Fast i tältträsket!

Well, jag är själv närmare 190 cm, så jag vet hur han menar. Jag har ett Nallo 2, och det fungerar, men bara just så pass, och då har jag bara ett gammalt liggunderlag som är typ 3 cm tjockt. Frågan har ju varit uppe i några andra trådar, angående hur tälttillverkare tänker med ligglängd, takhöjd i fotänden o.s.v. Nu när många har liggunderlag som är 7-9 cm tjocka blir ju takhöjden i fotänden snabbt ett problem också.
Hursomhelst vill man kanske helst ha större marginaler än Enan verkar erbjuda vid regn + blåst? Vikten är förstås viktig, men...
Och då föreslår du...?
 
Frågan har ju varit uppe i några andra trådar, angående hur tälttillverkare tänker med ligglängd, takhöjd i fotänden o.s.v.

Antagligen anser de inte att det är värt att lägga på den ytterligare vikten(och kostnaden) för att tillgodose behoven för de längsta 5% av (den amerikanska) befolkningen. Tittar vi på världsmarknaden skulle jag gissa att tälttillverkarna täcker in närmare 98% av befolkningens behov genom att skapa tält som passar personer som är högst 188 cm långa.

Å andra sidan kanske tälten borde vara bra mycket bredare än idag med tanke på viktstatistiken...

https://www.census.gov/compendia/statab/2012/tables/12s0209.pdf
http://www.metric-conversions.org/length/feet-to-centimeters.htm
 
Och då föreslår du...?

Tja, jag förstår att det är marknaden som styr, och att tälttillverkarna inte anpassar sina tält till 5 % av befolkningen. De vill förstås kunna skryta med så låg vikt som möjligt... Men, jämfört med för 10-15 år sedan har ju det här (modet ??) med tjocka liggunderlag kommit. Det innebär ju att den ligglängd man kan utnyttja i tält med sluttande innertak har minskat ganska mycket, jag har prövat att stoppa in en tjock madrass i Nallo, och då kan jag inte längre sträcka ut mig i tältet utan att fötterna tar i innertältet.
Jag föreslår inget, men jag skulle tro att den procentandel av befolkningen som får problem med ligglängden i den typen av tält har ökat med användningen av bekvämare liggunderlag. Det borde finnas en nisch för en tälttillverkare som tänker på oss 5 % ( eller 10 ??)
För min egen del är det inte ett problem. Än. Men jag (eller åtminstone min kropp...) börjar bli gammal, och ett bekvämare liggunderlag vore inte fel. Jag kan förstås köpa ett tyngre tält med vertikala innerväggar.
Om jag fick föreslå något vore det att t.ex HB börjar göra sina tält i en ( limited edition) XL-version, samma geometri men alla mått lite större. Typ Soulo XL, ligglängd 10 cm över marken på 220 cm. Lite dyrare, men utvecklingskostnaden borde inte bli så stor. Beställningsvara förstås. Jag ställer upp som produkttestare !! :)
 
Tja, jag förstår att det är marknaden som styr, och att tälttillverkarna inte anpassar sina tält till 5 % av befolkningen. De vill förstås kunna skryta med så låg vikt som möjligt... Men, jämfört med för 10-15 år sedan har ju det här (modet ??) med tjocka liggunderlag kommit. Det innebär ju att den ligglängd man kan utnyttja i tält med sluttande innertak har minskat ganska mycket, jag har prövat att stoppa in en tjock madrass i Nallo, och då kan jag inte längre sträcka ut mig i tältet utan att fötterna tar i innertältet.
Jag föreslår inget, men jag skulle tro att den procentandel av befolkningen som får problem med ligglängden i den typen av tält har ökat med användningen av bekvämare liggunderlag. Det borde finnas en nisch för en tälttillverkare som tänker på oss 5 % ( eller 10 ??)
För min egen del är det inte ett problem. Än. Men jag (eller åtminstone min kropp...) börjar bli gammal, och ett bekvämare liggunderlag vore inte fel. Jag kan förstås köpa ett tyngre tält med vertikala innerväggar.
Om jag fick föreslå något vore det att t.ex HB börjar göra sina tält i en ( limited edition) XL-version, samma geometri men alla mått lite större. Typ Soulo XL, ligglängd 10 cm över marken på 220 cm. Lite dyrare, men utvecklingskostnaden borde inte bli så stor. Beställningsvara förstås. Jag ställer upp som produkttestare !! :)
Jag föreslår att du skickar en blänkare till HB och delger dom dina funderingar, kanske dom nappar ? Om du (eller någon annan) väljer att inte uppmärksamma tillverkarna på detta problem, kommer det sannolikt inte att åtgärdas, eller så kommer det kanske att dra ut på tiden tills dess att dom själva kommer fram till slutsatsen att det kanske vore en idé att sy tält för den del av befolkningen som inte tillhör standardmåtten, s a s ;).

Jag menar att så mycket jobb att komponera ett mejl är det ju inte. Hoppas att problemen som du upplever med standardmåtten på tälttillverkarnas produkter löser sig inom snar framtid, så att även personer med din längd, bekymmersfritt kan njuta av att vara ute i det fria och kunna tälta utan problem.
 
...
Det samma gäller möss. Hur ofta har någon hört talas om att tältet har blivit skadat av möss ? Dessutom skulle dom nog bli bortskämda när dom hör mig såga timmerstockar om nätterna ;).
...

Har varit med om att de inte är så lättskrämda. En fick jag jaga bort i flera omgångar under ngn timme en natt. Den försökte att komma igenom golvet flera gånger. Hade bara en chokladkaka i tältet (allt annan mat i kajaken) och det kändes som det var den musen ville komma åt. Fick ropa och slå runt den osv ett flertal gånger tills den gav upp.

Andra djur har man ju också hört talas om, som en vän som vaknade då en räv hade brutit sig in, mina föräldrar blev av med en tårta då en grävling kom in i tältet medan de var utanför tältet.

Är man ute i ensamheten och inte i tältet just kan man ju lämna dörren öppen så djuren kan gå in istället för att göra sönder ngt fast då finns det ju de som fått upptäcka ormar i sin sovsäck sedan på kvällen :)
 
Har varit med om att de inte är så lättskrämda. En fick jag jaga bort i flera omgångar under ngn timme en natt. Den försökte att komma igenom golvet flera gånger. Hade bara en chokladkaka i tältet (allt annan mat i kajaken) och det kändes som det var den musen ville komma åt. Fick ropa och slå runt den osv ett flertal gånger tills den gav upp.

Andra djur har man ju också hört talas om, som en vän som vaknade då en räv hade brutit sig in, mina föräldrar blev av med en tårta då en grävling kom in i tältet medan de var utanför tältet.

Är man ute i ensamheten och inte i tältet just kan man ju lämna dörren öppen så djuren kan gå in istället för att göra sönder ngt fast då finns det ju de som fått upptäcka ormar i sin sovsäck sedan på kvällen :)
Ja, där ser man. Verkligheten överträffar dikten. I vart fall som helst så har jag varit duktig idag och gått lös med kontokortet. Var inne på naturkompaniet och tittade på HB Akto och HB Enan. Efter jämförelse klippte jag utan någon större tvekan till på ett HB Enan i rött utförande. Kan vara skönt att hitta om man är ute i spenaten. För djurlivet gör det ingen skillnad, då de (flesta ?) djur är färgblinda. Om något skulle störa, så är det framförallt formen, men för mig är det viktigare att hitta tillbaka än om djurlivet blir störda av färgen. Sedan är det ur säkerhetssynpunkt lämpligare om det är i en avvikande färg.

Vikten var det som fällde avgörandet. Fick på köpet ett presentkort som laddades med 750 :- så det blev ett footprint utan extra kostnad.

Sedan bar det iväg till Stadium då dom hade 50% på utvalda varor och efter att ha läst här på forumet om förträffligheten av Exped synmat lite 5M så klippte jag till på ett sådant för 500:- ,halva priset m a o.

Sedan begav jag mig till feltema och införskaffade ett par resehanddukar i mikrofibrer för en billig peng. Dessutom ett lakan för sovsäcken och ett par gasflaskor, så det känns som att det mesta är inköpt inför det stora äventyret =P.
 
Nu har jag förstått att man bör ha någon typ av pump för att fylla liggunderlaget med luft. Någon som vet vad det är för typ av pump det handlar om, vad man finner en och vad den kostar ?
 
Spara vikt och lär dig spela säckpipa samtidigt, skämt åtsido, det finns nylonsäckspumpar som inte väger många gram men rymmer flera liter. Smarta liggunderlag har dem inbyggda.
go tur
 
Spara vikt och lär dig spela säckpipa samtidigt, skämt åtsido, det finns nylonsäckspumpar som inte väger många gram men rymmer flera liter. Smarta liggunderlag har dem inbyggda.
go tur
Jo, jag vet att det finns liggunderlag med inbyggd pump, det fanns ett av den kvalisorten på Stadium igår,av märket Everest, men jag fick rekommendation att köpa det jag köpte istället (Exped)och kanske gjorde jag rätt, det är fem års garanti på det.

Men frågan kvarstår dock; Var finns det en pump att köpa ? Stadium ?
 
Nu har jag förstått att man bör ha någon typ av pump för att fylla liggunderlaget med luft. Någon som vet vad det är för typ av pump det handlar om, vad man finner en och vad den kostar ?

Halaj!

Jag går aldrig nånstans utan att ha mina två pumpar med mig. De sitter innanför bröstkorgen.
Prova att blåsa upp underlaget! Såå jobbigt är det inte. Den skall ju inte blåsas sprängfylld. Jag brukar trycka med handen mitt på underlaget. När handen nätt och jämt inte når marken är det lagom med luft i.

//T
 
Halaj!

Jag går aldrig nånstans utan att ha mina två pumpar med mig. De sitter innanför bröstkorgen.
Prova att blåsa upp underlaget! Såå jobbigt är det inte. Den skall ju inte blåsas sprängfylld. Jag brukar trycka med handen mitt på underlaget. När handen nätt och jämt inte når marken är det lagom med luft i.
//T
Halajj ! Nä, jag har inget problem med att blåsa upp med de inbyggda pumparna, men Exped rekommenderar att man använder pump, i o m att man blåser in fuktig luft nät man pumpar med de inbyggda pumparna, vilket i sin tur kan leda till att det börjar växa mögel o d inuti. Därav anledningen till varför jag eftersöker en pump likt den som seobserver nämner ovan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.