Fil för trä?

När jag gick i träslöjden för sådär 25 år sedan har jag ett minne av att vi hade metallfilar med blått skaft och träfilar med rött. Så vad är skillnaden? Var köper man bra hyvlar för trä isf? Ska renovera några trähyvlar och har kommit fram till att fil kan vara ett bra verktyg.
 
Träfilar du behöver 12 och 8" rasp halvrund, träfil halvrund dubbelhuggen, rund dubbelhuggen. Ev en sats nålfilar. Till hyveljärnen behöver du en dubbelhuggen flat metallfil samt ett plant bryne. Det är lättare att fila jämnt med en 12" men man kommer inte alltid åt. Bra rejäla filskaft underlättar. Filkarda håller filarna i bettet.
Trähyvlar av trä är utmärkta men gnid sulan med parrafin emellanåt. Snesågare måste ha en skrubbhyvel.
Att ha bra och skarpa sågar är grunden till träslöjd liksom en bra hyvel eller arbetsbänk.
akta fingrarna
 
Filar

är intressanta. Tror egentligen inte att det är någon större skillnad mellan metall respektive träfilar om man undantar raspar men rätta mig gärna om jag har fel.

Kul att läsa http://en.wikipedia.org/wiki/File_(tool) Egentligen skall man tydligen inte backa filen då detta kan skada tänderna. Misstänker att de olikfärgade handtagen i slöjdsalen är för att inte i onödan slöa de filar som används till trä.

Gillar meningen "Using a combination of strokes, and progressively finer files, a skilled operator can attain a surface that is perfectly flat and near mirror finish."

Thure
 
När jag gick i träslöjden för sådär 25 år sedan har jag ett minne av att vi hade metallfilar med blått skaft och träfilar med rött. Så vad är skillnaden? Var köper man bra hyvlar för trä isf? Ska renovera några trähyvlar och har kommit fram till att fil kan vara ett bra verktyg.

Två frågor samt ett påstående som inte riktigt kopplar till vare sig varandra eller rubriken... jag gör ett försök på att svara..

"Så vad är skillnaden?"
En trähyvel behöver inte ha lika hårt stål då trä är mjukt att arbete i (jämfört med metall) därmed kan man enklare tillverka en träfil (eftersom stålet som filen är gjord i är enklare att bearbeta)

" Var köper man bra hyvlar för trä isf?"
Hyvlar? var det inte filar vi pratade om? Hyvlar köper du lämpligen i någon av de redan föreslagna affärerna. Om du av misstag skrev hyvlar istället för filar så är svaret detsamma.

Och påståendet som jag inte riktigt vet hur man ska behandla men antar att du vill ha någon form av feedback på det..?

"Ska renovera några trähyvlar och har kommit fram till att fil kan vara ett bra verktyg."

(Antar att du kommit fram till att filar är ett bra verktyg för det ändamålet ;), eller vill du kanske bara informera oss om att filar är bra och du ska renovera en hyvel?;) (grammatik fröken goddag))

Är det hyvlar gjorda av trä eller hyvlar för att hyvla trä? Är det trädetaljer du ska renovera eller ska du slipa eggen på hyveln?
 
Svenska eller frånvaron av det är en prima startpunkt för språkliga utflykter.
Skillnaden mellan Metallfilar och Träfilar ligger i huggningen. Träfilar brukar vara grövre huggna än metallfilar.
Vill du fila stålen till graden före bryning bör du ha en enkelhuggen metallfil.
Öberg är det klassiska märket men det finns fina filar från Ch oxså.
 
Två frågor samt ett påstående som inte riktigt kopplar till vare sig varandra eller rubriken... jag gör ett försök på att svara..
" Var köper man bra hyvlar för trä isf?"
1: Hyvlar? var det inte filar vi pratade om? Hyvlar köper du lämpligen i någon av de redan föreslagna affärerna. Om du av misstag skrev hyvlar istället för filar så är svaret detsamma.

2: Är det hyvlar gjorda av trä eller hyvlar för att hyvla trä? Är det trädetaljer du ska renovera eller ska du slipa eggen på hyveln?

1: Jag skrev fel. Hyvlar har jag gott om.
2: Hyvlar gjorda av trä. Ska se till att säten och annat är perfekt och tänkte fila in dem och plana samt renovera skären men tråden skapades för att kunna fila trä på ett bra sätt. Metall har jag jobbat med hela livet. ;)

Sen brukar jag vara försiktig med att anmärka på språkliga fadäser i forumvärlden då det handlar mer om talspråk. Ja, jag tyckte filen är ett bra verktyg för ändamålet. Har en förmåga att använda så få ord som möjligt (för få). Speciellt när jag är på jobbet och skriver på vattentätt tangentbord med gummiknappar eller fastnande knappar som man får pilla loss emellanåt. MEN tackar för att få reda på när jag uttryckt mig oklart (grammatiskt inkorrekt).

SÅ ÅTER TILL FRÅGAN: Var köper man grovhuggna filar eller filar som är huggna för optimal bearbetning i trä? Är nog inne på Seobservers linje här.
 
1: ..............................................................................................................
.........................................................................................................................................................................

SÅ ÅTER TILL FRÅGAN: Var köper man grovhuggna filar eller filar som är huggna för optimal bearbetning i trä? Är nog inne på Seobservers linje här.

Kolla på Claes O, Jula, K-Rauta eller någon byggvarufirma i din närhet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.