Fina sträckor på Bohusleden?

Hej alla!

Behöver några konkreta tips på var man kan ta sig med buss och starta vandringen. (Vi utgår från Gbg.)
Vi ska ut och vandra en helg i augusti och helst sova i vindskydd.
Vi vill också åka buss "hem" igen.
Har snart en karta så jag kan se alla era tips!!
Jag vet att man kan starta i Kungälv hyfsat enkelt men vill nog gärna längre upp i Bohuslän.
Kanske sotenleden är något också.

Men som sagt, konkreta tips vill jag ha.

Tack på förhand.

Anna
 
Kungälv är ett bra tips, lätt att ta sig till. Men jag rekommenderar dig att fortsätta upp till Diseröd (Romelanda) och starta där, för milen mellan Kungälv och Diseröd går leden mest på motionsslingor och grusväg.

När du kommer till Diseröd så ta grusvägen till Alekärr, så möter du leden strax innan du kommer fram till Romesjön.

Ett annat tips är ju att fortsätta med bussen upp till Grandalen och starta norrut härifrån. Du kan också starta mellan Diseröd och Grandalen, genom att hoppa av bussen strax efter Lysegårdens golfbana (Bräcke? Det ligger en stor grusgrop på höger sida vägen.) där leden kommer fram och "touchar" vägen. (Kolla på Din Karta på http://www.lantmateriet.se, Digital Terrängkarta, om du inte har Gröna Kartan till hands.) Du kommer då att passera Dalens hembygdsgård som ligger i en sänka där solen alltid skiner, perfekt för en fikapaus!

Ett generellt problem med kombinationen Bohusleden och allmänna kommunikationer, är ju att leden går i "vildmarken" mellan E6 och älven, och de få tvärvägar som korsas har dåligt med busstrafik. OK, förutom 44:an mellan Trollhättan och Uddevalla då... Men det är väl den avskildheten man mest är ute efter när man går.
 
Bra tips!

Hej !

Tack för tips!
Det verkar ganska svårt att ta sig både dit och tillbaka med buss, vi får nog kombinera färden med taxi är jag rädd. Tiden är något begränsad dessutom.
Jag har fått ett litet häfte "Bohusleden" av västkuststiftelsen. Där finns faktiskt massor av information och kartor på hela leden.
Jag tycker att delen i Svartedalen och Kynnefjäll och norrut verkar vara väldigt fina.
Vad tycker du/ni som gått där?

Anna
 
Svartedalen

Svartedalen är mycket fint. Man kommer ut på grusvägar några gånger och ser en del hus så det blir inte så ihållande vildmarkskänsla... Terängen är ganska kuperad bitvis, men det är väldigt vackert. Som redan nämnts är det lite lurigt att ta sig dit utan bil. Tror inte det finns några bussar närmare än Kungälv efter 15 på fredag och före 6 på måndag.

Lycka till
/David
 
Re: Bra tips!

lignell; sa:
Hej !

Tack för tips!
Det verkar ganska svårt att ta sig både dit och tillbaka med buss, vi får nog kombinera färden med taxi är jag rädd.
Anna

Nej, jag kollade just på Västtrafiks hemsida, och de ser inte ut att ha några bussar ALLS på tvärvägarna mellan Lilla Edet och Stenungsund eller Ljungskile! Och jag vet inte hur vana vandrare ni är, men att gå hela vägen upp till Rv44 på en helg kanske är väl långt? Det är ju 6 mil fågelvägen, och säkert 8 mil längs leden.

Själv är jag inte så van, Jag har bara gått delen Kungälv-Lysevatten, i korta etapper. Och som sagt, Kungälv-Diseröd är ganska trist, men sen blir det mycket bättre.

(Hur många är ni? Om ni vill få en tidig start på lördag morgon och inte är ett helt kompani, så kan ni ta bussen till Diseröd fredag kväll och tälta i våran trädgård.. ;) )
 
Vindskydd

Hej !

Blev full i skratt, jag såg oss sovandes i din trädgård.
Vi kanske blir ganska många...jag håller på att ordna detta för en stor idrottsförening här i Gbg och jag vet inte riktigt ännu hur många vi blir.
Det är en annan fråga..hur stora är vindskydden på leden? Hur många får man plats?
Finns det möjlighet att tälta i närheten?

Någon som vet?

Tack igen!

Anna
 
Hej Anna

Nej, en hel idrottsförening i trädgården blir nog lite trångt... ;)

Men om ni blir många, pröva att kontakta Kungälvs kommun så kanske ni kan övernatta i Bottenstugan.
http://www.kungalv.se/fritid/bohusleden.htm

Annars kanske du ska fundera på Sotenleden igen. Det kanske är lättare att ta sig dit med buss, även om det är lite längre. Och där kan man ju välja att gå kortare rundor på leden. Det kanske är lättare att börja och sluta på samma ställe om man är ute med ett stort gäng.

Mvh
/Jörgen
[Ändrat av gahne 2004-04-07 kl 13:39]
 
Bara Bohusleden?

Hej Anna!

Är det bara Bohusleden som gäller eller skulle det duga med Vildmarksleden också? Den går mellan Skatås och Hindås och är således väldigt lätta att ta sig till och från med buss eller tåg. Sträckan är 39 km och ganska lagom för två dagar.

Jag gick Vildmarksleden förra året och jag tyckte den var helt ok. Förvånande mycket vildmark för att vara så nära bebyggelse faktiskt.
 
Har rekat!

Hej !

Har gått vildmarksleden i februari för några års sen. Jättefint..bara det att det fanns inget vindskydd där vi trodde. Men det blev en stjärnklar natt i sovsäcken och en liten eld. Inte fy skam!

Men denna gång blir det Bohusleden.
Har varit ute o kollat några av vindskydden i Svartedalen , hittills är det bara ett som var riktigt skruttigt. Det dom ligger vid Rödvattnet strax innan Lysevattnet.

Så nu lutar sträckningen till att bli:

Fre em: Hasteröd till Djupevattnet. (Där låg vindskyddet fantastiskt fint!)
Lör: Djupevattnet till Bottenstugan (el vindskyddet söder om)
Sön: Bottenstugan till Romelanda

Ville bara dela med mig av informationen.
Nu är det bara dit o hem planeringen kvar.
Tack för hjälpen så här långt!

Anna
 
Re: Bra tips!

lignell; sa:
Jag har fått ett litet häfte "Bohusleden" av västkuststiftelsen. Där finns faktiskt massor av information och kartor på hela leden.
Intressant! Jag har hört på flera ställen att den skulle vara helt slut och att inget nytryck skulle vara på gång heller.
Uppenbarligen så är det många som är felinformerade för Västkuststiftelsen borde ju "veta" hur det förhåller sig... :)
 
Re: Re: Bra tips!

haskell; sa:
Intressant! Jag har hört på flera ställen att den skulle vara helt slut och att inget nytryck skulle vara på gång heller.
Uppenbarligen så är det många som är felinformerade för Västkuststiftelsen borde ju "veta" hur det förhåller sig... :)

Nej den är inte slut. Jag köpte ett ex på Turistbyrån vid Kungsportsplatsen för några dagar sedan så om du snabbar dig så kanske du kan få tag i den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
Ainon Fina löpturer mellan Luleå och Jönköping, högakusten på vintern. Vandringsleder 0
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
cbs Fina berg/klippor/höjder (ej fjäll) i Sverige? Vandringsleder 14
Picea Fina områden på dagstursavstånd från Uppsala Vandringsleder 2
svenssonhanna Tips på fina vandringsleder i Dalsland? Vandringsleder 4
andrevs Vandra LÅNGA sträckor! Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Mummis Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.