Färöarna utan bil?

Funderar på att vandra 3-4 dagar på Färöarna i sommar, tänker mig antingen dagsturer från ett och samma boende eller gå från ställe till ställe. Men hur smidigt är det att ta sig runt utan [hyr]bil? Kan man ta sig hyfsat enkelt mellan Torshamn och mer karga naturområden med buss/motsv?
 
En udda grej är att om man bokar i förväg är det relativt billigt att flyga helikopter. Det är subventionerat pga av hur avlägsna vissa platser är. Men man kan bara flyga enkel resa samma dag. De vill undvika att man dagturar som turist.
 
Funderar på att vandra 3-4 dagar på Färöarna i sommar, tänker mig antingen dagsturer från ett och samma boende eller gå från ställe till ställe. Men hur smidigt är det att ta sig runt utan [hyr]bil? Kan man ta sig hyfsat enkelt mellan Torshamn och mer karga naturområden med buss/motsv?
Det mesta på Färöarna är karga naturområden :)
Det finns busslinjer som tar dig till de flesta hörnen på öarna, https://www.ssl.fo/en/customer-service/travel-map/
Skulle tro att du relativt enkelt kan lifta en hel del också.

Annars finns det såklart en uppsjö olika turarrangemang med olika företag som startar och avslutar i Torshavn.
 
Jag kan fylla på lite. Jag var där kanske 2019 eller 2018, minns inte så noga.
Det finns som sagt ingen allemansrätt, men de har generellt en välvillig inställning till turister. Det finns vandringstips i turistbroschyrer och så, men till syvende och sist är det upp till markägaren. De är oftast positiva vad jag förstår, till vandring, men kanske mindre så till övernattning.
På något enstaka ställe såg vi "arga skyltar" om tillträde förbjudet/privat mark.

Naturen är väldigt nära. Jag skulle jämföra det med Island, eller Skottlands norra delar. Man får naturupplevelser direkt utanför flygplatsen liksom.
Var beredd på att det blåser. Hela. Tiden. Men har man vindtätt så blir det bra. Det är sällan särskilt kallt egentligen.

De verkar gilla svenskar. Överlag förstår de svenska ganska bra, och de lyssnar på svensk musik på radio osv.

Att ta sig runt gick bra med bil, men det finns bussar också. I många situationer, typ bilplats på färja och liknande, har boende och bussar förtur, så egentligen finns det flera fördelar med att ta bussen. Och som sagt, man kan flyga helikopter billigt, förutsatt att man också ordnar boende vid destinationen.

Jag hade svårt att få tag på campinggas, så kan vara värt att vara så kompatibel så möjligt där. Det fanns typ en enda friluftsaffär i Torshamn, och den hade liksom ALLA typer av friluftsaktiviteter samlade i en liten butik, så inte så brett sortiment av varje.
Mycket är liksom "litet" i Torshamn med våra ögon, men därför charmigt tyckte jag.
Ta inte med stickad tröja på resan. Köp en där istället. Det finns butiker där man kan löpa tröjor som är helt närproducerade, vilket ju kan kännas trevligt att stödja.
 
Nu blev jag oxå lite sugen. Reste runt Island med buss och tält för längesen, det funkar nog på Färöarna oxå om man har tid och planerar i förväg.. Det finns en del campingplatser här och var där man kan stanna.
 
Tittat litet på local tour operators och guider, och hittar hittills uteslutande relativt - eller oerhört - exklusiva dagsturer med bil eller minibuss, inga guidade vandringar med jordnära prisnivå. Kanske är den typiska Färöarna-turisten inte så priskänslig. Fortsätter leta.

(Visst går det säkert finfint att dagstura på helt egen hand. Risken är väl bara att man hamnar nån mil fel, missar något fint, råkar ta en lång omväg etc.)
 
Kolla in den här vandringsguiden: a73141_vfi_hiking2020_a5_uk
Den visar en hel del fina vandringsturer. Troligen kan många av start- och slutpunkterna nås med kollektivtrafik, bussarna går nästan överallt, fast inte ofta. Avstånden är korta, på en dryg biltimme når du nästan allt (bortsett från de avlägsna öar).
Färöarnas natur är storslagen och vacker, oavsett var på öarna du befinner dig. Vandringsvänlig terräng, lätt att ta sig fram till fots, som att gå på kalfjäll. I princip finns det gamla gångstigar mellan alla samhällen.
Var dock medveten att det inte finns särskild många fik eller restauranger. Ta med din egen matsäck när du är ute.
 
Kolla in den här vandringsguiden: a73141_vfi_hiking2020_a5_uk
Den visar en hel del fina vandringsturer. Troligen kan många av start- och slutpunkterna nås med kollektivtrafik, bussarna går nästan överallt, fast inte ofta. Avstånden är korta, på en dryg biltimme når du nästan allt (bortsett från de avlägsna öar).
Färöarnas natur är storslagen och vacker, oavsett var på öarna du befinner dig. Vandringsvänlig terräng, lätt att ta sig fram till fots, som att gå på kalfjäll. I princip finns det gamla gångstigar mellan alla samhällen.
Var dock medveten att det inte finns särskild många fik eller restauranger. Ta med din egen matsäck när du är ute.
Bra guide. Men svårt att hitta kollektivtrafik till och från vandringarna. Eller tillbaks till bilen vid A till B vandringar. Gick nr 2 och del av nr 3 (upp till passet och tillbaks) i somras. Åkte bil till och från. Vackra vyer så klart.
Från nr 24C292897-07EF-4A79-9F09-434D2CDE277C.jpeg
 
Kolla in den här vandringsguiden: a73141_vfi_hiking2020_a5_uk
Den visar en hel del fina vandringsturer. Troligen kan många av start- och slutpunkterna nås med kollektivtrafik, bussarna går nästan överallt, fast inte ofta. Avstånden är korta, på en dryg biltimme når du nästan allt (bortsett från de avlägsna öar).
Färöarnas natur är storslagen och vacker, oavsett var på öarna du befinner dig. Vandringsvänlig terräng, lätt att ta sig fram till fots, som att gå på kalfjäll. I princip finns det gamla gångstigar mellan alla samhällen.
Var dock medveten att det inte finns särskild många fik eller restauranger. Ta med din egen matsäck när du är ute.
Den där var bra, den hade jag inte hittat. Tack! (y)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.