Fångremmar till handskar

Jag har tid, symaskin, grovt resårband m.m. men undrar hur ett par bra fångremmar sitter. Jag har både tumvantar med mudd (innaför anorakens mudd) och andra tumvantar som går utanpå jackan. Hur ska en fångrem se ut och sitta fast? På barnkläder har man ju en hängselklämma i ärmen eller ska man ha en nåt runt handleden? Tacksam för bilder eller andra tips. Ska jaga och tänkte slippa fippel med handskarna när man tar av dem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En lösning jag kört med den senaste 10 åren som jag tycker fungerat bra är en enkel lösning som jag såg i en brittisk klättertidning.

Tag lagom långt 2mm repsnöre och ett snörlås. Knyt fast ena änden av repsnöret i hålet i snörlåset. Trä sedan andra änden genom hålet och sätt fast i handsken på lämpligt sätt (ej för bra med tanke "stryprisk", se nedan).

Fångremmen fungerar lite som ett lasso. In med handen i öglan och dra i repsnöret tills öglan krymp till lagom storlek. För att öppna fångremmen öppnar du snörlåset.

Finns risk att skada sig på lassokonstruktionen om handsken fastnar någonstans men jag har aldrig råkat ut för det under någon av mina skid- och klätterturer.

/Benjamin

avslutad210712

Gäst
Jag har två olika fångremmar på mina handskar. Dels Hestras med resårband runt handleden och resårband till handskarna och dels snören som man kan strypa åt runt handleden. Föredrar utan tvekan Hestras lösning. Och som tidigare nämts så är fångremmarna inte alltid så skoj när man skall göra sina behov. Höll på att gå galet en gång så nu tar jag alltid av mig handskarna när jag gör mina behov.

Har fanns det färdiga på Stadium men det är väl knappast skönt med handskar som går utanpå mudden? 19 spänn om någon annan är intresserad, känns inte lönt att lägga tid själv för så lite.

117373_001.jpg

Jag kollade lite bättre nu och knyter bara en lina i jackans ärmjustering med en ögla i andra änden. Såg inte att båda paren vantar hade plastkarbinhakar. Tackar för svaren och jag ska försöka undvika att strila i vantarna :)

Du ska ha ett snöre som går hela vägen genom ärmarna från ena handsken till den andra :)

Min lösning är kritapåsesnöre med lagom stor ögla runt handleden. Glider inte av, men går att ta av. Tog ca 1 min. att fixa till och funkar bra. Används iofs mest vid klättring, vilket inte brukar sammanfalla med att jag behöver göra nr 1.

Problemet med att pissa på handskarna avhjälps väl enklast genom att ha hyffsat långa remmar. Försvarsmaktens vinterhandskar ("sällabbarna") har ju ca 40 cm fångrem, och dom är det inga problem att klämma mot kroppen med armbågarna medan händerna fipplar med gylfen och tillhörande kroppsdelar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips