Fästa stativ på ryggsäck

Hej!

Jag håller just nu och kollar runt på ryggsäckar för fjällvandring senare i år. Jag söker en ryggsäck med en volym på mellan 55-80L. Problemet är att det verkar svårt att fästa stativ på ett smidigt sätt. Jag har ett ganska stort stativ som väger en del. Problemet är att det är få ryggsäckar jag sett där man kan fästa ett stativ i mitten och att fästa det på sidan är dumt eftersom man får så mycket snevikt.

Jag har dock fått syn på Haglöfs OXO som verkar ha ett smidigt fästa där bak. Men vad finns det för andra ryggsäckar som uppfyller mitt krav? Man vill ju ha några alternativ.

Mvh Felix

Ta med till en butik och testa?

Alternativet är ju också ett lättare stativ. Jag har också ett 055 men det tar jag inte på vandring eftersom det är för tungt. Jag har ett 190clb också som jag förkortat och använder en relativt lätt kulled till för fjällvandring men jag funderar på att skaffa ett ännu lättare kolfiberstativ istället. Det gör egentligen inte så mycket om stativet är lätt, bara det är rätt styvt. Det går även att tynga ner med en påse sten t ex. Kulleden är viktigare än själva stativet. Mitt 190 har jag dock använt även till mellanformat med bra resultat.

Stativet bär jag iaf på sidan eller tillsammans med liggunderlaget, vertikalt, på ryggsäckens baksida. Ryggsäckar: granite gear nimbus ozone, bergans viking

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Förvånad över att ingen nämnt att det går kanonbra att fästa det UNDER väskan. De flesta ryggor har ju remmar som går under, en del fäster exempelvis liggunderlaget där. Det enda problemet är att det sticker som sagt ut en del så det kan bli jobbigt i skogsterräng, men på fjället passar det ju kanon.

Nackdelen med att fästa det under är att när man sätter sig ner (om man nu gör det) och när man tar av sig ryggsäcken så kommer stativet (troligtvis) att nöta mot stenar och annat. Fördelen med att ha det upptill är att det är lätt åtkomligt om man vill ha fram det under vandringen. Personligen gillar jag dock inte riktigt att ha saker ovanpå topplocket eftersom det (dvs topplocket) slänger och har sig när man öppnar topplocket om man inte tar lös stativet innan.

Under locket då?

Då får man tyngdpunkten högt upp, samtidigt som man slipper ha klunsiga stativet i vägen då man ska ha saker ur topplocket. På min ryggsäck finns en rem som man kan använda efter att man stängt till snölåset till huvudsäcken; jag brukar lägga tröjan ovanpå där och spänna fast den med remmen, sedan "lägger jag på locket". Borde gå bra att fixera stativet där, om du har rem på din säck också.

Fästa stativet på sidan för att sedan flytta över vikt till andra sidan funkar mest i teorin, att det sedan oftast krävs att man tar bort en sidoficka gör ju inte saken bättre. att fästa stativet på topplocket är inte heller det någon hit, då det gör det besvärligt o komma åt i säcken/topplocksfickan, blir även väldigt instabilt, går du i svår terräng fastnar det i grenar o dyligt.
Det jag rekommenderar o tycker funkat bäst är att fästa det på utsidan av säcken, Har en Berghaus med två fästen för isyxor där ja spänner fast 2 av benen, sitter som gjuten på säcken. En bonus är att det vid vissa tillfällen går att använda stativet utan att montera lös det från säcken.

Mvh:Anders

Ditt stativ är bra men föga lämpat för vandring, för tungt och för långt hopfällt. Skaffa ett lättare och kortare för vandring. Skall du använda stativet bör det sitta lättåtkomligt. Men du kanske behöver ett rejält stativ och fotograferar i storformat?
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips