Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med?

Låter som en riktigt kul expedition!

Synd att ni inte ska iväg på motorcyklar, då hade jag fan nästan sagt upp mig för att hänga på ;)

Hoppas ni får en sjukt kul resa!

Off-topic: Det är väl självklart att tråden skall få ligga kvar. Tycker det är ytterst tramsigt att den inte skulle få vara kvar bara för att de ska åka bil!
 
Tack för era kommentarer.

Jag vill förtydliga att vi är ute efter äventyr och aktiviteter. Vi får på en sådan här resa mer naturupplevelser än man får via många andra aktiviteter. Aktiviteterna är i högsta grad friluftsliv - vi campar under stjärnorna med lägereld och grillning, inte ett enda hotell. Vi vandrar i berg, vid floder och i öken – vem vet, kanske paddlar vi också på en av de många oueds (floder) som finns, bestiger ett berg i Atlasbergen, eller ror ut och fiskar i Atlanten – allt är möjligt och exakt vad vi gör beror på vad vi som reser tillsammans vill. Att vi sedan måste täcka långa avstånd för att få dessa upplevelser gör att vi måste välja ett ”snabbare” transportmedel än det vi kan åstadkomma med våra egna ben (cykel, vandring, etc) för att ta oss dit. För hur många hade kunnat följa med om vi ordnat en resa som istället för 2,5 veckor tagit 2,5 månader eller till och med mer? Sanning och säga, i dagens samhälle med 5 veckors industrisemester är det få förunnat att kunna göra så tidsmässigt långa resor. Bilarna är ett transportmedel för att komma dit vi vill – vad vi verkligen är ute efter är att utforska, upptäcka och uppleva, inte sitta i en bil. Istället för att flyga åker vi bil till äventyret och på så sätt kan vi också förflytta oss på ett effektivt sätt väl där. Just genom det färdmedel vi valt kan vi också komma till unika platser som är få förunnade. För vem skulle vandra/cykla tiotals mil rakt ut i öknen utan någon som helst yttre stöd? Det är det vi gör. Och att vi sedan kan på så relativt kort tid göra en så stor variation av aktiviteter beror just på att vi har ett effektivt transportmedel med oss att ta oss mellan aktiviteter.

Några av kommentarerna från deltagarna i förra expeditionen var just att de aldrig hade tänkt sig att det fanns platser som dessa i världen. Att väl sitta runt lägerelden med Sahara runt dig och ett stjärnklart himlavalv ovanför är en upplevelse som inte går att föreställa sig utan att ha varit där – och då pratar jag inte om ”dagskamelturer” som är så vanliga bland charterturisten – nej för oss är inget turistanpassat, inget förutbestämt, inget recept för hur saker ska ske, utan bara ren och äkta naturupplevelse.

Och jag vet ju numer, döma av mängden intresse, att det finns väldigt många här på utsidan som är intresserade av denna typ av resa – och det är inte alls konstigt i sig, vi gör de aktiviteter på plats som intresserar just utsidanmedlemmar och vi gör det på fjärran platser som det kanske annars kan vara svårt att komma till. Om sedan ”transportmedlet” som används för att komma till dessa upplevelser döms ut av den här sidan, måste jag precis som föregående talare instämma i att det är ”tramsigt” och kan tycka att det i så fall också krävs en rejäl upprensing av denna sida på många håll.

"Störst inom äventyr och friluftsliv" - kan det bli mer träffande?
 
Jag har hållt på med liknande då under alias "adventure_transport." Kan bara önska lycka till. Min erfarenhet är att det är svårt att få ihop folk. Någon resa fick jag komplettera med fyra glada Tyskar genom kontakter. Sök brett och ha gott om reservfolk. Det kan bli en del avhopp. Tycker visst att det finns plats för detta på Utsidan. Några av mina bästa friluftsminnen har jag från en tung terränglastbil som plattform. Men mina bästa gjorde jag själv med egen kraft. Min läxa är att det inte finns några genvägar men har man ont om tid är en fordonsburen resa "under klar himmel" så nära man kan komma.

På Islandsresan åkte vi förutsättningslöst. En grov planering gjordes med kartor på båten. Någon miss gjorde vi som medförde att vi inte hann med hela norra landet men att resa tillsammans, teama upp och komma överens är spännande. Dessutom fungerade Islandsresan helt perfekt. Alla skötte sina ansvar. Jag kunde vila och kartläsaren tankade och putsade lyktor, speglar och kollade bilen medan lastansvarig kollade surrningen. Sen kom ett mellanmål från matlagningsteamet. Klartecken från alla och jag har fyra timmars högkoncentrerad körning framför mig. Kartläsaren säger: Du har en och en halv timma på den här vägen. Är det ok om jag vilar en stund tills vi ska svänga av? Jag: Visst! Vilket vägnummer? Kartläsaren: Väg 35 norrut. Jag: Har du mätarställning? Ok! Väcker dig då. Som ett urverk. Alla förstår sin roll och alla jobbar för ett gemensamt mål. Det var mycket trevligt.
 
Senast ändrad:
Jag har hållt på med liknande då under alias "adventure_transport." Kan bara önska lycka till. Min erfarenhet är att det är svårt att få ihop folk. Någon resa fick jag komplettera med fyra glada Tyskar genom kontakter. Sök brett och ha gott om reservfolk. Det kan bli en del avhopp. Tycker visst att det finns plats för detta på Utsidan. Några av mina bästa friluftsminnen har jag från en tung terränglastbil som plattform. Men mina bästa gjorde jag själv med egen kraft. Min läxa är att det inte finns några genvägar men har man ont om tid är en fordonsburen resa "under klar himmel" så nära man kan komma.

På Islandsresan åkte vi förutsättningslöst. En grov planering gjordes med kartor på båten. Någon miss gjorde vi som medförde att vi inte hann med hela norra landet men att resa tillsammans, teama upp och komma överens är spännande. Dessutom fungerade Islandsresan helt perfekt. Alla skötte sina ansvar. Jag kunde vila och kartläsaren tankade och putsade lyktor, speglar och kollade bilen medan lastansvarig kollade surrningen. Sen kom ett mellanmål från matlagningsteamet. Klartecken från alla och jag har fyra timmars högkoncentrerad körning framför mig. Kartläsaren säger: Du har en och en halv timma på den här vägen. Är det ok om jag vilar en stund tills vi ska svänga av? Jag: Visst! Vilket vägnummer? Kartläsaren: Väg 35 norrut. Jag: Har du mätarställning? Ok! Väcker dig då. Som ett urverk. Alla förstår sin roll och alla jobbar för ett gemensamt mål. Det var mycket trevligt.

Stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Mycket roligt att läsa. Arrangemanget verkar skilja sig en del åt, men essensen är densamma. Om du har några bilder någonstans från dessa resor vore det jätteroligt att se.
 
Mitt liv är som fotspår i sanden. Slängt alla bilder. Utom en på en hund. Bilen finns i Volvo på väg, på nätet och bilder finns kanske hos deltagare av resan. Jag lever för morgondagen.
 
Ännu en kopia på http://www.rough.se och http://www.4x4expedition.se ser jag.
I och för sig något som jag gärna ser mer av för större valmöjlighet. :)

Men till Marocko är det ju i och för sig väldigt okomplicerat att åka med egen bil om man vill istället, ni skall inte åka längre söderut också?
Jag har en dröm om att åka genom regnskogen och lite mer avskärmade områden i typ Centralafrika, Kongo eller kanske Angola. Säg till om det skulle finnas några planer på det så är jag absolut sugen!

Mvh Roger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
MarkusD Expedition nagon? Expeditioner 27
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Hirvasoiva Kina Expedition Expeditioner 6
fjälltarzan Expedition Fjällkedjan 1.5 Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
fjälltarzan Expedition fjällkedjan 1.5 Expeditioner 0
rimn Vad är en expedition? Expeditioner 19
Ronnie79 Expedition til Mongoliet Expeditioner 12
Spiritlight Expedition gå off-grid Expeditioner 12
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
A-dyk Jägare på Expedition Expeditioner 5
sanka Enkel expedition. Expeditioner 5
Mr_Climb Denali expedition? Expeditioner 73
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Expedition på hemmaplan Expeditioner 0
figgegbg Expedition ramberget Expeditioner 8
karelia off-road-expedition i Rusland Expeditioner 0
Melibea Expedition Colombia: Äventyrlig bröllopsresa Expeditioner 0
Vittfarne Expedition Vittfarne i repris på SVT 24 Expeditioner 0
GustavOh En expedition utöver det vanliga... Expeditioner 8
www.vilse.com Expedition Karpaterna Expeditioner 2
HighFriss Expedition mitt ute i stan! Expeditioner 3
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Expeditioner 1
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
Mr Sarek Expedition Svalbard Expeditioner 4
Vittfarne Expedition Vinland Expeditioner 0
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
Vittfarne Dokumentär om Expedition Vittfarne i SVT Expeditioner 1
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...