Finna greppet

Kämpar hårt och hittills förgäves med att hitta vinkeln mot isen, där skenan greppar vid skäret. Finns möjligheten att stuka skenan till en annan vinkel mot fotplattan på t ex Skyllermarks?

Slipning

Dina skridskor är förmodligen dåligt eller felaktigt slipade. Är kanterna vassa? Är profilen rätt? Dvs skridskon skall inte ligga an plant mot isen om man ser längs med den, utan ha en radie på 20-30 m. Lägg dem mot varandra och se om det går att "rulla" dem. Ligger de plant mot varandra på en längre sträcka än kanske 5 cm är det inte bra.

Ulf

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För stor radie?

Ca tio centimeter ligger skenorna parallellt innan de glipar isär. Det är säkert inte optimalt, men borde ändå vara någorlunda åkbart.

blink_3.gif
10 cm parallellt! Håller jag upp mina Zandstra Blade skena mot skena, i motljus är det ett par cm det rör sig om, högst. Jag tror en omslipning till en bättre kurva helt klart skulle vara värt att pröva innan man försöker sig på mer esoteriska ting som att vinkla slipfasen eller skenan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips