Färre butiker i fjällstugorna -21

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
Färre butiker, stängda bastur, krav på förbokning, bokningslistor för att nyttja kök... många goda anledningar att i år planera en rutt som inte inkluderar fjällstugor.

Noterade inför årets tur att flera fjällstugor har blivit 'butikslösa' och att sortimentet nu bara är 'small' eller 'large':
https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/fjallen/fjallstugornas-butiker/

Detta verkar gälla nu:
https://www.svenskaturistforeningen.se/app/uploads/2021/02/fjallbutik_karta_20201222.pdf

Jag noterar tex att Vistasstugan, som jag handlade i förra året, inte längre har någon butik.
Ja det stämmer. Dock hade Vistasstugan kvar lite från förra året som jag inhandlade. Men det var samma dag de öppnade. Den 1/7....fantastisk vandring dit från Alesjaure. Och en likaledes fin vandring från stugan till Nallo.

Färre butiker, stängda bastur, krav på förbokning, bokningslistor för att nyttja kök... många goda anledningar att i år planera en rutt som inte inkluderar fjällstugor.

Mjaaa eller tvärsom. Ingen trängsel. Ingen oro att sängplatser skall vara slut. Man vet att man har en plats i nästa stuga. Fast Lappland i år höll mer på Coronarestriktionerna än när jag var i Jämtland i September förra året. Då var det trängsel i kök och på rum. Vid något tillfälle hade man ändå plockat in folk i bastun för att det var fullt.

Aktuellt

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival

Där friluftslivet möts: Värdar och utställare på Outdoor festival
Den 22-23 maj samlas friluftslivets aktörer på Djurgården i Stockholm, och bjuder på både kunskap och inspiration inför sommarens äventyr.

Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.