Feedback på förslag till vandring i Sarek

Hej!

Jag är sugen på att vandra i Sarek i sommar. Jag har vandrat en del förut, också ensam, men har aldrig varit i Sarek. Och nu sitter jag här med kartan och dagdrömmer. Så jag tänkte fråga expertisen här på sidan vad ni säger om dragningen jag tänker mig.

I länken nedan har jag grovt ritat hur jag tänker mig gå. Tanken är att gå från söder till norr, från Kvikkjokk till Ritsem.

http://kartor.eniro.se/m/9PJ1b

Av särskilt intresse är att höra om det är en bra idé att gå öster ungefär vid tarraluoppalstugorna och ta sig ner mellan sjöarna och upp på andra sidan, in i Jiegnavagge. Likaså om passagen i dalen därefter (Niejdarvagge?) är att rekommendera. Är det någon sträckning med riktigt usel mark (stenigt, blött, bevuxet) eller vad som är svåra och farliga?

Tacksam för all feedback!
/Markus
 
Hej!

Jiegnavagge och Nietarieppvagge är inga större problem, även om det är rätt mycket sten mellan alla stenar. Grässlänterna ner mot Sarvesvagge respektive Alkavagge lutar undan ganska bra, och kan bli rejält halkiga om det är blött.

häpp / Filiokus
 
Hej!

Jag är sugen på att vandra i Sarek i sommar. Jag har vandrat en del förut, också ensam, men har aldrig varit i Sarek. Och nu sitter jag här med kartan och dagdrömmer. Så jag tänkte fråga expertisen här på sidan vad ni säger om dragningen jag tänker mig.

I länken nedan har jag grovt ritat hur jag tänker mig gå. Tanken är att gå från söder till norr, från Kvikkjokk till Ritsem.

http://kartor.eniro.se/m/9PJ1b

Av särskilt intresse är att höra om det är en bra idé att gå öster ungefär vid tarraluoppalstugorna och ta sig ner mellan sjöarna och upp på andra sidan, in i Jiegnavagge. Likaså om passagen i dalen därefter (Niejdarvagge?) är att rekommendera. Är det någon sträckning med riktigt usel mark (stenigt, blött, bevuxet) eller vad som är svåra och farliga?

Tacksam för all feedback!
/Markus

Det blir ju en ganska kuperad vandring där du inte drar mycket nytta av mer eller mindre etablerade vandrings-/viltstigar eller i övrigt lättgångna dalgångar, men det kanske är något du eftersträvar? Denna rutt har jag inte gått men på flera ställen korsar du "mina" fjällvandringar i Sarek. Jag skulle inte ta den som första vandring i Sarek, men det måste du känna efter själv. För mig känns den lite kämpig. Ska du vandra ensam? Då kan det finnas en aspekt att du kanske vill röra dig i områden där det ändå är en viss "trafik" om du skulle förolyckas, t.ex. Ruohtesvagge, Pelaslätten, Rapadalens östra sida etc.

Sedan ska du enl. din rutt över Alggajåhkå och Guopherjåhkå och där är det beroende på avsmältning, nederbörd och andra faktorer hur svårt det är. Gick längs Alggajåhkå i somras och då gick det lätt att ta sig över på flera ställen såg jag, men det kan variera väldigt.

Fina tältplatser vid Njoatsosjavrre!

/Mats
 
Även jag reagerar på ditt vägval vid en förstavandring i Sarek. Inte så att det är omöjligt eller uppenbart farligt, men i min smak ganska onödigt mycket klättrande upp och ner. Du går ju ensam, har väl några kilo på ryggen, och i delvis brant och stenig terräng............Om du går tidigt så är det stora snöfält däruppe, bekvämt om snön håller, i annat fall omöjligt. Går du senare är det ju mindre snö men i stället sten, sten överallt. Jag väljer hellre att gå längs med dalgångarna med en och annan tvärpassage i högre terräng. Om du genomför dina nu aktuella planer, gör en ordentlig vägbeskrivning som du lämnar hemmavid och en tidtabell utifall något händer!

De vad som kan ge dig problem i Algavagge och Kuopervagge kan du nog klara genom att söka dig uppströms. Anslå en extra dag för detta utifall det är mycket vatten.

Lycka till önskar Pelle
 
Tack för bra feedback!

Ni skriver alla det som jag misstänkte. Dels att det är en onödigt kuperad vandring (vilket är ganska uppenbart om man tittar på kartan) och dels att det inte är en av de mest vältrafikerade sträckorna i Sarek.

För att åtminstone råda bot på det första problemet, och kanske det andra också(?), ritade jag upp en annan sträckning. Där jag tidigare svängde öster i höjd med tarraluopalstugorna, in mot Njoatsossjöarna, kan jag istället fortsätta norrut på skrå längs med gränsen till Padjelanta ändå till sarvesvagge, där jag svänger in och fortsätter till Nietarieppvagge. Då slipper jag ett par 400-höjdmeter-upp-och-ner, och undviker Jiegnavagge.

http://kartor.eniro.se/m/9P8Bj

Skrivbordsdrömmeriet fortsätter....

/Markus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.