• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fåglar i turbinen....

resonemanget är nog helt riktigt. För min del är ett fatalt haveri oacceptabelt aoavsett frekvensen dock, men jag hajar vad du menar
 
Man kan ju tänka såhär:

Om planet helt plötsligt tappar 10 meter i höjd så gör det inte så mycket på 10 000 m höjd, det är betydligt värre om planet är 7 m över banan.

Eller om planet vinglar till 45 grader åt ena sidan, på 10 000 m så gör det inte så mycket men precis i starten är risken rätt stor att en vingspets drar i backen.


Så självklart är alla former av "störningar" värre vid start och landning, eftersom marginalerna är mindre. Det gäller inte bara fåglar i motorn utan även kastvindar och andra typer av fel (plåtbit som lossnar, hydrualik som lägger av etc).
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
resonemanget är nog helt riktigt. För min del är ett fatalt haveri oacceptabelt oavsett frekvensen
Så du flyger aldrig?
Om den värsta konsekvensen inte kan byggas bort eller accepteras oavsett hur ovanlig den är (en gång per x miljoner flygtimmar) så återstår inget annat än att undvika den aktiviteten totalt.
 
Nä det är sällan jag flyger numera inte på några dagar i alla fall. Förra vecka firade jag 8000 flighter. En 45 graders bankning på 10000 meters höjd skulle med stor sannorlikhet innebära att man stallade flygplanet inget bra där heller.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips