Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump??

Har funderingar på att köpa ett Exped underlag,har ej bestämmt mej om jag ska ha
Exped Downmat 7 Pump eller Exped SynMat 7 Pump.

just nu för tillfället har jag inga planer på vinter övenattningar i tält men det kanske kommer längre fram i tiden:);)

ska ha den på fjällturer och fiske turer m.m.

men hur känsligt är Downmat för fukt m.m.??

måste man vara jätte försiktig att det inte blir blött m.m.??

eller ska man satsa på ett Exped SynMat 7 Pump istället !?

det skilljer ju inte mycket i pris på dom fast man
vill ju inte köpa nytt underlag 2gånger.

mvh/P

Senast ändrad:
Jag har haft ett, egentligen två pga reklamation, Downmat 7 och jag tycker inte att det verkar särskilt känsligt för fukt. Jag vet inte om det är konstant fuktiga miljöer i t.ex. sydostasien man menar för jag har också hört det där om att dun är mer fuktkänsligt. Förutom en reklamation som gick utan problem så har det funkat prima och dunet värmer faktiskt under ryggen.

(Det jag inte anser att jag felat på men som Exped/Playground hävdar som möjlig orsak är att underlaget kan ha legat uppblåst från kall natt till varm dag = luften expanderar så att underlaget plötsligt är på bristningsgränsen. Dvs. man ska inte lämna ett hårt uppblåst underlag över dagen i sol. Det var i alla fall inga problem att få ett nytt så kundservicen kan jag inte alls klaga på.)

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Du får ju aldrig in annan fukt än i omkringliggande luft till skillnad mot Therm-a-rest som du kommer att få blåsa upp med munnen.

Jag har just kommit tillbaka från en vecka i Dovrefjell och jag hade ett therm-a-rest och kompisen ett Exped down mat 7 pump. Han låg varmt och bra i -30° medan jag låg på en fukt/is-bädd då mitt underlag inte blåste upp sig särskilt mycket av sig självt. Han slapp igenisade munstycken.

/ingvar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips