Färdväg över Luohttolahko

Det här skedde 1988 så min minnesbild är inte helt klar.. På min väggkarta där alla turer är inritade ser det ut som om vi gick ungefär som MatteN ritat. Eftersom ”episk misär” är vad som brukar fastna i minnet så har jag inget minne av något sådant. Jo, regnade gjorde det! Också stenskravel, förstås. Om jag som 60-plussare skulle tycka det var lika trivialt som jag gjorde som 30-åring ska jag låta vara osagt!
 
Var det något i form av denna färdväg ni då tog? Det ser galet brant ut både upp mot passet men framförallt ner på andra sidan.
Jag tog en gång en liknande väg ner mot Ruopsokjåhkå, vadade dock högre upp och gick sedan på ryggen upp till Bårddetjåhkkå. Jag minns att nervägen på skrå mot vadstället var väldigt stenig och tidsödande. Delvis gick vi på lutande snöfält som var rätt så halkiga.
Den första biten uppåt på fjällryggen var brant, men inte alls omöjlig. Det är väl ungefär samma lutning som upp till 1425. Men nerför, efter 1425, ser det ännu brantare ut. Man får nog stödja med händerna ibland och se upp för stenar som kan lossna när man stiger på dem.
Vill man ha en jämförelsevis behaglig nerfärd till Ruopsokjåhkå och en mer lättgången fortsättning därefter så är den tidigare vägen vi diskuterat att föredra.
Men unga människor som vill bevisa att något går lyckas ofta med det. 😅
 
Senast ändrad:
Ja det är helt klart görbart men jag har inget att bevisa så blir den enklare vägen för min del. Stenskravel och skrågång är inte min favorit i fjällvärden. Oavsett, intressant diskussion
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
sebastiank Rimlig färdväg i Sarek? Fjällvandring 18
smux Färdväg Alkavare kapell till Låddejåkkastugan? Fjällvandring 7
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
nils73 Hellemobotn til Sarek? lämplig färdväg? Fjällvandring 3
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
mca0106 Rapadalsälgar & färdväg Fjällvandring 1
Klaus Proviant och färdväg i Padjelanta? Fjällvandring 6
färdväg Sarek ? Fjällvandring 1
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
skogsbaronen Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Bierikjavrre-Suova Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
Charlotte_LL Luohttolahko Fjällvandring 23
majjen Tälplatser på Luohttolahko? Fjällvandring 5
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.