Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland.

Hej,

Planerar min första fjällvandring med tält i stället för att sova i fjällstugor. Tidigare har jag gått dagsturer från Storulvån och Grövelsjön samt vandrat Jämtlandstriangeln. Med mig har jag en kompis med liknande vandringserfarenhet. Vi är båda i 30-års åldern och har god kondition.

Skulle som nybörjare vilja ha lite feedback på planeringen gällande rutt och material, om det är något jag missar eller borde tänka på. Vandringen är planerad till slutet av augusti.

Planerad rutt
Dag 1: Torkilstöten - Helags Fjällstation 12km
Dag 2: Helags – Vålåstugan 23km
Dag 3: Vålåstugan – Stensdalen 14km
Dag 4: Stensdalen – Gåsen 14km
Dag 5: Gåsen – Helags 17km
Dag 6: Topptur Helags
Dag 7: Helags – Torkilstöten 12km
Totalt 92km + topptur.

karta.PNG


Då vi tältar behöver vi inte följa dagsetapperna slaviskt, i snitt landar vi på drygt 15km/dag.
Vill passera en fjällstuga per dagsetapp i säkerhets skull samt för att fylla på med proviant.
Då vi utgår från boende i Messlingen är det smidigast med start och mål i Torkilstöten eller Kläppen.

  • Finns det någon alternativ rutt vi kan gå i stället för att gå Helags-Torkilstöten två gånger?
  • Finns det någon annan sträckning i området vi inte borde missa?

Har kikat på att ställa bilen vid Kläppen och gå via Postvallen och Ljungris till Ljungan och ta Helags-Kläppen som avsluning.

Material
Sovsäck: Marmot Sawtooth
Tält: Hilleberg Anjan 2 GT (Hyr)
Har ett självupplåsbart liggunderlag från stadium samt ett klassiskt isolerande liggunderlag av plast.
  • Behöver jag ett uppblåsbart liggunderlag för att inte frysa?
Normal lägsta temperatur för området är ca 4 grader och lägsta uppmätta temperatur runt nollan.
Har kikat på ett Aerostat Synthetic 7.0 med 4 i R-värde.

Här är hela packlistan, gemensamma saker och personliga:

Gemensamt:
Extra skosnören
Tält (Hilleberg Anjan 2 GT)
Karta
Kompass
Stormkök (Optimus Crux Weekend HE)
Gas
Tändare/tändstickor
Pannlampa
Kniv
Bajsspade
Skitpapper
Skräppåse
Tvål
Microfleecehandduk
Diskmedel
Tandkräm
Första hjälpen/sjukvårdskit
Myggmedel
Lagningskit (tejp, platknäppe till ryggsäck, nål & tråd)
Powerbank
Mat
Kaffe
Snacks
Snus

Personligt:
Underställ ull
Underställ syntet
Två par tunna ullstrumpor
Två par tjockare ullblandningsstrumpor
Kalsonger
Fleecetröja
Tunn dunjacka
T-shirt ull
Flanellskjorta
Vandringsbyxor
Vandringskängor
Skaljacka
Skalbyxor
Mössa
Keps/hatt
Solglasögon
Vantar
Ryggsäck (Fjällräven Kajka 75)
Packpåsar
Sovsäck
Liggunderlag uppblåsbart
Isolerande liggunderlag
Spork
Kåsa
Vattenflaska
Sandaler
Tandborste
Myggnät ansikte
Stavar

  • Är det något som ni bedömer jag missar eller bär med mig i onödan?
Stort tack på förhand!
 
Beroende på väder finns det många möjligheter att avvika från leden när ni går Helags-Torkilsstöten, så det behöver inte bli tråkigt. Alternativt är ni trötta, myggbitna och blöta och vill bara hem så fort som möjligt, och då är det en sträcka som det är skönt att bara kunna ösa på.

Däremot skulle jag välja ett annat tält, om ni inte känner varandra väldigt väl. Jag brukar använda ett Anjan 3 när vi är två vuxna, och det känns inte för stort. Är ni längre än 1,80 skulle jag inte välja ett Anjan öht, då det är lite kort och sluttar rejält vid fotändan. Annars är det ett jättetrevligt tält.

/Anders
 
Svårt, det beror ju på vad man gillar och hur frusen man är. Kanske onödigt med två olika underställ? Kanske onödigt med både fleecetröja & dunjacka? Snöre och silvertejp är bra i lagningskit. Skavsårstejp !

På kartan kan man ju se fler möjligheter, Nyvallen-Ljungris-Vålåsjön-Vålåstugorna. Eller via Dunsjön. Men ser backigt och trixigt ut, ingen egen erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Hej
Trevlig rutt :)
Jag brukar sova i ett underställ som jag försöker ha bara till det. Håller sovsäcken renare över tid. Så även jag har två underställ med mig

Liggunderlag, i princip räcker det med ett traditionellt cellplastunderlag. Men dom tjockare ger betydligt bättre sovkomfort. Dom som är helt utan isolering blir rejält kalla dock. Jag har ett gammalt neoair, funkar bra.

Rutten som sådan: Ni går samma fram och tillbaka, men ni kommer att se olika vyer och har ett antal dagar emellan, så skulle inte vara för orolig.
Helags till Vålåstugorna, här kanske ni vill tänka till lite. Det är en ganska lång sträcka och det är två vad. Över Ljungan brukar sällan ge problem även om det ibland är för djupt för att komma över torrskodd.
Över Vålån var det tidigare en bro, så normalläget är så där. Regnar det blir det snabbt ett obehagligt/farligt vad. Kolla med stugvärden på Helags innan ni går.
Men ni har ju tält, och stora tjusningen med det är ju att man kan gå och övernatta var man vill.
Till exempel: Övernatta vid Ljungans rastskydd (så ni har tillgång till dasset) och gå genom Holken upp till Gåsen. Av många ansedd som en av dom vackrare i den här delen av fjällen. Går en tydlig stig tills ni kommit in i dalen och börjar snedda upp mot Gåsen. Använd extra dagen till att tex topptura Härjångsstöten
Eller om ni kommer fram till Vålån och ni väljer att inta vada, övernatta där och gå sen på höjd över Härjånsfjällen mot Gåsen.

Go tur
/Peter
 
Hejsan,

Personligen hade jag gjort två små förändringar i turupplägget. För det första hade jag parkerat vid Kläppen istället för Torkilstöten.

Sen hade jag startat med att gå mot Vålåstugorna redan första dagen. På det sättet slipper ni ju att gå samma sträcka två gånger (förutom eventuellt sista km) och får en betydligt lättare andra dag. Ett alternativ är ju att gå över bron strax innan Kesusjön och sen fortsätta norröver. Men jag hade nog valt att knata ner mot Postvallen och sen ta stigen upp mot Vargtjärnsstöten. Har inte gått exakt den sträckan själv (bara skidat på vintern), men det brukar generellt sett vara ganska lättvandrat uppe på åsar så min gissning är att det är lätt att följa renstängslet upp till Slaajve och det finns ju gott om små tjänar där man borde kunna slå upp ett tält på vägen.

/ Stefan
 
Beroende på väder finns det många möjligheter att avvika från leden när ni går Helags-Torkilsstöten, så det behöver inte bli tråkigt. Alternativt är ni trötta, myggbitna och blöta och vill bara hem så fort som möjligt, och då är det en sträcka som det är skönt att bara kunna ösa på.

Däremot skulle jag välja ett annat tält, om ni inte känner varandra väldigt väl. Jag brukar använda ett Anjan 3 när vi är två vuxna, och det känns inte för stort. Är ni längre än 1,80 skulle jag inte välja ett Anjan öht, då det är lite kort och sluttar rejält vid fotändan. Annars är det ett jättetrevligt tält.

/Anders

Tack för tips! Min kompis är närmre 2 meter. Däremot har ingen av oss några större krav på integritet eller komfort.
Har kikat på "planlösningen" för tunneltälten från Hilleberg och det ser ut som alla är lika långa (220cm). Finns det förslag på något annat tält som skulle passa?

Jag skulle gärna gå genom Holkendurrie, som jag inte gjort men skulle vilja, mellan Gåsen och Ljungan.
Har ni inte Helags fjällstation som ett måste (som mååånga har) så ger ju det nya möjligheter.
Inspiration för Holkendurrie: https://runtknuten.nu/blogg/over-sandasar-i-holkendurrie

Tack för tips!

Hej
Trevlig rutt :)
Jag brukar sova i ett underställ som jag försöker ha bara till det. Håller sovsäcken renare över tid. Så även jag har två underställ med mig

Liggunderlag, i princip räcker det med ett traditionellt cellplastunderlag. Men dom tjockare ger betydligt bättre sovkomfort. Dom som är helt utan isolering blir rejält kalla dock. Jag har ett gammalt neoair, funkar bra.

Rutten som sådan: Ni går samma fram och tillbaka, men ni kommer att se olika vyer och har ett antal dagar emellan, så skulle inte vara för orolig.
Helags till Vålåstugorna, här kanske ni vill tänka till lite. Det är en ganska lång sträcka och det är två vad. Över Ljungan brukar sällan ge problem även om det ibland är för djupt för att komma över torrskodd.
Över Vålån var det tidigare en bro, så normalläget är så där. Regnar det blir det snabbt ett obehagligt/farligt vad. Kolla med stugvärden på Helags innan ni går.
Men ni har ju tält, och stora tjusningen med det är ju att man kan gå och övernatta var man vill.
Till exempel: Övernatta vid Ljungans rastskydd (så ni har tillgång till dasset) och gå genom Holken upp till Gåsen. Av många ansedd som en av dom vackrare i den här delen av fjällen. Går en tydlig stig tills ni kommit in i dalen och börjar snedda upp mot Gåsen. Använd extra dagen till att tex topptura Härjångsstöten
Eller om ni kommer fram till Vålån och ni väljer att inta vada, övernatta där och gå sen på höjd över Härjånsfjällen mot Gåsen.

Go tur
/Peter

Hej Peter, tack för feedback. Kanon med kommentaren kring liggunderlag, då kan vi skippa de uppblåsbara helt och hållet.
Angående rutten låter det kanon att ha Holken som alternativ om stugvärd i Helags varnar för stort vattenflöde vid vadet.

Hejsan,

Personligen hade jag gjort två små förändringar i turupplägget. För det första hade jag parkerat vid Kläppen istället för Torkilstöten.

Sen hade jag startat med att gå mot Vålåstugorna redan första dagen. På det sättet slipper ni ju att gå samma sträcka två gånger (förutom eventuellt sista km) och får en betydligt lättare andra dag. Ett alternativ är ju att gå över bron strax innan Kesusjön och sen fortsätta norröver. Men jag hade nog valt att knata ner mot Postvallen och sen ta stigen upp mot Vargtjärnsstöten. Har inte gått exakt den sträckan själv (bara skidat på vintern), men det brukar generellt sett vara ganska lättvandrat uppe på åsar så min gissning är att det är lätt att följa renstängslet upp till Slaajve och det finns ju gott om små tjänar där man borde kunna slå upp ett tält på vägen.

/ Stefan

Tack för din feedback! Skulle du rekommendera detta även för oss som är relativt ovana fjällfarare? Har erfarnhet och kunskap kring navigering så det skulle nog egentligen inte vara några problem på det sättet.
 
Hej igen,

I normalfallet skulle jag säga att i princip alla kan gå den sträckan jag föreslog. Följer man bara stigen upp till Vargtjärnsstöten har man ju sedan renstängsel på ena sidan och kommer man bort från det kommer man ju sen fram till vinterleden med rejäla kryssmarkeringar innan man sedan kommer fram till sommarleden. Kort sagt nästan omöjligt att gå vilse.

Men om det hällregnar och blåser kan det ju vara skönt att gå till Helags så man kan gå in i stugvärmen och slippa slå upp tält i blåsten.

/ Stefan
 
Holkendurrie utan tält innebär väldigt lång dagsetapp, för lång i mitt tycke, men man är ju olika.
 
Parkera vid Kläppen och gå sommarleden förbi Kesuvallen upp till Helags är mitt förslag. Tillbaks är det fint att ta den leden som går högre upp (markerat som vinterled på vissa kartor men utmärkt att gå) och vika ner på leden som går väster om Torkilsstöten.
Vidare så skulle jag inte ta svängen om Stensdalsstugorna utan gå Härjångsdalen som är mycket vacker med sjöar som på ett pärlband. Men Holkendurrie är, som tidigare nämnts, också väldigt trevlig.
 
Jag har gått i Jämtlandsfjällen två gånger, 1997 och 2017. Första gången var en stugtur (9 dagar, min första i svenska fjällen) och jag var rätt ung, 52 år (men med en hel del erfarenhet från Alperna och en del från Norge och Pyreneerna).

Etappen Helags-Vålåstugorna minns jag mest som just lång, men utan svårigheter. Jag började tidigt och var rätt rask då. Jag minns att stugvärden hånade mig för min tidiga ankomst och uppförde en pantomim som skulle framställa hur jag hastat fram med blicken spänd i marken. Minns jag rätt vadade jag Ljungan vid ett os utan problem.

2017 var jag 72 år men också duktigare på att packa lätt -- Jag bar mindre än 1997 trots medburen mat för de 8 etapperna. Den turen var förstås mer givande. Den finns skildrad, med bilder, på huthyfs.com Bl a kan man där se hur jag lyckades undvika att gå ända ned i spenaten vid Stensdalen och hur jag fick med mig Gråsjöfjällen och Tjallingdalen, utanför lederna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.