Familjetält för camping?

Vilket gensvar!

Tusen tack för alla tips och råd.

Jag ska nu försöka "koka ner" det här till något vettigt. Sedan tar jag dessa kloka ord med mig till vildmarksmässan i Sollentuna på fredag och tittar på vad de olika leverantörena har att erbjuda.

Jag såg till min glädje att moskoselkåtan skulle vara där, då kanske jag har en chans att se en kåta i verkliga livet.

Till er som undrat: Nej, tältet kommer förmodligen inte bäras några längre sträckor. Syftet är primärt familjecamping, men det kommer kanske till nytta vid andra friluftsaktiviteter som inte familjen är med på.

./Erik

Guest

Gäst
Kommentarer till tält

Vi är en familj på sju, två fuxna och fem barn. Vi brukar vara ute ett par veckor om året i vårt tält. Det tält vi använder nu för tiden är ett Hillebergstält. Det har verkligen fungerat tillfredställande på alla sätt. Det är ett Keron GT (fyrmans tunnel med absidförlängning) och ett Stalon som satts ihop med ett kraftigt blixtlås. Hilleberg hade denna lösning, i alla fall för ett par år sedan, att man kunde komponera ihop sitt eget tält tack vare dessa blixtlås.
En annan sak som jag gillar med Hilleberg är rymden. Det är inte trångt och absiderna i tunneltälten är väl tilltagna. Nackdelen är att tältet blir långt och kräver en lite speciell uppsättningsplats.
Innan detta tält hade vi ett kupoltält som hette Helsport och rymde fem personer med packning. Det var också mycket rymligt. Jag tror det kallades baslägertält i reklamen. Nackdelen med ett kupoltält i den här storleken är att kanalerna för bågarna blir långa och kärvar lätt. Det var m a o ganska tålamodsprövande att sätta upp ibland. En annan nackdel med kupoltält är att absiderna ofta blir mer eller mindre obefintliga. Har man små barn är det inte roligt att ha dem sittande inne i tältet och dricka nyponsoppa och äta kex en regnig morgon. Då är det skönt att ha en rejäl absid att sitta i.
Det fínns ett tält till som jag själv inte har prövat, det heter Himalaya hotel och tillverkas av North Face. Det saknar också absider, men är rymligt.
Hoppas du hittar något bra för det finns inte mycket som är så mysigt som att tälta med barn.
Otto

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips