Exped SynMat 7 pump

Har precis köpt ett nytt liggunderlag och har lite funderingar...

Blir inte isoleringen sämre med tiden när man rullar ihop madrassen lika dant varje gång, det ska den ju bli med syntetsovsäckar? Och hur skall den förvaras mellan gångerna jag inte använder den. Min gamla madrass med skumfyllning fick hänga med ventilen öppen, gäller det för Exped också?

Den kostar ju nästan som en "hästens" så man vill ju va rädd om grejerna...
 
Visserligen har jag bara haft mitt underlag ett drygt år, men det har inte tappat isoleringen än. Jag förvarar det ihoprullat i påsen. Jag tror inte att dunet packar ihop sig likadant varje gång, för det rör sig nog en del när man pumpar upp underlaget.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har för mig att jag läst att den helst ska förvaras som du säger, med ventilen öppen och upphängd, så att ev fukt får en chans att ta sig ur.
 
Ikeas

Ikeas blå påsar använder jag för förvaring av liggunderlag och sovsäckar. Viker ihop liggunderlaget på två ställen och skjuter ned i ikeakassen och lägger sovsäckarna löst bredvid. Funkar fint och passar perfekt på djupet i en garderob.
 
Vad jag läst så ska den inte förvaras i packpåsen. Jag har min liggande i förrådet. Har inte brytt mig om att hänga upp den dock.
 
Ursäkta om jag norpar artikeln.

Funderar på att köpa samma matta, är 185 cm lång och mattan är 183 cm. Någon med samma längd som jag som har mattan? Åsikter angående om den är lång nog efterlyses.
Är ute efter en så kompakt matta som möjligt och undviker helst att köpa den större DLX-varianten.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har en DownMat 7 pump och är 178 cm. Den räcker precis för mig. Dock finns det två öglor på huvudänden som man nog kan använda för att dra lina runt en "huvudkudde" á la fylld packpåse.

Ursäkta om jag norpar artikeln.

Funderar på att köpa samma matta, är 185 cm lång och mattan är 183 cm. Någon med samma längd som jag som har mattan? Åsikter angående om den är lång nog efterlyses.
Är ute efter en så kompakt matta som möjligt och undviker helst att köpa den större DLX-varianten.
 
Jag är 189cm över marken och åkte dit på DLX varianten. Beror på om du vill sträcka ut dig eller sover med böjda ben. Det tar lite längre tid att pumpa upp, lite större och lite tyngre men ack så skön att sova på.
 
Ursäkta om jag norpar artikeln.

Funderar på att köpa samma matta, är 185 cm lång och mattan är 183 cm. Någon med samma längd som jag som har mattan? Åsikter angående om den är lång nog efterlyses.
Är ute efter en så kompakt matta som möjligt och undviker helst att köpa den större DLX-varianten.


Jag är är med ca 185 cm lång och jag kör med 183 cm mattan o det funkar fint för mej.

/P
 
Tackar för svaren!
Funkar det för dig pelka så borde det funka för mig. =)
Får helt enkelt testa i butik och se hur mattan känns.
 
Ursäkta om jag norpar artikeln.

Funderar på att köpa samma matta, är 185 cm lång och mattan är 183 cm.

Om du inte har jättebråttom kommer det ju en lättare och mer kompakt version (470 g i stl 183 x 52) nästa år.
Apropå längden så är ju det viktigaste att det är mjukt under axlar och höft. Att fötterna sticker ut gör inte så mycket. Vi som är över 190 sover ju så gott som alltid på underlag som är kortare än vi själva. Och själv sover jag gärna på underlag som bara täcker höft och axlar. :)
 
Om du inte har jättebråttom kommer det ju en lättare och mer kompakt version (470 g i stl 183 x 52) nästa år.
Apropå längden så är ju det viktigaste att det är mjukt under axlar och höft. Att fötterna sticker ut gör inte så mycket. Vi som är över 190 sover ju så gott som alltid på underlag som är kortare än vi själva. Och själv sover jag gärna på underlag som bara täcker höft och axlar. :)


Kan man läsa om det på någon site,om det nya underlaget alltså??

/P
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.