Fästa vattenflaska

jag har alltid kört med vanliga 0,5 l pet flaskor, 2st, 1 på vadera sida av väskan i nätfickan. men i sommras köpte jag 2 st "vapur antiflaska" på tradera. det är en typ tålig plastpåse med skruvkork med munstycke och en karbinhake på. eftersom den är som en påse så passar den nästan överallt i väskan, eller med karbinhaken utanpå väskan eller i skärpet. och när den är tom så "rullar" jag bara ihop den. kommer nog inte ta med några petflaskor igen ;-)
 
Tipsar

Denna funkar väldigt bra på PET, har en karbin i ena änden... som du kan fästa där du vill ha dricksflaskan och man trycker fast den andra delen på peten... superduper

Har testat på 25, 33 & 50 cl petar utan problem, den sitter verkligen hårt fast! Funkar på större petar oxå, men vikten kanske gör att den lossnar!? Har inte testat detta...

10 kottar hos Clas i sjön

Mvh troswe
 

Bilagor

  • HÅLLARE copy.jpg
    HÅLLARE copy.jpg
    76.1 KB · Visningar: 849
Ser att länken till min bild i gamla inlägget inte fungerar längre, jag har egen domän numera istället för för att köra DynDNS. Så här kommer den igen.

festis1.jpg


Den främsta fördelen med min lösning är såklart vikten, men fästningen vid axelremmarna har ju även fördelen att flaskan inte dinglar (som den gör med de flesta lösningar med karbinhake).

Sist jag kontrollvägde så vägde en tom 60 cl Festis-flaska lika mycket som en tom 50 cl-flaska. Troligen görs de från samma preform, så Festis-flaskan är mer volym för samma vikt. Plus då fördelen med "spåret" som gör att man kan fästa den på detta sätt.

Eftersom flaskor med tiden brukar byta design (Festis är numera lite mer avlånga än förut, men har som tur är kvar spåret) så har jag samlat på mig nåt dussin tomma flaskor hemma. Men de jag använder för tillfället har hängt med i över 5 år tror jag.

Numera har jag dessutom en fånglina för locket, enligt ungefär samma design som Anders J.
http://www.andersj.se/locket1.htm

Fast jag har en mindre klump (låsdelen från ett litet buntband) och sen en bit persiennlina.
 
Fjällräven Kajka hade grymt bra nätfickor för stor flaska om man så vill. Lätt åtkomligt och ingenting på framsidan kroppen om man vill bära systemkameran osv.

Dock så gick min säck sönder så nu har jag två Norröna istället, kan inte rekommendera Kajka för vikter mycket över 20 kg, jag hade 100 litersvarianten och bar mellan 25-35. Måste fixa någon typ av flaskfäste på nya säcken så jag läser med intresse.
 
Jag kan också intyga förträffligheten hos den där karbinhakegrejen från CO.
Har haft en 75cl pet dinglande från skötväskan i och ur bussar och bilar under hela föräldraledigheten. Inga problem.

I skogen blandar jag lite. På kortare dagsturer är det ofta kronans lilla vattenflaska med clips i bältet som gäller, alternativt en oval sigg med karbinhake i korken.

På längre vandring brukar jag ha 2st amerikanska fältflaskor med aliceclips på vardera sidan avbärarbältet närmast säcken. Lätta att plocka ur sina fodral när man går, och sitter säkert. Största felet är väl att detta är ganska tungt i förhållande till en petflaska. Det finns en ganska dyr snabel man kan köpa till men jag har inte sett behovet. Obs att dessa flaskor är lite möpiga men de smälter bra ihop med en grön ryggsäck om man har det. Jag har valt att köra med dem trots möpigheten, eftersom de är praktiska. Finns en del bra tillbehör, typ kåsa i aluminium och en liten ställning för att elda metatabletter eller pinnar i. En termos som passar i fodralet finns också.
 
ahaa, så man kan lägga upp bilder här. ni får ursäkta, men jag är ny här ;-) så här ser iaf den typen av flaska ut som jag hart börjat använda nu.

Vapur.jpeg
 
Jag dumpar dem i hundens klövjeväska. Aspraktiskt när man är en kort person med hög hund, behöver inte ens böja mig för att få tag i flaskorna ;D.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.