Fästa stativ på ryggsäck

Hej!

Jag håller just nu och kollar runt på ryggsäckar för fjällvandring senare i år. Jag söker en ryggsäck med en volym på mellan 55-80L. Problemet är att det verkar svårt att fästa stativ på ett smidigt sätt. Jag har ett ganska stort stativ som väger en del. Problemet är att det är få ryggsäckar jag sett där man kan fästa ett stativ i mitten och att fästa det på sidan är dumt eftersom man får så mycket snevikt.

Jag har dock fått syn på Haglöfs OXO som verkar ha ett smidigt fästa där bak. Men vad finns det för andra ryggsäckar som uppfyller mitt krav? Man vill ju ha några alternativ.

Mvh Felix
 
Mitt stativ brukar jag sätta innanför kompressionsremmarna. Tar bort en sidoväska. Brukar fungera bra. Eventuellt kan du sätta ett ben innanför om du har ett riktigt biffigt stativ. Packa så vikten väger upp på andra sidan.
/J
 

avslutad210712

Gäst
Att ha det mittpå baktill känns i mina ögon som ett sämre alternativ än att fästa det på ena sidan eftersom du får en stor vikt långt ut från kroppen. Alternativet är väl att lägga det ovanpå topplocket alternativt under detsamma men om du nu absolut måste ha det mittpå baktil så är det väl bara att använda ett ellet två snören för att fästa det någonstans i ryggsäcken..
 
Om stativet nu är så tungt som det låter (Manfrotto?), så verkar det dumt att fästa det längst ut på ryggsäcken. Det går lite emot allmänna råd för hur man ska fördela vikten på packningen. Helst ska den ligga ganska nära ryggen och så högt upp som möjligt (för balans och komfort).

Jag förstår att du vill ha den lättillgänglig och kanske inte fäst liggandes på tvären upptill. Kan du inte stoppa in stativet i själva ryggsäcken? Alternativt så fäster du stativet på ena sidan och kompenserar genom att förskjuta annan tung utrustning till andra sidan.

Mvh /Joel
 
Tack för era tips!

Stativet jag har är detta: http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559582

Att lägga det på tvären ovanpå är faktiskt en bra idé! Då blir det ju rätt rent ergonomiskt. Montering på ena sidan tror jag fortfarande inte på. I andra sidofacket har jag gärna lite smågrejer som man vill ha lättillgängliga ex en extra tröja, myggmedel osv(som knappast kompenserar vikten för stativet) och jag orkar inte hålla på och fixa så mycket när jag ska packa ner grejer i mitt stora fack.

Vore jättebra med lite allmänna råd om ryggsäckar. Vad använder ni? Kanske är lite larvigt att hålla på och vela som fan med ryggsäckar men friluftsprylar är ju sååå roligt! =)
 
Jag skaffade ett Velbon CX MINI/F för fjällvandring, väger bara 0,8 kg så det spelar inte så stor roll att det sitter fast under kompressionsremmarna på ena sidan av ryggan.

Att stativet vara är 64 cm får man kanske leva med för att ha nåt lätt/smidigt med på resan.

/M
 
Tack för era tips!

Stativet jag har är detta: http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559582

Att lägga det på tvären ovanpå är faktiskt en bra idé! Då blir det ju rätt rent ergonomiskt. Montering på ena sidan tror jag fortfarande inte på. I andra sidofacket har jag gärna lite smågrejer som man vill ha lättillgängliga ex en extra tröja, myggmedel osv(som knappast kompenserar vikten för stativet) och jag orkar inte hålla på och fixa så mycket när jag ska packa ner grejer i mitt stora fack.

Vore jättebra med lite allmänna råd om ryggsäckar. Vad använder ni? Kanske är lite larvigt att hålla på och vela som fan med ryggsäckar men friluftsprylar är ju sååå roligt! =)

Fint stativ! Ganska tungt dock, 2.8 kg enl. spec. I fråga om ryggsäckar så har jag precis bytt ut min Haglöfs Alaska mot en Haglöfs Matrix 70L. Jag har ännu inte haft möjigheten att åka på någon längre tur med ryggsäcken, så jag kan inte säga så mycket mer än att den är lätt - under 2 kg :)

Och om jag skulle vilja släpa med mig mitt Manfrottostativ (2.65), så vet jag faktiskt inte var jag skulle fästa det. Det är inte säker att jag skulle följa mina egna råd, kanske skulle jag också fästa det på tvären upptill. ;)

Mvh /Joel
 
Förvånad över att ingen nämnt att det går kanonbra att fästa det UNDER väskan. De flesta ryggor har ju remmar som går under, en del fäster exempelvis liggunderlaget där. Det enda problemet är att det sticker som sagt ut en del så det kan bli jobbigt i skogsterräng, men på fjället passar det ju kanon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
Sailorboy81 packpåse att fästa på ryggsäcken Transportera 4
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
aik_putte Fästa liggunderlag på ryggsäck Transportera 10
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
johanniska Fästa vattenflaska Transportera 18
johanniska Bära kikare och stativ på ryggen Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.