Extremt starkt tyg

Hej!

Undrar om någon har något tips på ett väldigt starkt tyg?
Det får gärna tåla att släpas över sten och annat man träffar på i naturen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack!

Verkar som vettiga tyger, tittar närmare på dom.

Söker också en sytråd av samma kaliber, det vill säga extremt stark =)

Jag håller på att utveckla en ny produkt. Har inte riktigt besämt mig för vilket material som ska användas.
Hur står Cordura emot väta?

Jag behöver just nu bara en bit på ca 40cm x 110cm för att tillverka en prototyp.

Jag håller på att utveckla en ny produkt. Har inte riktigt besämt mig för vilket material som ska användas.
Hur står Cordura emot väta?

Jag behöver just nu bara en bit på ca 40cm x 110cm för att tillverka en prototyp.

Det är en belagd väv, men inte 100% vattentätt.

Jag har en stuvbit olivgrön 1000 denier Cordura i det måttet som du kan få mot en symbolisk penning om du vill.

/Mats

Tråd

En stark tråd är Gütermans Armid tråd finns tex här:
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=39_92&products_id=1956

Knepig att sy med och rippar ofta tyget, ett tips är att sy med långa stygn eller handsy med skomakarsöm om du vill ha det brutalt starkt, täta sen med liquisole så 'halkar' tråden inte igenom tyget...

Keprotech http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_28&products_id=438 är ganska brutalt, annars är Cordura 2000D skaplig...
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29_161&products_id=755

bonded nylon tråd är väldigt starkt och finns i olika storlekar och är väldigt billigt. Brukar köpa 5 km rullar för under 10 pund i strl/vikt 40, har några rullar i 20 (den största tråden jag kan köra i min maskin tror jag) och den är något dyrare.

Nylontråd har lite stretch så den följer med tyget bättre, mindre risk för brott (eller att tyget går sönder).

Kapellväv är apstarkt! (Alltså sådant som man syr båtkapell av för att skydda sin båt, sittbrunn eller bomsegel med). Kolla om du har någon segelmakare, sadelmakare, båtkapell/pressenningsfirma eller liknande i ditt område som du kan köpa en bit av.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips