hej, någon som har någon bra/dålig erfarenhet av fällkniven F1?
är det en bra överlevnadskniv eller finns det någon annan bra kniv?
är det en bra överlevnadskniv eller finns det någon annan bra kniv?
Hm, vilket stål syftar du på? Det kan ju inte vara laminerat VG-10 eftersom detta stål är tvärtom förhållandevis enkelt att bryna upp till fantastiskt skärppa.Stålet kan vara lite knepigt att få rakbladsvasst men håller skärpan bra.
1. Fast i en överlevnadssitutation kan ibland en mindre utpräglad parerstång vara mer praktiskt än en stor dito. Det är snarare handtagets utformning som avgör hur pass säker en kniv är i handen. Dock vill jag liksom du trots allt ha parerstång. Men på F1 funkar den nuvarande mycket väl. Om man dessutom (som undertecknad) använder sig av fånglina för ett säkert grepp så är risken för en olycka i stort sett eliminerad.1. den borde ha större parrerstång. Är man i en vöerlevnadssituation vill man ju nte förvära den genom att skada sig ytterligare t ex genom att slinta med fingrarn över eggen
2. Jag äger inte någon fällkniven-kniv så jag vet inte hur mycket friktion det är i handtaget, särskilt då man är blöt och kall och fingrarna.
Jag uttryckte mig lite felaktigt. Det är inte en parerstång jag vill ha utan ett mindre utpräglat parerskydd. Det räcker m a o med det som för närvarande finns på F1:an, enligt min åsikt. Skulle ha varit lite tydligare där.aarrgghh.. inte parerstång.. det är väl inte fäktning ni håller på med.. fila, såga.. skär.. ta bort.. parerstänger är en styggelse.. bort.. bort..
aarrgghh.. inte parerstång.. det är väl inte fäktning ni håller på med.. fila, såga.. skär.. ta bort.. parerstänger är en styggelse.. bort.. bort..