fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte

Tror jag tar med köket och lämnar yxan hemma. Kalfjäll kännetecknas just mest av att det saknar träd, och att basera 2 veckor tur på att man ska elda ripris verkar lite udda.

Btw, packade ner sovsöcken i transportpåsen istället för förvaringspåsen, och vips kapades 70 gram.
 
Tror jag tar med köket och lämnar yxan hemma. Kalfjäll kännetecknas just mest av att det saknar träd, och att basera 2 veckor tur på att man ska elda ripris verkar lite udda.

Jag har all förståelse för detta. Kalfjäll gör det knepigare, även om dvärgbjörk går utmärkt att elda, även i färskt tillstånd. Yxan kan då bytas ut mot en lättare såg. Vad som dock är udda sitter helt i betraktarens öga, det är viktigt att komma ihåg!

Nu är jag OT, men som kommentar kan jag också tillägga att jag tillbringat fyra dar i Rapadalen utan bränsle, vilket gick alldeles utmärkt, även om det den gången berodde på ett missförstånd om vem som skulle ta bränslet. Det var dessutom en av de regnigaste turer som jag gjort.

EN
 
Jag blir lite nyfiken på hela din packlista med vikter. Har du möjlighet att lägga upp den? :)

ok, här kommer den som pdf. summeringar per kategori i grått.
Matdelen är inte exakt då jag inte har vägt utan mer gått på gissningar där
en del gamla pryttlar finns med, men då med antal satt till 0.

och ett ord på vägen. Jag har ingen ambition att komma ner i minimal vikt. Jag värdesätter riktig mat. kryddor och regnbyxor med hela ben. För mig är det mer en balans där jag försöker utntttja nya material och lösningar , men fortfarande ha den komfortnivå jag vill ha.

christian
 

Bilagor

  • Packlista 2015 med vikter.pdf
    71.6 KB · Visningar: 684
ser nu att det blev 12 sidor, det är 4 sidor bredd på det hela, fick inte lägga upp calc-arket, därav pdf.
 
Känns som du har en bra lista, förutom kameran tycker jag inte det går att göra några större viktvinster snabbt.

Som flera nämnt låter det dock som att du har mycket gas med dig. Borde minst kunna byta ut en mot 250g och använda den sist.

Den första mindre som slår mig är alla underkläder. Jag tycker det räcker med 2 extra förutom de jag har på mig och så tvättar man varje kväll istället. Tunna kallingar som inte är av bomull torkar väldigt snabbt samma sak med strumpor. Bara hänga dem på ryggan så är de snart torra. Liten diskborste med avkapat skaft tycker jag fungerar absolut bäst, svampar tenderar att bli snuskiga rätt snabbt.

Själv använder jag alltid eldstål istället för tändstickor om jag har kök med mig, känns mer robust men det är en smaksak. De är dock värdelösa på att göra upp vanlig eld med så att ta med en liten tändare skadar inte.

Låter som du har mycket smörjmedel till läder med dig men det kanske dubblar som något?
/G
 
HAlloj,. tack för bra svar, ska väl kommentera lite

Diskborsten är just nu en fullängd, för vid kontroll hade jag endast en borste hemma (den gamla avkortade har dött), och i väntan på inköp av ny, som sedvanligt avkortas, vägde jag den jag hade.

Smorning. det är en halvfull burk. Man kan väl ösa över en del i nått annat kanske

Gas, är helt grön på gas (T-doja i 45 år) . Det blev inköp av två stycken med köket, kan nog byta en av dem ja-

Underkläder, är inte mycket för att tvätta, 1 regnvecka så står man där.

det jag ska kolla på är dels handskar, byta dem mot tunnare, just nu har jag ett par gamla, men de kan nog bytas ut. Och kanske fleecetröjan. Den jag har är jävligt skön, och har varit det sen jag fick den av morsan, så den bör vara drygt 25 år gammal. Bör ju kunna hitta en skön ersättare som väger 200 g mindre, men får se, det kostar ju en del också.

och så var det kameran ja, planen just nu är med kamera, men utan 80-400. Så jag kommer antagligen får en massa örnar som gör flygupppvisning på ett bra avstånd för just 400 mm.
 
HAlloj,. tack för bra svar, ska väl kommentera lite

Diskborsten är just nu en fullängd, för vid kontroll hade jag endast en borste hemma (den gamla avkortade har dött), och i väntan på inköp av ny, som sedvanligt avkortas, vägde jag den jag hade.

Smorning. det är en halvfull burk. Man kan väl ösa över en del i nått annat kanske

Gas, är helt grön på gas (T-doja i 45 år) . Det blev inköp av två stycken med köket, kan nog byta en av dem ja-

Underkläder, är inte mycket för att tvätta, 1 regnvecka så står man där.

det jag ska kolla på är dels handskar, byta dem mot tunnare, just nu har jag ett par gamla, men de kan nog bytas ut. Och kanske fleecetröjan. Den jag har är jävligt skön, och har varit det sen jag fick den av morsan, så den bör vara drygt 25 år gammal. Bör ju kunna hitta en skön ersättare som väger 200 g mindre, men får se, det kostar ju en del också.

och så var det kameran ja, planen just nu är med kamera, men utan 80-400. Så jag kommer antagligen får en massa örnar som gör flygupppvisning på ett bra avstånd för just 400 mm.

Diskprylar. Jag använder 1/2 Scotch Brite svamp (den vita utan slipmedel) och en 5cl flaska med Yes. Räcker med en droppe på svampen vid varje disknng. Flaskan kan jag klara mig 1 månad med.

Smorning: Jag använder bara vax på mina kängor, och för att bättra på under turen har jag med mig lite vax i en gammal 35mm filmburk.

Örnar: Vi hade en Kungsörn som passerade på 25m i ögonhöjd när vi hade en lunchpaus i Vallespiken på förra årets tur. Hann inte ens fundera på kameran, bara titta och njut:)
 
Diskprylar. Jag använder 1/2 Scotch Brite svamp (den vita utan slipmedel) och en 5cl flaska med Yes. Räcker med en droppe på svampen vid varje disknng. Flaskan kan jag klara mig 1 månad med.

Mina 81 gram är i princip 5 cl Yes och flaskan de ska vara i.
och en borste vill ja,

Smorning: Jag använder bara vax på mina kängor, och för att bättra på under turen har jag med mig lite vax i en gammal 35mm filmburk.

Kör med lädersmorning, har fungerat finfint sen jag var 16, så kör nog vidare med det.

christian
 
2 toapappersullar på 10 dagar? Det är en rulle på fem dagar... Ska det verkligen behövas? Jag föreslår en halv rulle vilket ger en besparing på 168 gram.

Sygrejer - glöm det. Du kommer inte att sy något på fjället... Besparingen blir 37 gram.

Byt ryggsäck till en Osprey Exos - det sparar du 1400 gram på. Här gäller det dock att du får ner vikten en aning först...

Lämna en av gastuberna hemma - ytterligare 666 gram.

Lämna alla fodral till kamerapryttlarna hemma och packa istället kameran och optiken i de kläder du ändå bär med dig (i en vattentät packsäck). Här sparar du 215+308=523 gram.

Behöver du verkligen bärselen? Om inte kan du kapa ytterligare 760 gram.

Varför behöver du en stekpanna? Kan du inte steka i kastrullen om det skulle behövas? Skillnaden är ju bara höjden... Här kan du spara 215 gram.

Själv har jag aldrig regnbyxor med mig då min erfarenhet är att man blir lika blöt inifrån av att vandra i regnbyxor som man blur utifrån genom att inte göra det... Här är vinsten 390 gram.

Maten tänker jag inte blanda mig i, men min egen erfarenhet är att jag alltid tar med mig för mycket - på en tiodagarstur har jag säkert kvar mat för tre /fyra dagar när jag kommer hem...

Hur som helst - om vi summerar allt ovan har du en viktminskning på 4159 gram utan att peta på maten eller kamerautrustningen...

Sedan verkar du räkna med kläder som du bär på kroppen i vikten samtidigt som jag inte kan hitta någon information om extra underkläder i ryggsäcken...
 
TAck för dina förslag Patrik L, men jag vet ganska bra vad jag behöver och inte.

Kamerafodral skyddar optiken, jag vill ha dem tillgängliga, dvs utanpå säcken. då behövs fodral.
bärselen av samma anledning. En kamera som ligger nedpackad gör inga bilder.

Nej jag tänker inte byta ryggsäck, provade mig igenom en himla massa förra året, och många satt inte bra. Fastnade för den jag har då den satt bra.

Stekpanna att steka tex fläsk eller korv i, som man sen har till pasta eller ris, som man kokat i kastrullen. det blir himla kall pasta om jag tömmer ur den och sen steker.

sygrejer har jag haft nytta av förut. laga saker du vet.

jag har inte räknat med de kläder jag bär, de ligger i kolumn 4 i kläddelen, och är inte inräknade (rubriken säger det)

Så tack för förslagen, men det är nog bara det om gas jag tar till mig, som jag redan gjort i tidigare post.
Har som sagt dryga 40 års erfarenhet av vad jag äter och vad jag behöver.

mvh Christian
 
Liten diskborste med avkapat skaft tycker jag fungerar absolut bäst, svampar tenderar att bli snuskiga rätt snabbt.

Diskprylar. Jag använder 1/2 Scotch Brite svamp (den vita utan slipmedel) och en 5cl flaska med Yes.

På denna sida hittade jag det perfekta alternativet till kapad diskborste vs sunkig disksvamp

http://www.jordklok.se/tvatt-rengor...orste-i-tra-med-naturborst-4-extra-borsthuvud

kan ni dra slutsatsen med de extra borsthuvudena? :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.