Farlig repbroms?

Att inte använda en karbin som fallit hårt i klippan är väl en självklarhet, men vad gäller för en broms (Black Diamond ATC-XT)?

Jag tappade min nedför klippan. Fritt fall var som mest ca 5m. Det enda synliga märket är en liten repa i sidan. Vågar man använda den?

/Pé
 
Köp ny

Jag tror att din broms är helt OK, men jag skulle ändå köpa en ny. Om repbromsen pajar är det katastrof. En karbin i en quickdraw eller en kil som pajar behöver inte betyda katastrof, men en repbroms gör det.
 
Mmm. Om man över huvud taget måste ställa frågan så är ju utrustningen i sig själv ifrågasättbar. En repbroms kostar ju några hundralappar, men det kan det ju vara värt för att slippa en läbbig olycka?

Jag skulle bytt den.

/Kotten
 
Håller med

Även om det antagligen inte är något större fel på bromsen så kan det vara dumt att chansa bara för några sketna hundringar...

/Johan
 
Jag tappade en reverso ungefär 35m upp på klippan.
Studsade några gånger på väggen och sedan rakt i en sten på marken. Inga större synliga märken alls faktiskt från fallet, någon liten repa bara. Så även omdet inte syns utanpå kan det säkert ofta vara en god idé att kassera prylar. Synd bara att det var första gången jag använde den :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.