Färre butiker i fjällstugorna -21

Färre butiker, stängda bastur, krav på förbokning, bokningslistor för att nyttja kök... många goda anledningar att i år planera en rutt som inte inkluderar fjällstugor.

Noterade inför årets tur att flera fjällstugor har blivit 'butikslösa' och att sortimentet nu bara är 'small' eller 'large':
https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/fjallen/fjallstugornas-butiker/

Detta verkar gälla nu:
https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2021/02/fjallbutik_karta_20201222.pdf

Jag noterar tex att Vistasstugan, som jag handlade i förra året, inte längre har någon butik.
Ja det stämmer. Dock hade Vistasstugan kvar lite från förra året som jag inhandlade. Men det var samma dag de öppnade. Den 1/7....fantastisk vandring dit från Alesjaure. Och en likaledes fin vandring från stugan till Nallo.

Färre butiker, stängda bastur, krav på förbokning, bokningslistor för att nyttja kök... många goda anledningar att i år planera en rutt som inte inkluderar fjällstugor.

Mjaaa eller tvärsom. Ingen trängsel. Ingen oro att sängplatser skall vara slut. Man vet att man har en plats i nästa stuga. Fast Lappland i år höll mer på Coronarestriktionerna än när jag var i Jämtland i September förra året. Då var det trängsel i kök och på rum. Vid något tillfälle hade man ändå plockat in folk i bastun för att det var fullt.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips