Färgens betydelse

Finns det någon praktiskt betydelse av färgen på en kajak? Bländas paddlaren av tex. vit däcksfärg i solsken och vilken färg syns bäst på havet osv.?
Tacksam för råd!
 

mielo@swipnet.se (Mikael)

Gäst
Mina erfarenheter..

Jag har själv en kajak med vitt däck (VKV) och har inte upplevt någon obehaglig bländning. I och för sig har jag alltid solglasögon i soligt väder. Min erfarenhet är att ljusa kajaker syns bättre än mörka men att det är paddeln man ser först på långt avstånd. Vill man synas bra bör man alltså avstå från en svart kolfiberpaddel.
 
Mina erfarenheter

I brytande sjö och gråväder syns inte vita kajaker så bra. Jag upplever även vitt som bländande. Vitt är dock lättare att reparera snyggt.


Klart röda, gula och orange kajaker syns bra och helst ska skrovet vara färgat också (om man vill bli sedd/räddad i inverterat läge).


Det som syns mest av en paddlare är kläder/flytväst (klara kulörta då) och paddel. Vita eller gula/orange paddelblad syns bra. En del sätter på reflextejp.


Naturligtvis syns flouroscenserande färger bäst, men det kanske inte är så snyggt....



Själv bryter jag mot de flesta av dessa regler, estetiskt lättsinnig.
;o)


/Staffan
 
synliga färger

Jag läste för många år sedan ett gott råd om säkerhet på cyckel - man skall utgå från att man är osynlig. Samma princip är bra att ha när man paddlar, eftersom alla andra farkoster är större och snabbare.


Det innebär inte att man skall vara osynlig. Jag tycker personligen att det är självklart att man skall välja en synlig färg, dvs vitt, gult, orange eller rött. Att vara kamouflagefärgad när man vandrar i fjällen medför inga faror. På sjön är det annorlunda, lite mer som att vara i trafiken. Andra båtar är nog den största faran när man paddlar. Därför skall man synas.


Jag störs dessutom inte på något sätt av att min kanot är vit, även om jag också brukar ha solglasögon när det är så ljust.
 
Tankar om färger

Om man paddlar vid stora och starkt trafikerade farleder i höga vågor utsätter man sig för en stor fara. Man syns knappast i vågorna och man kan lätt bli påkörd. Jag har satt signalorange tejp på min paddel och jag har hört att den syns på långt avstånd -rekommenderas! Min kajak är gul och vit men jag tror knappast att kajaken syns då vågorna blivit högre än en meter så kajakfärgen tror jag, vad gäller synlighet, har liten betydelse.
Däremot blir en mörk kajak mycket varmare än en ljus kajak, vilket kan bli ett problem om man paddlar på sommaren och vill ha med smör, ost etc ...
En mörk kajak är däremot, tycker jag, behagligare att sitta i då solen skiner -inte lika mycket blänk i fördäck.


/Jonas Möller
 

oivind.stenberg@asker.online.no (Oivind Stenberg)

Gäst
Antenn m/vimpel ved mye båt-trafikk?

Hei,


Som ny padler fra Norge har jeg fundert på om det kan monteres en antenn-spjut (f ex rødt) evnt med vimpel bak på kajakken dersom det er mye båt-trafikk.


Brukes dette? mvh/Øivind i Asker
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
Japp

Hej


Jag har sett en bild med en amerikansk skolklass som byggt sina egna plywoodkajaker. Såg ut som en gymnasieklass och alla hade vimplar på kajakerna i aktern, sådana som man har på barncycklar. Endel hade gjort egna vimplar det såg rätt coolt ut


Kajakerna var läckert målade i allsköns färger


Hasse
 
Visst

Förekommer i Stockholmstrakten där det är en intensiv motorbåtstrafik. Ofta en 1.5 m hög vimpel ibland kompletterad med en tillknycklad ölburk för radar-reflektion. Föga estetiskt och hindrande vid en eskimåsväng men kanske en lämplig säkerhet bland båtdrullarna.


/Staffan
 
Synlig paddel....

Håller helt med att på långt håll är det framför allt
paddeln som men kan uppfatta och färgen på den spelar väldigt stor roll.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.