Fästa packsäck Haglöfs Alaska

Har fått farsans gamla Alaska. Hur fäster man packsäcken i ramen? Förstår att man kan göra lite hur som helst, men hur är det tänkt?

Undrar också hur man tar reda på storleken. Har förstått att ramen tillverkades i medium och large.
 

Bilagor

  • IMG_0987.JPG
    IMG_0987.JPG
    1.3 MB · Visningar: 1,158
  • IMG_3220.JPG
    IMG_3220.JPG
    1.8 MB · Visningar: 534
Bältesslåerna på packpåsen är till för dina spännremmar, om du tittar på ramen bakifrån så måste remmarna gå runt tvärstycket bakom höftbältet, Jag kör med ett annat märke men under min säck finns remslåer för lockremmarna och jag drar min spännremmar genom dem också. Sen blir det vida lättare när du stoppat sovsäck mm i packpåsen, jag har allt i en sopsäck med rullad förslutning så regn luras. Regnöverdrag funkar någon dag men inte en hel vecka så soppåse i ryggsäcken oxså innan du packar. Rejälaste plastsäcken har jag hittat hos trädgårdsbutiker, grå stora rejäla renssäckar.

go tur
 
Hörrdudu, det där är en ny Alaska, inte en gammal Alaska... ;-)

Gamla Alaskor har 4-stegad ram, nylontyg och vinkelrät blixtlåslösning. Riktigt gamla Alaskor
har 4-stegad ram, sex ytterfickor och rakt blixtlås. Nästannya Alaskor har 5-stegad ram, det där
mjukare och tjockare tyget, broderad hatt-logo och vinkelrät blixtlåslösning. De nyaste Alaskorna
har H-logo och halvmånformat blixtlås, i övrigt är de som modellen före. Vissa av de allra sista
hade svart ram. (Några svarta ramförlängare tror jag inte det gjordes...) När din skapades bör du
kunna se på en liten märkbit insydd i en söm på insidan av säckens huvuddel. Bör vara intill, eller
strax efter millenieskiftet. En liten finurlighet som infördes på H-loggade Haglöfssäckarna...

Nå, nu har vi rett ut det.

Hur fästa packsäcken på Grönlandsramen? (Ja just det, ramen var alltid Grönlandsramen, helt o-
beroende om det sedan hängdes en Grönlandssäck, en Alaskasäck eller en Baltorosäck på den.
Det finns en med en Svalbardssäck på också... ;-) )

OK, fästa packsäcken... Rätt enkelt egentligen,
vill man ha den tillfälligt monterad drar man bara banden ovan/bakom näst nedersta tvärslån på
ramen och sedan rakt ner bakom och under nedersta tvärslån. Tillbaks ut och igenom säckens
bandsöljor och sedan upp/in till hona-spännet - dra åt hanne-spännet nedåt/utåt. Klart. (Vill man
krångla till livet låter man också remmarna gå igenom bandsöljorna på huvudsäckens undersida
- men det är onödig överkurs. Det är ramen lasten ska vara fäst till...)
Vill man ha den mer permanent monterad tar man och fäster remmarna fast mot näst nedersta
tvärslån med hjälp av sliplocks (i plast eller metall) så att bandet låses fast. Sedan så är det bara
att göra som ovan beskrivet...
/Odd
 
Senast ändrad:
PS
Ramlängd:
Alaska+Grönland-ramarna-72dpi-03.jpg

Det blev ytterligare några centimeter på mediumramens ramhorn när de sadelgjordsupphängda säckarna
dök upp. Då blev hornen samma höjd som på largeramen. Vilket ledde till att det bara behövdes en version
av ramförlängare sedan...
/Odd
 
Tack för svar!

Det stämmer att ramen är svart, femstegad och 87 cm hög.

Hittade tygbiten med tillverkningsdatum också, den sitter i undre delen bakom den halvmåneformade dragkedjan.

Bra tips om sliplocks! Kommer nog att köra temporär lösning ändå.

Jag har försökt läsa på om säcken, men allt jag hittar på internet är på detta forum, och då om de äldre modellerna. Finns det något mer intressant kring den nyare modellen? Är de bättre/sämre än de äldre med original-loggan i något vesäntligt avseende?

När jag fick säcken så saknades dragskon i avdelaren, så jag trädde in ett skosnöre. Det skulle väl följa med original? Axelremmarnas undre infästning var också infästa "avigt" som om skruvarna till D-ringarna hade roterat. Men skruvarna sitter som berget och kan inte ha roterat av sig själva. Slarvade Haglöfs med detta från fabrik?

Var fäster man linorna till en pulka? I D-ringarna till axelremmarna?

Måste säga att den inte känns så tung att bära som man skulle kunna tro för en som är van vid säckar som väger ungefär kilot.
 

Bilagor

  • IMG_9204.JPG
    IMG_9204.JPG
    1.8 MB · Visningar: 375
  • IMG_9737.JPG
    IMG_9737.JPG
    1.6 MB · Visningar: 438
Senast ändrad:
Grattis till en av de sist tillverkade Haglös Alaskorna! Ser ut att vara i utmärkt skick.

Jag har försökt läsa på om säcken, men allt jag hittar på internet är på detta forum, och då om
de äldre modellerna. Finns det något mer intressant kring den nyare modellen? Är de bättre /
sämre än de äldre med original-loggan i något väsentligt avseende?
Nej inget speciellt som skiljer till det bättre, eller till det sämre. Det som skiljer mot generationen före är:
H-logga (vilket är fullständigt obetydligt), tillverkningsmånadslapp (vilket är en nördig överkursglädje), en
annorlunda dragkedjedragning (bättre enligt vissa, ointressant skillnad enligt andra), sista versionen av
bärsystem (bästa versionen enligt många [mig inkluderat - om Mantorn undantas] alldeles för tungt en-
ligt andra), säcken upphängd med sadelgjord på hornen (säcken blev lättare att ta bort från ramen men
det omöjliggjorde [i princip] att fästa ramförlängare med sprintar), annorlunda avdelare (till det bättre en-
ligt de flesta som ens noterat förändringen, jasså? enligt andra) samt slutligen då: svärtad ram (en smak-
sak av obetydlig annan betydelse - om man inte är militär eller möp. Visst ja, bärhantaget på sadelgjorden
skiljer också - det behövdes inte tidigare, då tog man enkelt tag i översta tvärbalken...
När jag fick säcken så saknades dragskon i avdelaren, så jag trädde in ett skosnöre.
Det skulle väl följa med original?
Skosnöre funkar. Jag skulle satt i en paracord typ 2...
Axelremmarnas undre infästning var också infästa "avigt" som om skruvarna till D-ringarna hade
roterat. Men skruvarna sitter som berget och kan inte ha roterat av sig själva. Slarvade Haglöfs
med detta från fabrik?
De sista åren var nästan allt utlagt på subcontractors
- så jag blir inte ett dugg förvånad. Det är enkelt att rätta till...
Var fäster man linorna till en pulka? I D-ringarna till axelremmarna?
Vet inte - jag har aldrig släpat pulka civilt. Åker skoter om jag måste flytta gods vintertid... Det är möjligt
att det skulle fungera med ramfästena - men jag misstänker att väl fastnitade läderplattor med fästen på
utsidorna av höftbältet skulle bli bättre.
Måste säga att den inte känns så tung att bära som man skulle kunna tro
för en som är van vid säckar som väger ungefär kilot.
Det beror på utformningen; kombinationen av en perfekt ram och ett näst intill perfekt bärsystem. Det
finns förklaringar till varför folk har transporterat rätt extrema laster på Grönlandsramar (järnspis t.ex.)
och långtids expeditionspackningar i Haglöfssäckarna på Grönlandsramen. Initialvikter på 35-40 kg
var inte ovanligt. Mitt personliga "rekord" vill jag minnas var 32 kg - men då hade jag tältet, 70% av
maten, ölen och konjaken - för oss bägge... (Konjak är bättre än whisky - mer uppiggande socker i
konjak!) ;-)
 
Senast ändrad:
PS
Ramlängd:
Visa bilaga 32324
Det blev ytterligare några centimeter på mediumramens ramhorn när de sadelgjordsupphängda säckarna
dök upp. Då blev hornen samma höjd som på largeramen. Vilket ledde till att det bara behövdes en version
av ramförlängare sedan...
/Odd

Har med glädje läst igenom alla dina kunskapsgivande poster inom detta område Polar300, fantastiskt arbete!

Vet du mellan tummen och pekfingret vilken kroppslängd/konstitution de olika ramlängderna är tänkta att passa? Har tillgång till två stycken ramar á 77 cm och 84 cm men är lite fundersam över till vilken man skall köra på. Är 180 lång som referens. Gissar att de olika ramlängderna måste ha marknadsförts mot olika kroppslängder?
 
Jag vill minnas att Haglöfs menade att brytpunkten mellan de 5-stegade 87 resp. 77 -cm ramarna var någonstans vid en kroppslängd kring 185 cm. Den kortare "Medium"-ramen ansågs lämplig för 170-185cm och den längre "Large"-ramen ansågs lämplig för 185-200cm kroppslängd. Personligen skulle jag sätta brytpunkten vid ca 180cm och menar att korta ramen går att anpassa till kroppslängder från drygt 150cm upp till max ca 185cm. För alla däröver krävs den långa 87cm-ramen för att det ska bli optimalt.

Den 4-stegade 84cm-ramen hamnar någonstans mittemellan, men eftersom den är mekaniskt aningen vekare så är den inget alternativ om man kan välja någon av de 5-stegade istället...
/Odd
 
Hoppas du har fått ordning på ryggan och hunnit gå in den!

Hittade den här info bladet i min lilla utrustnings gömma som förtydligar vissa saker.

Tydligen så var 77cm ramen avsedd för junior & dam och 87cm var avsedd för herr(se bild 2)
Detta är säkert inte helt 100% applicerbart i verkligheten i.o.m att vi alla är skapta olika.

Var ute en sväng nyligen med min Grönlands säck, vägde in den på runt 28kg när jag gick ut och blev väldigt positivt överraskad av hur smidig ryggan kändes trots att ramförlängare och en extra packsäck var monterat.
Har ett ihopkok av avbärarbälte, modell special från sent 80-tal och y-bärremmar från 90-talet. Det funkade ypperligt bra trots att det till och med blev lite klättring för att nå tältplatsen.


thumbnail_IMG_3706.jpeg
thumbnail_IMG_3705.jpeg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
Sailorboy81 packpåse att fästa på ryggsäcken Transportera 4
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
aik_putte Fästa liggunderlag på ryggsäck Transportera 10
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
FelixS Fästa stativ på ryggsäck Transportera 17
johanniska Fästa vattenflaska Transportera 18
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
d-b Vattentät (dvs nedsänkbar) packsäck? Transportera 5
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
tiddelipom Packsäck med ventil?!? Transportera 3
sunderlux Vattentät Packsäck Transportera 6
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 33
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 8
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...