Felmeddelande vid kartladdning Etrex

Nu när jag fått nya MG Europe så har jag redan prövat 3 gånger att ladda nya kartor i min Legend. Jag antar att jag kommer behöva göra detta ganska många gånger eftersom en Legend bara rymmer 8mb minne.

Det som skett är att jag ett flertal gånger fått ett felmeddelande vid kartladdning som säger att ingen kontakt finns med min GPS. Detta sker alltid efter att den redan laddat data en lång stund. Ibland t o m när den laddat data nästan färdigt så kommer detta. Då får man stänga av GPS:en och börja om igen. Mycket irriterande då den ju kräver ca 20 minuter att få ner 8mb data.

Naturligtvis sitter sladden i ordentligt och naturligtvis så är GPSen inställd på "Garmin" interface.
Tilläggas ska att jag nyligen uppdaterat GPS-programvaran samt att Legenden är mindre än ett halvår gammal.

Har någon annan stött på detta fel och vet vad det kan bero på? Vart vänder man sig annars för att få felsökning och detta fel avhjälpt? Försäljningsstället är väl sista utvägen då butikspersonalen lär stå lika frågande som jag gör...
 
Liknande erfarenheter

Detta fenomen har jag också upplevt.

Att stänga av satellitmottagningen på GPS:n är inte fel. Då behöver den inte fundera på det, åtminstone.

Rengöring av kontaktdonet på GPS:n, med en lämplig bit suddgummi, har också varit bra ibland.

Men det allra effektivaste för mig är att öka spänningen lite grand. När jag laddar kartor kör jag med extern spänning till Vistan. Den spänningen kan jag kontrollera efter behag. Det fungerar mycket bättre på 3,15 V än vad det gör på 2,85, exempelvis. Troligen på grund av det "fusk" som man gjort med RS232 anslutningen på GPS:n.
Sen finns det naturligtvis en övre gräns, där det slutar fungera bättre, och börjar lukta bränt.

Om du inte kan göra så, prova åtminstone med pinfärska alkaliska batterier.

Anders
 
Felmedelande

Har haft samma problem med en Vista på min bärbara dator.. men det funkar klockrent på den stationära på jobbet..
Lösningen blev en "usb-RS232 konverter" till den bärbara, kostar en slant, men det funkade för mig..
Lycka till / Peter
 
Re: Felmedelande

biting; sa:
Lösningen blev en "usb-RS232 konverter" till den bärbara, kostar en slant, men det funkade för mig..
/ Peter

Vad gör/hur funkar en sån? Var köper man den billigast i Stockholm eller på nätet?
Har en Toshiba bärbar ca 5 år gammal.
 
Re: Re: Felmedelande

Vad gör/hur funkar en sån? Var köper man den billigast i Stockholm eller på nätet?
Har en Toshiba bärbar ca 5 år gammal.


Den gör om en usb-port till en com-port. Av någon anledning (som Anders P säkert kan förklara) så funkar usb-porten mer stabilt...
..5 år gammal dator, på gränsen till att ha usb??

Köpte min över disk i Stockholm ca.450 spänn, men det går säkert att hitta billigare på nätet..

/Peter
 
Problemet diagnosticerat

Nej USB-port har jag inte har jag kunnat konstatera.

Däremot har jag plockat fram spänningsmätaren och konstaterat att mina uppladdningsbara batterier som jag använder sannolikt ger för låg spänning. Ska genast sticka iväg och köpa nya högprestandabatterier.

För skojs skull testade jag även vilken spänning man får ur cigg-uttaget i bilen. Det ger 3,3 volt!
Så med Garmins svindyra kombisladd så kan man köra GPS:en via cigg-urtaget och ladda - men jag testar nog fräscha batterier i första hand och behåller den rena strömkabel jag redan har.

Tack hursomhelst för alla bra tips!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Garmin Vista Felmeddelande Garmin IQUE 3600 Navigering 1
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
salgo60 Ange position vid 112 etc Navigering 111
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.