Familjetält för camping?

Vilket gensvar!

Tusen tack för alla tips och råd.

Jag ska nu försöka "koka ner" det här till något vettigt. Sedan tar jag dessa kloka ord med mig till vildmarksmässan i Sollentuna på fredag och tittar på vad de olika leverantörena har att erbjuda.

Jag såg till min glädje att moskoselkåtan skulle vara där, då kanske jag har en chans att se en kåta i verkliga livet.

Till er som undrat: Nej, tältet kommer förmodligen inte bäras några längre sträckor. Syftet är primärt familjecamping, men det kommer kanske till nytta vid andra friluftsaktiviteter som inte familjen är med på.

./Erik
 

Guest

Gäst
Kommentarer till tält

Vi är en familj på sju, två fuxna och fem barn. Vi brukar vara ute ett par veckor om året i vårt tält. Det tält vi använder nu för tiden är ett Hillebergstält. Det har verkligen fungerat tillfredställande på alla sätt. Det är ett Keron GT (fyrmans tunnel med absidförlängning) och ett Stalon som satts ihop med ett kraftigt blixtlås. Hilleberg hade denna lösning, i alla fall för ett par år sedan, att man kunde komponera ihop sitt eget tält tack vare dessa blixtlås.
En annan sak som jag gillar med Hilleberg är rymden. Det är inte trångt och absiderna i tunneltälten är väl tilltagna. Nackdelen är att tältet blir långt och kräver en lite speciell uppsättningsplats.
Innan detta tält hade vi ett kupoltält som hette Helsport och rymde fem personer med packning. Det var också mycket rymligt. Jag tror det kallades baslägertält i reklamen. Nackdelen med ett kupoltält i den här storleken är att kanalerna för bågarna blir långa och kärvar lätt. Det var m a o ganska tålamodsprövande att sätta upp ibland. En annan nackdel med kupoltält är att absiderna ofta blir mer eller mindre obefintliga. Har man små barn är det inte roligt att ha dem sittande inne i tältet och dricka nyponsoppa och äta kex en regnig morgon. Då är det skönt att ha en rejäl absid att sitta i.
Det fínns ett tält till som jag själv inte har prövat, det heter Himalaya hotel och tillverkas av North Face. Det saknar också absider, men är rymligt.
Hoppas du hittar något bra för det finns inte mycket som är så mysigt som att tälta med barn.
Otto
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagnusJ Familjetält för camping? Bo och sova 26
Rocke Familjetält för camping Bo och sova 9
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Steffen84 Familjetält Bo och sova 9
Karlmartin Familjetält Bo och sova 4
andersmossing Familjetält: glasfiber eller aluminium? Bo och sova 9
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
nisse1001 Familjetält - Fauna Bo och sova 4
sloman Familjetält Bo och sova 4
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
plingen En som vill skaffa familjetält Bo och sova 27
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jovi Familjetält i skärgården Bo och sova 11
insideoutside "familjetält" (4)?? Bo och sova 15
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Liselott Gelert familjetält Bo och sova 2
kajsalisah Stort familjetält Bo och sova 4
Lorkmamman Bekvämt familjetält, sugen på Outwell Bo och sova 8
eric.and Familjetält från Jysk? Bo och sova 10
sportgoofy Familjetält Primus Bifrost Bo och sova 1
ptte familjetält Bo och sova 11
Nic Browling Bra familjetält? Bo och sova 4
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Vegavio Letar efter stort tält Bo och sova 4
mc_piloten MC camping o passande tält Bo och sova 6
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Picea Internet på camping? Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Camping Bo och sova 2
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
bikebug Vintercykling med camping Bo och sova 5
Blåbär Ultralätt camping? Bo och sova 32
bergenlund Primitiv camping Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.