Felmeddelande vid kartladdning Etrex

Nu när jag fått nya MG Europe så har jag redan prövat 3 gånger att ladda nya kartor i min Legend. Jag antar att jag kommer behöva göra detta ganska många gånger eftersom en Legend bara rymmer 8mb minne.

Det som skett är att jag ett flertal gånger fått ett felmeddelande vid kartladdning som säger att ingen kontakt finns med min GPS. Detta sker alltid efter att den redan laddat data en lång stund. Ibland t o m när den laddat data nästan färdigt så kommer detta. Då får man stänga av GPS:en och börja om igen. Mycket irriterande då den ju kräver ca 20 minuter att få ner 8mb data.

Naturligtvis sitter sladden i ordentligt och naturligtvis så är GPSen inställd på "Garmin" interface.
Tilläggas ska att jag nyligen uppdaterat GPS-programvaran samt att Legenden är mindre än ett halvår gammal.

Har någon annan stött på detta fel och vet vad det kan bero på? Vart vänder man sig annars för att få felsökning och detta fel avhjälpt? Försäljningsstället är väl sista utvägen då butikspersonalen lär stå lika frågande som jag gör...
 
Liknande erfarenheter

Detta fenomen har jag också upplevt.

Att stänga av satellitmottagningen på GPS:n är inte fel. Då behöver den inte fundera på det, åtminstone.

Rengöring av kontaktdonet på GPS:n, med en lämplig bit suddgummi, har också varit bra ibland.

Men det allra effektivaste för mig är att öka spänningen lite grand. När jag laddar kartor kör jag med extern spänning till Vistan. Den spänningen kan jag kontrollera efter behag. Det fungerar mycket bättre på 3,15 V än vad det gör på 2,85, exempelvis. Troligen på grund av det "fusk" som man gjort med RS232 anslutningen på GPS:n.
Sen finns det naturligtvis en övre gräns, där det slutar fungera bättre, och börjar lukta bränt.

Om du inte kan göra så, prova åtminstone med pinfärska alkaliska batterier.

Anders
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Felmedelande

Har haft samma problem med en Vista på min bärbara dator.. men det funkar klockrent på den stationära på jobbet..
Lösningen blev en "usb-RS232 konverter" till den bärbara, kostar en slant, men det funkade för mig..
Lycka till / Peter
 
Re: Felmedelande

biting; sa:
Lösningen blev en "usb-RS232 konverter" till den bärbara, kostar en slant, men det funkade för mig..
/ Peter

Vad gör/hur funkar en sån? Var köper man den billigast i Stockholm eller på nätet?
Har en Toshiba bärbar ca 5 år gammal.
 
Re: Re: Felmedelande

Vad gör/hur funkar en sån? Var köper man den billigast i Stockholm eller på nätet?
Har en Toshiba bärbar ca 5 år gammal.


Den gör om en usb-port till en com-port. Av någon anledning (som Anders P säkert kan förklara) så funkar usb-porten mer stabilt...
..5 år gammal dator, på gränsen till att ha usb??

Köpte min över disk i Stockholm ca.450 spänn, men det går säkert att hitta billigare på nätet..

/Peter
 
Problemet diagnosticerat

Nej USB-port har jag inte har jag kunnat konstatera.

Däremot har jag plockat fram spänningsmätaren och konstaterat att mina uppladdningsbara batterier som jag använder sannolikt ger för låg spänning. Ska genast sticka iväg och köpa nya högprestandabatterier.

För skojs skull testade jag även vilken spänning man får ur cigg-uttaget i bilen. Det ger 3,3 volt!
Så med Garmins svindyra kombisladd så kan man köra GPS:en via cigg-urtaget och ladda - men jag testar nog fräscha batterier i första hand och behåller den rena strömkabel jag redan har.

Tack hursomhelst för alla bra tips!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.