas av remmen som är snörd runt skaftet.

Om din sko läcker nere vid plösen så spelar det ju ingen roll att man tätar mellan skaftet och regnbyxan med en rem. Då är det vård som gäller, skovax tätar sömmen på plösen.

//J


Snörningen går hela vägen upp på skaftet precis som på bilden.
 
Är det någon som har testat Fotpåsen från Helsport vid några vad ?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Man kan ju prova att impregnera dom? Men tillverkaren rekommenderar det inte....

Hei Peter!

Nei, det fungerer dårlig. De er laget for å gå i snø og beskytte mot skitt og fuktighet, men er ikke vanntette så kan ikke brukes til å krysse elv eller myr.
Beklager.

Vennlig hilsen/ Best regards

Helsport AS
+ 47 728 78 308
www.helsport.no
 
Silvertejp

Jag har senaste åren använt regnbyxorna och silvertejp, Meindelkängor, Det blir tätt om man inte slarvar. Går åt en del tejp och lite jobbigt om det är flera vad den dagen.
Har funderat på om man kunde klippa till en bit av något mjukt mtrl, skumplats eller liknande och sätta runt kängan innan man drar åt med rem eller tejp, Det borde täta vid krokarna osv...
 
Man kan ta en påse som man har över hela skon + regnbyxor som dras åt med ett bredare resårband. Inte helt tätt men fungerar för vad som man klarar på någon minut. En vattentätt tatonka påse borde fungera bra och hålla lite längre än en plastpåse.
 
Alltså... Ärdet bara jag som tycker att det är SKÖNT att kavla upp byxbenen (alternativt ta av dem), sätta på vadarskor (numera crogs) och låta det iskalla vattnet spola runt fötter och ben några minuter. Det ger dessutom naturliga tillfällen att sätta sig ner och ta det lite lugnt ett tag och njuta i solskenet.
Är det inte alltid solsken när ni vadar?

Jag ÄLSKAR vad! (Hoppa över första hälften av texten.)

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet Fjällvandring 74
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.