Fästingar

Myggor sprider mycket sällan sjukdomar i vår del av världen. Jag är inte rädd för myggor, ej heller för getingar, ormar, älgar, igelkottar eller fästingar.
Jag har däremot en ganska väl tilltagen respekt för meningit.

Bästa hälsningar Henning

...och kan sedan kalla sig lössnöns besegrare!!

Kan fästingar bita igenom tyg? Byxor etc.
/BAX
[Ändrat av BAX 2002-09-16 kl 12:25]

Smarta Rackare...

Nej, de brukar nog inte bemöda sig med att tugga sig igenom tyg. Tror inte ens att de är utrustade för att klara detta.
De verkar vara smartare och kutar istället omkring på kläderna tills de hittar en öppning. När de sedan hittat in under tyget letar de vanligtvis efter benveck, armhålor skev och hårbotten där det är gott om ytliga blodkärl under huden!
De har då även en plats som är skyddad mot tajt åtsittande tyg samt är mycket svåra att finna!

Har någon föresten tänkt på hur robust byggda de är. Hittar man en på sig som ej hunnit att suga blod är de väldigt svåra att klämma ihjäl! Brukar vara tvungen att ta till nageln för att få stopp på dem, fast de bara är några millimeter stora...

Återigen:
Rekomenderar varmt ett ökat intag av vitlök för att slippa rackarna!
Det är ju även himmla gott...:)

Tycker om värme?

Jag undrar om inte fästingar dras till varmare föremål? När jag låg och komade i tältet på en gräsmatta, såg jag hur ett fästingkräk kröp omkring på utsidan av innertältet. Jag gjorde fästingen ännu plattare mellan mina tumnaglar (funkar bra att klämma dom mot själva nageln).
Jag förstår inte vad fästingen gjorde på mitt tält, men det kanske höll en högre temperatur än omgivande gräs?

funkar inte fästingar på samma sätt som myggor, att de pejlar in koldioxiden som kroppar avger? Ren gissning bara ...

/m

Re: Alltså...??

nidob49; sa:
Handlar det här om fjällvandring?????

Mvh Bert

Ja Bert...

Lätt terränggående attack-fjällfästingar. Utseende likt oranga snöskotrar, svåra att klämma ihjäl och tro inte att du kommer undan trots sol & ljumma vindar!

Myggor gillar mig. Fästingar gillar mig. Jag är GOD helt enkelt!

Re: Alltså...??

nidob49; sa:
Handlar det här om fjällvandring?????

Mvh Bert

Nej Bert, skåne ligger i södra sverige där det är glest mellan fjällen. Skåneleden är inte fjällvandring.
Om man går in på Utsidans "aktiviteter" så hittar man "vandring". Om man sedan går från huvudsidan "vandring" till denna sidas diskussionsforum så heter det plötsligt "fjällvandring".
Så kan det gå. Det är skönt att höra att ni ännu inte har problem med fästingar i norrland. Här nere under söderns sol kan de bokstavligt talat vara a pain in the ass...

Med vänliga hälsningar Henning

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg