Familjetält

Hej,

Jag och min sambo har kollat på att köpa ett nytt tält då vi inte är riktigt nöjda med vårat nuvarande. Idag har vi ett Himalaya Open Air för 8 personer.
De vi har kollat på är:

www.outnorth.se/arctic-tern/family-camp-8p

www.getcamping.se/easy-camp-huntsville-800

Är det någon här som har någon erfarenhet av dessa tält?
Vilket kan vara att föredra?
Det vi funderar över att det ena har golv som sitter ihop med tältduken medans det andra har ett golv med uppvikbara kanter.

Tack på förhand
 
Mer flexibelt brukar två tält och tarp över mellanrummet vara. När vi var tre hade vi ett tvåmanna, lämpligt för vandring och ett tremanna med dubbla absider samt en 10 m2 stor tarp över mellanrummet. Det gav vandringsmöjligheter och utrymme.

go tur
 
Hej!
Här på Utsidan häckar mest friluftsfolk med mindre tält. Rekommenderar dig att ställa samma fråga i Facebookgruppen "Tälta!" så får du säkert svar.

Välkommen till Utsidan!
Anders
 
Vi har Camping-tältat med familjen i 8 somrar. Väldigt trevligt även om bilen blir otroligt full.


Vi har ett Outwell Nevada XL och ett förtält (awning) där vi har kök, skor och liknande.

Mitt tips, köp från engelska sajter. Lägre pris och ofta lägre frakt än från svenska.

Titta på tältets storlek och vikt nedpackat. Så det ryms i bilen, takboxen.


Ett annat tips. Köp till en matta som tillbehör. Överlägset förhöjande av komfort.

c6a1b0a6bfd02076c10dd8c37cf2054e.jpg


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Hittade du något tält du gillade?

Letar själv efter något "lagom", tänker 4-5 personer då jag ska använda det själv med två barn och lär inte vara ute med det mer än ett par dagar i taget. Försökte beställa från Amazon.de då de hade riktigt bra priser på några Outwell men den första ordern makulerades av säljaren (ingen anledning given) och den andra visade sig vara nån som kapat en annans konto, så det förklarar väl de misstänkt bra priserna... så se upp om du handlar där!

Skulle gärna ha aluminiumpinnar eller air, så ser svårt ut att hitta något under 5k eller så om man inte fyndar begagnat...
 
Vi har tält-campat i princip varje sommar sen ungarna var små (de är 20 och 22 idag).

I början hade vi ett 3-manna tunneltält (ungarna låg skavfötters mellan oss på mittenplatsen). Helsport Snöhetta 3-camp tror jag det heter.

Sen "uppgraderade" vi till ett tält från Rusta (halva reapriset så jag tror det blev 350 spänn), det var formellt sett ett 6-manna (mittenkupol och två stycken 3-pers "sovalkover"), men det var mer lagom för fyra (då fick man plats med lite väskor i innertälten). Men mittenkupolen var inte stor, 2,4x2,4 meter kanske, inte riktigt ståhöjd i mitten. Men det gick i alla fall att ställa upp bord där och äta om det regnade.

Sen blev det ett McKinley Alpha 5 från Intersport, det kör vi fortfarande med, fast numera är vi bara två (ungarna har tröttnat på camping). Tror vi gav 1700 för det.

Vi har tittat på större tält men inte känt att det är värt den högre kostnaden med tanke på antalet tältnätter. Vi stannar sällan mer än 2-3 nätter på samma camping (ett år låg vi dock en vecka på Kneippbyn, och tror vi bott 4 dar på Skara Sommarland camping en gång), då vill jag inte ha för stort tält för det tar sånt tid att sätta upp och plocka ner.
 
Som Nermander skriver så är ett stort tält som vårat ett par inlägg upp inget man gärna flyttar mellan campingar. Tar nog ett par timmar att slå upp och komma i ordning med allt och lika lång tid att packa ihop. Vi har kyl, stort matbord, stolar etc. Man orkar helt enkelt inte flytta det för ofta.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
För oss slutade det med ett Coleman Da Gama 5. Ganska tungt (20kg), men stålstänger och rymligt som tusan. Gick att sätta upp på 15-20 minuter utan problem och känns ganska genomtänkt och välkonstruerat. Totalkostnad 244 pund fraktat, ungefär 2865:-.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...