Fältreparationer

Men är det någon som har tips på hur man gör en enkel fältreparation då haken som skosnöret löper genom eller hakas fast i på kängan gått sönder?
 
Men är det någon som har tips på hur man gör en enkel fältreparation då haken som skosnöret löper genom eller hakas fast i på kängan gått sönder?

det beror på hur mycket man vill "reparera" skon, man kan göra en probisorisk lagning som funkar riktigt bra med ståltråd å andra sidan kan det försvåra för en eventuell riktig reperation när man kommer hem. ofta kan man välja att hoppa över ett ögle par.
 
Men är det någon som har tips på hur man gör en enkel fältreparation då haken som skosnöret löper genom eller hakas fast i på kängan gått sönder?

Det beror ju väldigt mycket på hur kängan ser ut och var haken gått sönder.
Om kängan är ofodrad och haken är fastsatt rakt igenom lädret så är det ju bara att ta bort haken helt och istället trä genom hålet.
Annars blir det trixigare. men varför inte nån decimeter silvertejp bakom hälen som håller fast en provisorisk hake tillverkad av en trä- eller benbit? Silvertejpen förutsätter nog tyvärr att kängan inte är alltför frikostigt infettad.
 
det beror på hur mycket man vill "reparera" skon, man kan göra en probisorisk lagning som funkar riktigt bra med ståltråd å andra sidan kan det försvåra för en eventuell riktig reperation när man kommer hem. ofta kan man välja att hoppa över ett ögle par.

jo, de lättaste är ju att hoppa över ett hakpar, men det är meningan att de ska vara litte mer uppfinningsrikt :p
 
Okidoki

för er som inte såg nyansen av ironi i mitt inlägg om LK70.. det var ett ironiskt inlägg, jag hatade LK70, den blev inte bättre när man spännde på två pansarskott o en jävla stridsvangsmina eller patrullbåten.. ^_-

90-talet är väl såvitt jag förstår över, eller?

Misstänkte att det var någon form av ironisk grimasch men på utsidan kan man aldrig vara riktigt säker.

Uffe
 
90-talet är väl såvitt jag förstår över, eller?

Misstänkte att det var någon form av ironisk grimasch men på utsidan kan man aldrig vara riktigt säker.

Uffe

jag hörde ett resonemang om humor av Henrik Shyffert(elelr hur det stavas) om att våra farföräldrar drog arbetarskämt medans våra föräldrar drog fräckisar, och sist vi då med ironiska skämt, tydligen så kör kidsen i dag med vad som kallas damp-humor.. så på frågan om 90-talet är över så undrar jag om du tycker att jag ska lämna ironin för att gå in i 2000-talets damp-humor istället?
 
man talar ofta om duct eller gaffa tejp.. gaffa tjep kommer från filmindustrin och den huvudsakliga uppgift är att klistret inte skall släppa tejpen, när man drar bort tejep skall inget klister sitta kvar på golvet.. duct tejp å andra sidan är vad vi i sverige kallar silvertjep, den är till för ventilationstejpning, där klistret sitter kvar på både tejpen och det tejpade, duct tejp är ofta den tejp man talar om när man gör galna reperationer av bilar o.s.v jag tror det var duct tejp dom hade med på apollo 13!?!


vad är det här.. nu tror plötsligt ALLA att duct tejp e gaffa tejp, är världen upp och ner.. ska vi börja kalla ankor för hundar.. jag har efter denna tråden sett snickare på tv prata om gaffa när dom menar duct, jag har läst i hantverksmagasin om gaffa när dom menar duct.. jag mycket förvirrad..
 
vad är det här.. nu tror plötsligt ALLA att duct tejp e gaffa tejp, är världen upp och ner.. ska vi börja kalla ankor för hundar.. jag har efter denna tråden sett snickare på tv prata om gaffa när dom menar duct, jag har läst i hantverksmagasin om gaffa när dom menar duct.. jag mycket förvirrad..

Ursäkta mig, men jag tror att du har missuppfattat saken. Jag har koll på vad som är vad av dem,och som jag har uppfattat det så har nog de flesta här med det..
 
Hej Patric

Har du kollat med någon elaffär? De bör ha buntband av bra kvalité. I varje fall om det finns någon som säljer till proffs och hantverkare.

Lycka till!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.