Få bort lukt från ryggsäck.

Hej
Det är så att jag har köpt en begagnad ryggsäck och den luktar en blandning av förråd och cigarettrök.
Jag har testat att hänga den över en skål av ättika utan någon märkbar skillnad.
Är så någon som har något tips på hur man kan göra?
Huskur, spray, osv?
Är osäker på om det går att tvätta säcken som vanligt eller om man ska använda något speciellt sätt eller medel.
Det är en Lundhags V12 70L.

David

Skickat från min Sony Xperia Acro S via Tapatalk 2

Om den har en båge kan du plocka ur den och handtvätta den med lite såpa i i ljummet/varmt vatten.
En jag känner är tokig i ättika. hon tvättar allt i maskin med en kapsyl ättika för att få bort sur lukt och överdoserar med sköljmedel.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Låt ryggsäcken ligga och dra i en ättikslösning i 15-20 minuter, sedan tvätta den med vanligt tvättmedel. Funkar inte det vet jag inte...

Då ska jag kolla över om det går ta loss skenorna...
Ska testa ättikslösning och tvättmedel...

Ozongenerator.
Låna eller hyr en ozongenerator och kör den i ett litet rum där säcken får ligga i några timmar.
Det är det enda sättet som verkligen fungerar. Allt annat är skrock och gammal folktro.

Den ligger i ättiksvatten nu och ska få en vända med tvättmedel och sedan torkning så får vi se om det hjälpte...

Tack så länge

Oj, lite för sen! Läste tråden igår och kunde inte för mitt liv komma på vad produkten hette som vi körde på vår begagnade lätt inrökta soffa. Förrän nu. Yocoair.
http://www.luktfritt.nu/
Här du valt/vågat/orkat bada den ättika lär ju dock det slå effekten av en sån här produkt.

Berätta gärna om hur det funkade sen!

Ett sätt att få kjläder/textilier fria från dåliga lukter så som röklukt, naftalin, ladugåd osv är att stoppa in dessa i torkskåp och köra det på högsta värmen under ett par timmar!

Nu när den torkat så luktar en fräschare men det finns kvar en viss doft...
Inte rökdoft utan snarare lite åt mögelhållet...
Men det är ändå mycket bättre...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips