extra luft i therm-a-rest?

har för mig att jag läste någonstans att man inte bör blåsa i extra luft i therm-a-rest. stämmer det och varför isåfall? är det fukten i utandningsluften som tar kol på skumgummit eller vad?

jag har ett ultra-light och med en extra lunga innan ventilen skruvas åt så sover man ju klart bättre..

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ingen fara med att blåsa

Har haft mitt T-A-R sedan 1992 och inte märkt av några problem pga inblåst fukt. Se till att förvara med öppen ventil bara.

/P

Parentes - Exped med bälg

Hej!

Jag delar till fullo uppfattningen om det ofarliga i att pusta i lite extra i Thermarestet. Däremot såg jag min nästa begär-pryl att längta efter; ett Exped-liggunderlag som i princip är en lättviktsmadrass fullknôkad med dun. Det har en ventillösning som gör att det lufttäta fodralet används som en pump att höja trycket. Där hade det inte funkat speciellt bra att flåsa in utandningsluft med en massa vattenånga. Dunet hade väl då klumpat sig rejält ganska fort liksom det troligen börjat mögla mm.
Kolla in Down Airmattress DLX på http://www.exped.com och dröm om sköna drömmar i skogen.

Mvh Harald

Många har tydligen bra minne

berghå; sa:
har för mig att jag läste någonstans att man inte bör blåsa i extra luft i therm-a-rest. stämmer det och varför isåfall? är det fukten i utandningsluften som tar kol på skumgummit eller vad?

jag har ett ultra-light och med en extra lunga innan ventilen skruvas åt så sover man ju klart bättre..
Jag har för mig att det var importören Outside (då Wildlife) som i en annons eller i någon broschyr skrev att man ej skulle blåsa upp sin Thermarest med utandningsluft.

I katalogen ”Outside Utrustningsguide nr 2” på sidan 63 dementreas att det skulle bli något problem om man blåser in utandningsluft i sin Thermarest.
Kort citat från ett helt kapitel som handlade om just detta ”Detta dementeras härmed med eftertryck. Blås på bra”.

Källa: ”Outside Utrustningsguide nr 2” på sidan 63

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips