Fingerstyrka för fingerjam

Hej,

Ett mål inför nästa säsong är att bli bättre på fingersprickor, gärna så rena som möjligt så man blir utlämnad åt sprickan. Det lokala gymmet har en brant i trä som jag brukar nöta och som nu går som en dans så länge jag använder fotsteg. Men försöker jag smeara fötterna så får jag pisk, kan bara etablera men sen är det stopp. Känner att jag inte har fingerstyrkan som krävs (tekniken brister givetvis också men svårt att träna upp den om jag inte orkar hålla och låsa av), så min fråga är hur jag bästa skall få den.

Gynnar hängbräda fingerjamstyrka? Eller bör man hänga specifikt i ett fingerjam för att få rätt träning? Eller är det kanske snarare enarmsavlåsningar som det bör satsas på?

/Simon
 
I min erfarenhet handlar jamklättring om att få fingret att sitta. Det hjälper inte så värst med styrka där, utan det handlar om teknik och att lita på att det håller. Däremot kan jamklättring ställa stora krav på att få till rätt kroppsställning (för att utnyttja jammet maximalt), och då är allmän kroppstyrka (och teknik) väldigt användbart.

Fingerstyrka skadar givetvis aldrig, men det är svårt att träna jam utan att faktiskt klättra jam tror jag. Men det finns exempel (googla wideboyz) på klättrare som bygger olika typer av konstgjorda sprickor. Borde egentligen inte vara så svårt att bygga en som man med hjälp av skruvar (typ som en tvinn) kunde justera till olika bredder! Kan sättas upp lite var som helst, tex i äppelträdet hemma.

En variant som jag också testat är att köra "pullups" i en horisontal handspricka i ett tak. Finns på tex Domen i Götlabörg.
 
Det är ont om sprickor som inte tillåter att man crimpar och smearar alls under nån längre sekvens.
Förhudsnisses flykt, Grönbrink, har ju en hyfsad sträcka, som nästan kräver att man jammar. Men det är ju finger och handjam, och även om det är några meter, så är det en ganska liten del av leden.
 
Styrka i pockets hjälper. Framförallt styrka i pek- och långfinger-paret.

En överhängande träspricka i storlek lila camalot och neråt är svår på riktigt. Även en vertikal träspricka i alla storlekar från ringlås och neråt är väldigt svår utan fotsteg. Betydligt svårare än motsvarande storlekar i Indian Creek, som ändå har väldigt dålig friktion.
 
Efter en handledsoperation har jag nu tyvärr lite ändrade förutsättningar för stenhård träning, men laddar ändå inför att man är helt läkt.

John: jag har också hängt mycket i taksprickan på domen, men det hjälper mig föga när jag försöker göra fingersprickan till vänster (med fotsteg går det prima men utan åker jag av direkt). Kanske skulle man snickra ihop en en hängande tunn spricka hemma som du föreslog...

Eller satsa på pockets som du föreslog achtminus.

Vad har ni förresten för förslag på fina jamkrävande fingersprickor i Göteborgs och Bohuslänstrakten? Masken är ju given, men mer?
 
Jag har för övrigt väldigt svårt att förstå varför inomhussprickor nödvändigtvis skall hänga i tak. De flesta sprickor ≤ svensk 8 är ju vertikala eller flackare.

Har klättrat väldigt lite på ostkusten, men Masken var ju fin, men bara två tre kroppslängder av fingerspricka.

Slimline på Välseröd är en väldigt cool spricka, mestadels finger om jag kom ihåg rätt (inte så stor risk iofs).

Granitbiten på Skälefjäll kanske kan vara något?
 
Beror kanske på vad är det exakt som saknas. Känner du att fingrar blir så hårt belastade att de är på väg att gå sönder så kan det hjälpa att hänga på greppbrädan och på just dessa samma sprickor. Eller är fingrar hur kraftiga som helst men åker ut pga bristande friktion?
 
Efter en handledsoperation har jag nu tyvärr lite ändrade förutsättningar för stenhård träning, men laddar ändå inför att man är helt läkt.

John: jag har också hängt mycket i taksprickan på domen, men det hjälper mig föga när jag försöker göra fingersprickan till vänster (med fotsteg går det prima men utan åker jag av direkt). Kanske skulle man snickra ihop en en hängande tunn spricka hemma som du föreslog...

Eller satsa på pockets som du föreslog achtminus.

Vad har ni förresten för förslag på fina jamkrävande fingersprickor i Göteborgs och Bohuslänstrakten? Masken är ju given, men mer?

Slåttermaskinen björkberget.
 
Tack för tipsen! Granitbiten topprepade jag förra sommaren, underbart fin, skall ge mig på ledförsök till sommaren, de andra har jag inte varit på.

arseniy: svårt att säga, den enda spricka jag testat där jag verkligen inte haft några fotsteg har det varit ringlocks på svagt överhängande träspricka inomhus, det var inte direkt bra friktion. Men jag inbillade mig att jag skulle kunna få till låsen stadigare om jag var starkare i fingrarna...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.