Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med?

Låter som en riktigt kul expedition!

Synd att ni inte ska iväg på motorcyklar, då hade jag fan nästan sagt upp mig för att hänga på ;)

Hoppas ni får en sjukt kul resa!

Off-topic: Det är väl självklart att tråden skall få ligga kvar. Tycker det är ytterst tramsigt att den inte skulle få vara kvar bara för att de ska åka bil!
 
Tack för era kommentarer.

Jag vill förtydliga att vi är ute efter äventyr och aktiviteter. Vi får på en sådan här resa mer naturupplevelser än man får via många andra aktiviteter. Aktiviteterna är i högsta grad friluftsliv - vi campar under stjärnorna med lägereld och grillning, inte ett enda hotell. Vi vandrar i berg, vid floder och i öken – vem vet, kanske paddlar vi också på en av de många oueds (floder) som finns, bestiger ett berg i Atlasbergen, eller ror ut och fiskar i Atlanten – allt är möjligt och exakt vad vi gör beror på vad vi som reser tillsammans vill. Att vi sedan måste täcka långa avstånd för att få dessa upplevelser gör att vi måste välja ett ”snabbare” transportmedel än det vi kan åstadkomma med våra egna ben (cykel, vandring, etc) för att ta oss dit. För hur många hade kunnat följa med om vi ordnat en resa som istället för 2,5 veckor tagit 2,5 månader eller till och med mer? Sanning och säga, i dagens samhälle med 5 veckors industrisemester är det få förunnat att kunna göra så tidsmässigt långa resor. Bilarna är ett transportmedel för att komma dit vi vill – vad vi verkligen är ute efter är att utforska, upptäcka och uppleva, inte sitta i en bil. Istället för att flyga åker vi bil till äventyret och på så sätt kan vi också förflytta oss på ett effektivt sätt väl där. Just genom det färdmedel vi valt kan vi också komma till unika platser som är få förunnade. För vem skulle vandra/cykla tiotals mil rakt ut i öknen utan någon som helst yttre stöd? Det är det vi gör. Och att vi sedan kan på så relativt kort tid göra en så stor variation av aktiviteter beror just på att vi har ett effektivt transportmedel med oss att ta oss mellan aktiviteter.

Några av kommentarerna från deltagarna i förra expeditionen var just att de aldrig hade tänkt sig att det fanns platser som dessa i världen. Att väl sitta runt lägerelden med Sahara runt dig och ett stjärnklart himlavalv ovanför är en upplevelse som inte går att föreställa sig utan att ha varit där – och då pratar jag inte om ”dagskamelturer” som är så vanliga bland charterturisten – nej för oss är inget turistanpassat, inget förutbestämt, inget recept för hur saker ska ske, utan bara ren och äkta naturupplevelse.

Och jag vet ju numer, döma av mängden intresse, att det finns väldigt många här på utsidan som är intresserade av denna typ av resa – och det är inte alls konstigt i sig, vi gör de aktiviteter på plats som intresserar just utsidanmedlemmar och vi gör det på fjärran platser som det kanske annars kan vara svårt att komma till. Om sedan ”transportmedlet” som används för att komma till dessa upplevelser döms ut av den här sidan, måste jag precis som föregående talare instämma i att det är ”tramsigt” och kan tycka att det i så fall också krävs en rejäl upprensing av denna sida på många håll.

"Störst inom äventyr och friluftsliv" - kan det bli mer träffande?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har hållt på med liknande då under alias "adventure_transport." Kan bara önska lycka till. Min erfarenhet är att det är svårt att få ihop folk. Någon resa fick jag komplettera med fyra glada Tyskar genom kontakter. Sök brett och ha gott om reservfolk. Det kan bli en del avhopp. Tycker visst att det finns plats för detta på Utsidan. Några av mina bästa friluftsminnen har jag från en tung terränglastbil som plattform. Men mina bästa gjorde jag själv med egen kraft. Min läxa är att det inte finns några genvägar men har man ont om tid är en fordonsburen resa "under klar himmel" så nära man kan komma.

På Islandsresan åkte vi förutsättningslöst. En grov planering gjordes med kartor på båten. Någon miss gjorde vi som medförde att vi inte hann med hela norra landet men att resa tillsammans, teama upp och komma överens är spännande. Dessutom fungerade Islandsresan helt perfekt. Alla skötte sina ansvar. Jag kunde vila och kartläsaren tankade och putsade lyktor, speglar och kollade bilen medan lastansvarig kollade surrningen. Sen kom ett mellanmål från matlagningsteamet. Klartecken från alla och jag har fyra timmars högkoncentrerad körning framför mig. Kartläsaren säger: Du har en och en halv timma på den här vägen. Är det ok om jag vilar en stund tills vi ska svänga av? Jag: Visst! Vilket vägnummer? Kartläsaren: Väg 35 norrut. Jag: Har du mätarställning? Ok! Väcker dig då. Som ett urverk. Alla förstår sin roll och alla jobbar för ett gemensamt mål. Det var mycket trevligt.
 
Senast ändrad:
Jag har hållt på med liknande då under alias "adventure_transport." Kan bara önska lycka till. Min erfarenhet är att det är svårt att få ihop folk. Någon resa fick jag komplettera med fyra glada Tyskar genom kontakter. Sök brett och ha gott om reservfolk. Det kan bli en del avhopp. Tycker visst att det finns plats för detta på Utsidan. Några av mina bästa friluftsminnen har jag från en tung terränglastbil som plattform. Men mina bästa gjorde jag själv med egen kraft. Min läxa är att det inte finns några genvägar men har man ont om tid är en fordonsburen resa "under klar himmel" så nära man kan komma.

På Islandsresan åkte vi förutsättningslöst. En grov planering gjordes med kartor på båten. Någon miss gjorde vi som medförde att vi inte hann med hela norra landet men att resa tillsammans, teama upp och komma överens är spännande. Dessutom fungerade Islandsresan helt perfekt. Alla skötte sina ansvar. Jag kunde vila och kartläsaren tankade och putsade lyktor, speglar och kollade bilen medan lastansvarig kollade surrningen. Sen kom ett mellanmål från matlagningsteamet. Klartecken från alla och jag har fyra timmars högkoncentrerad körning framför mig. Kartläsaren säger: Du har en och en halv timma på den här vägen. Är det ok om jag vilar en stund tills vi ska svänga av? Jag: Visst! Vilket vägnummer? Kartläsaren: Väg 35 norrut. Jag: Har du mätarställning? Ok! Väcker dig då. Som ett urverk. Alla förstår sin roll och alla jobbar för ett gemensamt mål. Det var mycket trevligt.

Stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Mycket roligt att läsa. Arrangemanget verkar skilja sig en del åt, men essensen är densamma. Om du har några bilder någonstans från dessa resor vore det jätteroligt att se.
 
Mitt liv är som fotspår i sanden. Slängt alla bilder. Utom en på en hund. Bilen finns i Volvo på väg, på nätet och bilder finns kanske hos deltagare av resan. Jag lever för morgondagen.
 
Ännu en kopia på http://www.rough.se och http://www.4x4expedition.se ser jag.
I och för sig något som jag gärna ser mer av för större valmöjlighet. :)

Men till Marocko är det ju i och för sig väldigt okomplicerat att åka med egen bil om man vill istället, ni skall inte åka längre söderut också?
Jag har en dröm om att åka genom regnskogen och lite mer avskärmade områden i typ Centralafrika, Kongo eller kanske Angola. Säg till om det skulle finnas några planer på det så är jag absolut sugen!

Mvh Roger
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips