Feedback på min sarekvandring

Hej alla vandringsentusiaster!

Jag och min polare har planerat en vandring i Sarek nu i sommar, vi har bra vandringsvana (gäller bara att få tillbaka konditionen nu i vår ;) ) och har nog tänkt vara ute i cirka 1 - 1,5 vecka!

Som en första utkast har vi tänkt oss att vandra ungefär såhär:
  • Start i saltoloukta
  • Vandring till Sitojaure och båt till Ritsem
  • Genom pastavagge
  • "Vända tillbaka" för att följa rapadalen till Aktse
  • Vandring tillbaka till salto längst kungsleden

Funderar främst kring hur lång den här vandringen kan tänkas ta men tar tacksamt emot annan feedback eller uppmaningar kring hinder eller svårigheter som kan tänkas finnas längst vår rutt!

Sen tips på toppar vi kan tänkas gå upp på vore också trevligt! (Skierfe är redan en spikad hållplats :) )

Tack på förhand!
 
Det blir säkert en fin tur. Jag skulle sätta av åtta dagar, samt kanske en i reserv för den sträckan. Förslag på topptur är Låddebakte - det tar en halvdag. Hyggligt enkelt att ta sig upp och utsikten är magnifik - bättre än Skierfe om jag tvingas välja. Välj "höga vägen" i Rapadalen mot Skierfe och läs på Fowwes blogg här på Utsidan för att få den bästa guiden dit. Finns många kloka trådar om Basstavagge också i detta forum.
 
Det blir säkert en fin tur. Jag skulle sätta av åtta dagar, samt kanske en i reserv för den sträckan. Förslag på topptur är Låddebakte - det tar en halvdag. Hyggligt enkelt att ta sig upp och utsikten är magnifik - bättre än Skierfe om jag tvingas välja. Välj "höga vägen" i Rapadalen mot Skierfe och läs på Fowwes blogg här på Utsidan för att få den bästa guiden dit. Finns många kloka trådar om Basstavagge också i detta forum.

Ah tack så mycket för tipsen, ska kolla in det du nämnde!
 
En alternativ väg in till Biellevalda är att starta i Suorva. Då slipper du gå sträckan Saltoluokta-Sitojaure på Kungsleden två gånger (så spännade är den inte), och även eliminerar risken att bli fast vid någon av jokkarna i Bastavagge i händelse av regn eller mycket vatten.
 
Ytterligare ett alternativ är att gå västerut från Saltoluokta, söder om Bietsavrre och Gähppo, mot Guhkesvagge-bron och därefter ner mot Pielaslätten. Det är en trevlig väg tycker jag.
 
Ytterligare ett alternativ är att gå västerut från Saltoluokta, söder om Bietsavrre och Gähppo, mot Guhkesvagge-bron och därefter ner mot Pielaslätten. Det är en trevlig väg tycker jag.

Hur är det att gå sen efter Gähppo och över slätten mot Niendo? Blött och några vad?
 
Hur är det att gå sen efter Gähppo och över slätten mot Niendo? Blött och några vad?

Det är förvånansvärt lättvandrat, inte så snårigt som man kan tro, inte särskilt blött och inga vad. Men det är blockrikt och konstant småkuperat, så det tar tid - känns (och ser ut på klockan) som man går ungefär dubbelt så långt som det ser ut att vara på kartan..
 
Senast ändrad:
En alternativ väg in till Biellevalda är att starta i Suorva. Då slipper du gå sträckan Saltoluokta-Sitojaure på Kungsleden två gånger (så spännade är den inte), och även eliminerar risken att bli fast vid någon av jokkarna i Bastavagge i händelse av regn eller mycket vatten.

Haha ja det är ju alltid trevligt att slippa gå en väg två gånger! Men de jokkar som ligger längst vägen från suorva är alltså lättare att vada över även om det skulle vara mycket regn?
 
Haha ja det är ju alltid trevligt att slippa gå en väg två gånger! Men de jokkar som ligger längst vägen från suorva är alltså lättare att vada över även om det skulle vara mycket regn?

Bron över Guhkesvákkjåhkå är permanent så det vattendraget vållar inget bekymmer, annars är det bara Njavvejågåsj som kan vålla poblem vid hög vattenföring och min rekommendation är att ni tar höjd direkt upp mot 850-900m nivån där den är lättare att vada eller i värsta fall runda upp mot sjön 906. Kring den höjden är det lätt att hitta bra tältplatser och på södra sidan lättvandrat på fina gräshedar över Njavvebuollda. Inga andra vattendrag på den sträckan in mot Biellevallda är några problem.

Jag har även gått turen som fson skriver om, och passagen mellan Vourvres/Gähppo sluttning och fram mot Nienndo är rejält besvärlig. Öster om renvaktarstugan är det bland den värsta storblockiga terräng jag upplevt men ingen översikt och ideliga små vattenpölar emellan vilket tar tid att passera (inte minst i regn), och väster om renvaktarstugan en passage i manshögt vide som saktar ner. Skulle jag gå den vägen igen hade jag nog försökt runda mer norrut söder om sjön 802 nedanför Slugga för att undvika den värsta blockterrängen.
 
Du kanske också vill ha några kommentarer till färden längs Rapadalen. Här har skrivits väldigt mycket så du kan väl botanisera bland inläggen.

När ni passerat Rapaselet och vadat Alep V ska ni välja mellan den övre och nedre vägen. Den nedre följer stigen ner till Nammásj, varifrån man åker båt till Aktse eller sneddar mot nordost och Skierffe. Inga stora svårigheter, men vegetation, blött och mygg. Begränsad utsikt.

Om ni väljer den övre vägen så kan ni, efter vadet, följa Alep V till kalfjället eller snedda mot renvaktarstugan. Där uppe är utsikten magnifik och myggen färre. I stället får man bitvis gå i blockterräng som kan vara jobbigt, särskilt i regn.

Jag tycker man ska sikta på nivån kring 1200 m och vada Lulep V högt uppe. Passagen av Gierdogiesjtjåhkkå är besvärlig men här har Fowwe skrivit ner sina rekommendationer i en tidigare tråd. Jag tror man ska gå på sydsidan där det finns en hylla kring 1200 m.

Jag avråder från alla försök att hitta en kompromiss mellan övre och nedre vägen. Brant, blockrikt, vide och forsar försvårar framkomsten eller gör den omöjlig.

Lycka till önskar Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...