Exped SynMat UL 7

Hejsansvejsan!

Idag var jag inne på mitt Naturkompani och kände på liggunderlag. Jag har funderat mycket på att köpa en Therm-a-rest NeoAir då jag hört mycket bra om dessa, men det känns som att ett tunnare liggunderlag får följa med stora delar av säsongen som extra isolering. Framför allt så är det vikten som lockar med en NeoAir, så därför har aldrig Expeds synmat eller downmat varit särskilt intressanta. Synmat 7,5 Basic känns relativt billig och relativt lätt dock.

Men så såg jag något jag inte kände igen, nämligen Exped Synmat UL 7. Dom skulle ha 999 för detta, och vikten ligger på 460 gram (för strl M) och R-värde 3,5 (temp -4).

Tydligen så är detta nytt för i år och jag har inte hittat någon försäljare av detta på webben. Hittade heller inget när jag sökte här på forumet.

Finns det någon som testat detta eller har åsikter? Jag hittade lite info om någon som tyckte att det var mycket bättre än NeoAir, och det har vunnit en massa "priser" också (men det gjorde väl NeoAir när det kom också).

Se http://www.expedlife.com/2011/01/exped-synmat-ul-7-sleeping-mat-new-for.html
 
Nytt i år

Jag tror att det här liggunderlaget är nytt för i år. Jag råkade också få se det nyligen på nån sajt för ett par veckor sedan. Det är bra att det kommer flera alternativ till Termarest. Så priset var 999 kr? Det är ju flera hundra kr billigare än Neoair. Hur var det i packad form? Neoair tar väldigt liten plats i ryggan.
 
Jag har också kikat på det här liggunderlaget. Har en 7 DLX just nu, men det vore ju ganska trevligt att kunna halvera vikten då jag ändå bara är ute 3 säsonger på ett ungefär. Faktum är att jag ganska precis för några minuter sen mailade Exped och frågade om de har några planer på att släppa mattan i storlek L också. Om de skulle göra det så är det ett givet köp från min sida iaf :)
 
Jämfört med ett NeoAir så är det ganska lika i storlek, om inte mindre. (fanns bara Neoair L, inte R)

SynMat 7 UL finns som jag förstår det i M och L (163 och 183 cm eller liknande). Dock har jag inte lyckats hitta någon i DLX, vilken väl är både bredare och längre.

Nåväl, jag antar att jag får bli först att testa den. Inte långt kvar till den 25:e och ett riktigt fett studiebidrag nu!
 
Njae, detta är inte den vi talar om.

SynMat 7 UL är gul. Den som är i länken är som den "vanliga" synmat 7 fast utan pump.
 
Du har helt rätt. Såg att den finns hos Getout och då kostar SynMat Basic UL 7,5 (S) 845:- och (M)945:-
 
Den har microfiber-isolering (texped 65g/kvm) och får på så sätt ett R-värde på 2,9.

Jag köpte en nyss. Alltså den som heter SynMat Basic UL 7.5 M. Den är 183x50x7,5 cm och väger 420g (ej vägt av mig).

Det som skiljer den från andra syn/downmats är att tyget känns något tunnare. Jag dock att det är marginellt svagare, om det ens är svagare, då det endast verkar sakna det ytskikt som höjer friktionen på de andra syn/downmatsen. Alltså är denna ganska halkig vilket kanske kan bli ett problem om det lutar allt för mycket där jag ska sova. Jag funderar dock redan på att sy ett överdrag i något icke-halkigt material alternativt sy ett överdrag i lite silnylon som preparerats med extra silikon för högre friktion. Det borde också minska slitage/punkarisken.

Jag hoppas att jag kan testa det utomhus till helgen (med skumplast under). hur som helst ska jag sova på det inomhus hela nästa vecka då jag reser bort. Då får jag i alla fall se om det är bra nog för en sidosovare som jag, som alltid får ont i höften när jag ligger på något hårt. Men provliggningen känns bra!
 
Det som skiljer den från andra syn/downmats är att tyget känns något tunnare. Jag dock att det är marginellt svagare, om det ens är svagare, då det endast verkar sakna det ytskikt som höjer friktionen på de andra syn/downmatsen. Alltså är denna ganska halkig vilket kanske kan bli ett problem om det lutar allt för mycket där jag ska sova. Jag funderar dock redan på att sy ett överdrag i något icke-halkigt material alternativt sy ett överdrag i lite silnylon som preparerats med extra silikon för högre friktion. Det borde också minska slitage/punkarisken.

Jag har ett NeoAir som jag har ägt sedan det kom ut på marknaden. Jag är för egen del inte ett dugg rädd för att det skall punkteras. Naturligtvis rensar jag marken innan jag sätter upp mitt tält med sedan är jag lugn.
Jag har ALDRIG råkat ut för att jag har fått hål i min tältbotten och får jag inte det så kan inte heller liggunderlaget punkteras.

En fråga vill jag dock ställa. Om du behöver sy ett överdrag till ditt liggunderlag och därmed närmar dig viktmässigt en vanligt SynMat, varför köper du då inte ett sådant från första början? Jag menar du inhandlar väl modellen UL för att det skall vara lätt?
Om jag hade varit som du så hade jag struntat i överdraget och "duttat" eller målat silikon på diverse ställen för att undvika halkning.

//Peter
 
Jo du har helt rätt Peter. Punkteras den så är det inte allt för krångligt att laga heller.

Det där med överdraget var bara en fundering jag hade, men det är nog overkill i de allra flesta lägen, tänkte att det kanske finns gånger då det skulle vara bra att ha extra förstärkning, t.ex om man ska på bar mark, men då känns det vettigare att sy en bivy.

Jag är inte så sugen att smeta silikon på något som jag köpt för 899 (10% studentrabatt på NK) och heller eftersom Exped lämnar 2 års garanti. Varför jag inte köpte en vanlig synmat var främst pga priset som ligger 500 högre på den vanliga, men även vikten var ju ett argument.

Nu testade jag att ligga i sovsäcken på den, och jag måste säga att den inte känns det minsta halkig. Har dock aldrig legat på "original"-synmat så jag kan inte jämföra. Jag har dock svårt att se att det skulle vara några problem och att man skulle glida av mattan.

Nä, jag kommer nog att sova som en kung på det här under hela sommaren! Det kommer att få följa med på varje tur, men är det kallare så får det nog bli ett skumplast under.
 
Tänkte berätta att jag fick svar från Exped och de har tydligen inga planer på att göra en DLX-version av denna matta just pga att den ska vara så lätt som möjligt. Lite trist tycker jag som gärna vill ha en lätt madrass som ändå är bekväm och som isolerar bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Jackiie Budgetcellplast+Exped Synmat Bo och sova 14
Vintervilan Exped Synmat i vindskydd? Bo och sova 28
Skråmsta Exped SynMat Bo och sova 5
xtrem Exped SynMat 7 pump Bo och sova 11
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
fille__ Exped Synmat 7 bra? Bo och sova 4
joask202 Exped SynMat? Bo och sova 3
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.