Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Med risk för att låta som en grinig gammal forumräv: använd sökfunktionen! Det finns en enorm mängd trådar om just detta ämne.
Men jag vet samtidigt att det ibland är trevligt att ha sin egen lilla tråd i ämnet och ska därför bidra med två förslag, utan att för den skull ha något begrepp om dina tidigare erfarenheter som fjällvandrare och vad du förväntar dig av din tur, annat än den tid du avser ägna åt den.
I själva Sarek finns det inga vandringsleder, broar eller stugor. Visst finns det lite stigar här och där, men inga leder. Det är svårtillgänglig terräng, som kanske inte passar så bra för nybörjare inom fjällvandring enligt min mening.
Hur långa de är i avstånd räknat vet jag inte exakt, men väljer du det första alternativet korsar du i princip Sarek från väster till öster och i det andra korsar du från söder till norr.
Mätt i tid skulle jag säga att alternativen tar mellan fem till åtta dagar beroende på hur långa vandringsdagar man ser framför sig. Och då är inte vilodagar eller toppbestigningar inräknade.
Som Erik påpekar ovan finns inga leder i Sarek. Det första alternativet innehåller även vad som kan bli besvärliga (Suottasjjåhkå, Tjågŋorisjåkåsj och en eller annan jåkk i Basstavágge). Jag skulle därmed vilja instämma med Erik i att Sarek inte lämpar sig för de som inte har någon vidare erfarenhet av fjällvandring.
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
5 kommentarer
Med Husum passerat och bara sol i väderleksrapporten närmade jag mig höga kusten. Vid skagsudde urskilde sig då höga öarna på andra sidan ...
1 kommentar
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer