Färg på pisters sidomarkeringskäppar -internationell standard eller?

Trots att jag åkt skidor sedan förra årtusnedet i Frankrike lärde jag mig en ny sak i snöfallet och den dåliga sikten i slutet av veckan.
Käpparna har samma färg som pisten är "klassad", dvs grön, blå, röd eller svart och håller man sig mellan högerkäppar och vänsterkäppar är man i pisten och inte bredvid.

Men i en bred pist och dålig sikt, hur vet man om det är en höger- eller vänster pinne man ser?

I Frankrike, så är vänsterpinnarna helt enfärgade efter pistens klassning men högerpinnarna är orange i toppen, cirka en decimeter ner. Enligt min skidlärare så gäller detta åtminstone i hela Frankrike.

Det var ny kunskap för mig (eller så har jag glömt bort) men undrar om detta är internationell standard eller praxis?

Har inte funderar på det när jag åkt i andra länder, är det så i Sverige också t ex?

Man lär sig något nytt varje dag.

/Patrik

Vet inte om det är samma i andra länder, men minst här i Schweiz är det annorlunda.
Har själv inte lägt märke på det heller, lärde det när några kompisar berättade om det när vi åkte i liten sämre väder.
Här är pinnerna i samma färg som pistens klass och har en orange markering på toppen, den är kortare på vänsterkäppar än på högarkäppar.

Henning

Vet inte om det är samma i andra länder, men minst här i Schweiz är det annorlunda.
Har själv inte lägt märke på det heller, lärde det när några kompisar berättade om det när vi åkte i liten sämre väder.
Här är pinnerna i samma färg som pistens klass och har en orange markering på toppen, den är kortare på vänsterkäppar än på högarkäppar.

Henning
Vet du hur lång kort resp lång orange markering är i Schweiz?

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips