Fin vandringsled uppe i Sarek?

Med risk för att låta som en grinig gammal forumräv: använd sökfunktionen! Det finns en enorm mängd trådar om just detta ämne.

Men jag vet samtidigt att det ibland är trevligt att ha sin egen lilla tråd i ämnet och ska därför bidra med två förslag, utan att för den skull ha något begrepp om dina tidigare erfarenheter som fjällvandrare och vad du förväntar dig av din tur, annat än den tid du avser ägna åt den.

1. Ritsem - Änomjalme - Suottasjåhkå - Ruothesvágge - Mikkastugan - Bielavaldda - Basstavágge - Rinim - Sitojaure - Kungsleden - Saltoluokta (en klassiker)

2. Tjåmotis - Sitoälvsbron - Aktse - Rapadalen - Snavvavágge - Bielavallda - Bierikjaure - Kukkesjåhkå - Nienndo - Suorva (likaledes en klassiker)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I själva Sarek finns det inga vandringsleder, broar eller stugor. Visst finns det lite stigar här och där, men inga leder. Det är svårtillgänglig terräng, som kanske inte passar så bra för nybörjare inom fjällvandring enligt min mening.

/Erik

Thomas: Hur långa är dessa du nämnde? Är de led eller inte?

Hur långa de är i avstånd räknat vet jag inte exakt, men väljer du det första alternativet korsar du i princip Sarek från väster till öster och i det andra korsar du från söder till norr.

Mätt i tid skulle jag säga att alternativen tar mellan fem till åtta dagar beroende på hur långa vandringsdagar man ser framför sig. Och då är inte vilodagar eller toppbestigningar inräknade.

Som Erik påpekar ovan finns inga leder i Sarek. Det första alternativet innehåller även vad som kan bli besvärliga (Suottasjjåhkå, Tjågŋorisjåkåsj och en eller annan jåkk i Basstavágge). Jag skulle därmed vilja instämma med Erik i att Sarek inte lämpar sig för de som inte har någon vidare erfarenhet av fjällvandring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips